به گزارش کورنگ به نقل از فارس ، قالی همدان در گذشته دارای مشتریهای پر و پا قرصی بود، به طوری که اغلب تالارهای بزرگ شرق و غرب با قالیهای بزرگ پارچه همدانی آراسته میشدند. اما روند نزولی فرش حتی پیش از تحریمهای بینالمللی علیه ایران آغاز شده بود و این تحریمها آخرین تیرها را به پیکر آن وارد کرد.
بدون تردید در این میان تولید و صادرات با یکدیگر شانه به شانه حرکت کرده و هر یک سهم عمدهای در بازار فرش همدان دارند. به طوری که تولید پایدار و متناسب با سلیقه روز جهانی عامل موثر و اساسی در رونق صادرات خواهد بود.
امروز خواسته بازارهای جهانی نسبت به گذشته تغییر کرده و قالی کهنه ایرانی دیگر مشتریان گذشته خود را ندارد و امروز باید نقشههای جدیدی بر دار شوند تا فرش ایرانی و البته به تبع آن همدانی بار دیگر در سر لیست بازار جهانی قرار گیرد.
50 هزار قالیباف در استان همدان
به گفته مسئولان فرش استان حدود 50 هزار قالیباف در استان فعال هستند که در سال گذشته 49 هزار متر مربع قالی تولید کردند که نسبت به گذشته با کاهش روبهرو بوده است.
همچنین بر اساس گفته مدیرکل گمرک استان همدان در سال گذشته صادرات چشمگیر فرش نداشتیم اما در سال جدید با رفع تحریمها تاکنون یک میلیارد دلار صادر شده و یک محموله دیگر نیز در حال صادر شدن است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در زمینه صادرات فرش دستباف بدون تعارف، حداقل یک دهه است که با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: عمده مشکل پیش آمده، تحریم فرش ایرانی بود که لطمه سنگینی بر پیکره آن وارد کرد.
احمد علیبابایی افزود: ما برای حضور مجدد در بازارهای خارجی و رونق فرش، نیازمند یک برنامهریزی جامع و کامل در سطح کشور با برش تعریف شده استانی هستیم.
وی تصریح کرد: شرایطی که اخیراً با تدبیر دولتمردان به وجود آمده ما را هم مثل دیگر فعالان این حوزه بسیار خوشبین کرده و انتظار میرود که شاهد رونق صادرات این کالا باشیم.
*صادرات پایدار نیازمند تولید پایدار است
این مقام مسئول با بیان اینکه برای رسیدن به صادرات پایدار نیازمند تولید پایدار و مستمر با توجه به سلیقه بازارهای خارجی هستیم، ادامه داد: حداقل سه سال است ما مطرح میکنیم که حمایت از قالیبافی باید با پرداخت تسهیلات به صورت متمرکز به تولیدکننده عمده شامل شرکتهای تعاونی فرش دستباف، واحدها و پشتیبان متمرکز و غیر متمرکز باشد.
وی خاطرنشان کرد: واحدهای پشتیبان با سلیقهیابی و بازارشناسی و حضور در نمایشگاهها میتوانند با تأمین مواد اولیه مناسب دار و ابزار و جذب بافندهها اقدام به تولید کرده و تولیدات انجام شده را خریداری و صادر کنند.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بازگشت به دوران طلایی فرش دستباف همدان در بازار جهانی بسیار سخت و دشوار است، گفت: در طول چند سال گذشته همه مشکلات موجود، بازارهای صادراتی فرش را از ما گرفت و دیگر کشورها برای خود جایگاه ایجاد کردند.
وی اظهار کرد: در بازارهای اروپایی و آمریکا، مدت زمان طولانی لازم داریم که بتوانیم دوباره خودمان را به بازار مصرف دیکته کنیم.
علیبابایی افزود: در ابتدا باید سلایق را شناسایی و حضور موثر و پرحجم و پرتنوع در بازارهای خارجی داشته باشیم.
تنوعطلبی، رنگ آمیزی، طرحهای ساد و با کیفیت خواسته بازار جهانی
وی تصریح کرد: از خواستههای مهم مشتریان خارجی، تنوعطلبی در رنگآمیزی، طرحهای ساده، کیفیت مطلوب و کاربردی بودن کالای مصرفی است.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: پس لازم است که به سلایق آنها توجه کنیم و در کنار این موارد هزینه تمام شده کالای خود را کاهش دهیم.
وی با تأکید بر اینکه رعایت این موارد احتمال برگشت به گذشته درخشان فرش همدان در بازارهای جهانی را تا حدودی محقق میکند، خاطرنشان کرد: در گذشته زمانی که مرکز ملی فرش هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای صادرات در نظر گرفته بود، آمار صادراتی فرش دستباف استان تا مرز 14 میلیون دلار هم میرسید.
علیبابایی با بیان اینکه در شرایط فعلی اکثر تجار در حوزه صادرات فرش تغییر شغل دادهاند، گفت: اگر بسترهای کار فراهم شود و حمایتهای لازم صورت گیرد، میتوان به آینده بازار فرش همدان در حوزه صادراتی امیدوار بود.
ذائقه بازار اروپا و امریکا 180 درجه تغییر کرده است
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: هرچند تحریمها برداشته شده است، اما هنوز امکان ارسال مستقیم فرش به آمریکا وجود ندارد.
حمید بطحائی با اشاره به اینکه نخستین کانتینر فرش صادراتی استان از دبی به آمریکا ارسال میشود، افزود: این مسئله باعث افزایش هزینه صادرات میشود.
وی با بیان اینکه برای بازگشت به دوران اوج فرش همدان باید تولید خود را بهروز کنیم، تصریح کرد: فرشها در حال حاضر سنتی است که طرفداران خود را دارد اما اگر به فروش میرسد به دلیل ارزانتر بودن آن نسبت به تولیدات سایر کشورهاست.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان تأکید کرد: امروز سلیقه بازار آمریکا و اروپا تغییر کرده و به مانند گذشته به دنبال فرش کهنه و پاخورده نیستند.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به صادرات پایدار گذشته فرش استان باید بخش قابل توجهی از صادرات به فرش تازه بافته شده اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: باید تولیدات داخلی استان با حمایت لازم جان بگیرد و صادرات با توجه به درخواست بازارهای جهانی انجام شود.
بطحایی با بیان اینکه امکان بافت فرشهای مورد درخواست بازارهای خارجی در استان وجود دارد، گفت: تا زمانی که نگاه خود را به تولید و حمایت از آن معطوف نکنیم، امکان بازگشت به بازار گذشته فرش همدان وجود ندارد.
برای رونق صادرات فرش تمام ذهنیتهای گذشته را باید کنار گذاشت و بر اساس یافتههای جدید و با در نظر گرفتن رقبایی که در بازار جهانی در حال فعالیت هستند، برنامهریزی کرد.
بدون تردید با در نظر گرفتن این مسائل از یک سو و با کمک برند فرش ایرانی که هنوز یکی از مهمترین مزیتها برای رونق صادرات محسوب میشود، میتوان به دوران طلایی فرش دستبافت در بازار جهانی نزدیک شد؛ چراکه امروز فرش ایرانی یکهتاز بازارهای جهانی نیست و رقبای تازهای یافته است؛ این رقبا در نبود این رقیب قدرتمند در بازار توانستند پایههای خود را مستحکم کرده و به سلیقه مشتریان جهت دهند.
انتهای پیام/