محمدعلي پورمختار در نخستين دوره حضور خود به عنوان نماينده در مجلس شوراي اسلامي با سابقهاي كه در مسائل حقوقي و قضايي دارد با اعتماد نمايندگان مجلس به عنوان رئيس كميسيون اصل 90 انتخاب شد تا اين كميسيون عملكرد جديدي را از خود نشان دهد. رويكرد نظارتي و پيشگيرانه و فعالانه كميسيون اصل 90 در خصوص مسائل مبتلا به جامعه و نگاه تخصصي و مردممحور پورمختار سبب شده است تا زمزمه تبديل كميسيون اصل 90 به ديوان اصل 90 اين روزها در مجلس شنيده شود.
پورمختار در كنار پيگيري مسائل ملي بهويژه مسائلي مانند زمينخواري، فساد در فوتبال و پيوندهاي مهم ديگر، سعي كرده در استان حضوري فعال داشته باشد. نمايندگي مجمع نمايندگان در كارگروه اشتغال استان و پيگيري مسائل حوزه انتخابيه نيز از اقداماتي است كه پورمختار براي پيشبرد امور دنبال كرده است.
نماينده بهار و كبودراهنگ در مجلس شوراي اسلامي همواره از گستردگي حوزه انتخابيه و كمبود وقت براي سركشي به تمام مناطق حوزه گلايهمند بوده و ضرورت تفكيك دو حوزه انتخابيه از هم را هميشه تذكر داده است. در گفتوگويي كه با محمدعلي پورمختار داشتيم، ضمن نگاه به تفكيك حوزه انتخابيه بهار و كبودراهنگ به 2 حوزه مجزا، نگاهي به مسائل مختلف استاني و محلي نيز داشت و از ضعفها و قوتها سخن گفت. بيشترين نگراني اين نماينده مجلس از فضاي امروز استان نگاه منفی برخي افراد و بخشها به سرمايهگذاري و سرمايهگذاران است كه به گفته پورمختار، رفتار گذشتگان زمينه فرار سرمايهدار را از استان ايجاد كرد و امروز ترس سرمايهگذاران از رفتارها و نگاههاي گذشته مانع ورود دوباره آنها شده است كه اگر اين نگاه اصلاح نشود، شرايط بدتر خواهد شد.
طرح افزايش تعداد نمايندگان در مجلس و تفكيك حوزه انتخابيه بهار و كبودراهنگ به 2 حوزه به كجا رسيد؟
اين موضوع هنوز در دستور كار صحن مجلس قرار نگرفته است. اما يكي از حساسيتهاي امروز ما تفكيك اين 2 حوزه است؛ زيرا علاوه بر اضافه شدن يك نماينده به مجمع نمايندگان استان، سبب ميشود دسترسي مردم به نماينده بيشتر شود؛ زيرا تفكيك اين 2 حوزه و در اختيار داشتن يك نماينده از هر شهرستان بسياري از مشكلات منطقه را ميكاهد.
همچنين براي شخص نماينده هم بهتر خواهد بود؛ چراكه امكان حضور در تمام روستاهاي هر دو شهرستان بسيار مشكل است و مردم انتظار پاسخگويي دارند. بنابراين تفكيك اين 2 حوزه محاسن زيادي دارد كه اميدواريم در مجلس بعدي اتفاق بيفتد.
بزرگترين محروميت فعلي شهرستانهاي بهار و كبودراهنگ چيست؟
امروز درآمد مردم كم است. هرچند بخش كشاورزي در كل كشور با مشكلاتي مواجه است اما از آنجايي كه بهار و كبودراهنگ قطب كشاورزي استان هستند اما كمتر مورد حمايت قرار ميگيرند. جداي از اين حوزه، در بهسازي روستاها هم ضعيف اقدام شده است به طوري كه امروز 99 درصد بهسازي روستاها انجام نشده است. مقاومسازي منازل روستايي هم در حد بسيار كمي انجام شده است. آسفالت راههاي روستايي نيز به احتمال زياد تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد.
از آنجايي كه بهار و كبودراهنگ قطب كشاورزي هستند، با توجه به بحران فعلي آب از نظر منابع آبي مشكل این در شهرستان چگونه قابل حل است؟
بحران آب مشكلي ملي است اما بايد گفت مشكل در حوزه مديريت مصرف آب است. وزارت نيرو به دليل كنترل ضعيف و مهار آب و هم جهاد كشاورزي به خاطر مديريت ضعيف در نوع محصول قابل كشت مقصر هستند و مديريت ضعيف اين 2 نهاد مشكل را حل نكرده است؛ زيرا امروز جهاد كشاورزي ميتواند كشاورزان را به سمت كشت محصولات كمآببر تشويق كند و هم وزارت نيرو ميتواند آموزش و نظارت كاملي داشته باشد. اما در غير اين صورت كشاورز خودش تصميم ميگيرد كه چگونه و چه نوع محصولي را داشته باشد.
اوضاع سياسي استان و جايگاه احزاب را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
متأسفانه امروز احزاب جايگاه خود را پيدا نكردهاند و اين موضوع در كشور جا نيفتاده است. در استان همدان نيز اگرچه فعالان سياسي قوي حضور دارند منتها به دليل ساختارمند بودن فعاليتهاي حزبي اين فعالان هم به صورت فردي و يا جمعي به صورت غيرحزبي فعال هستند. حال با وجود افراد باسابقه توقع آن است كه احزاب حضوري قوي داشته باشند و براي گروههاي مختلف مردم ارجحيت ايجاد شود كه راه آن جلب اعتماد مردم است.
متأسفانه در استان همدان حزب قوي وجود ندارد و اين موضوع خلأي جدي براي فضاي سياسي استان است.
سرمايهگذاري در چه حوزههايي را براي استان ضروري ميدانيد؟
استان همدان به لحاظ كشاورزي بودن طبيعتاً كشش درآمدي زيادي براي مردم ندارد و همين سبب كم شدن شاخص درآمد عمومي مردم، سرانه و رفاه در همدان و اين ناشي از صنعتي نبودن استان است. امروز صنعت بايد به كمك كشاورزان استان بيايد. اما از همه مهمتر تقويت حوزه گردشگري استان است كه متأسفانه در سالهاي گذشته در 2 حوزه صنعت و گردشگري قدمهاي مؤثري برداشته نشده است كه بخشي از آن به نگاه ضدفرهنگي نسبت به سرمايهگذار و سرمايهداران بازميگردد كه موجب شده است هم در نگاه مسئولان باشد و هم در برخي افراد. در گذشته اقداماتي سبب شد كه سرمايهگذار را فراري بدهند تا اينكه امروز بسياري از اين سرمايهگذاران به دليل خاطره بد گذشته حاضر به بازگشت نيستند و اگر اين نگاه در استان اصلاح نشود، شرايط ما بدتر هم خواهد شد. امروز بايد به سمت سرمايهگذار صنعتي و گردشگري برويم و ضمن حمايت اجازه بدهيم سرمايهگذار كار كند كه در اين راه حمايت همه مسئولان لازم است. البته فارغ از تمامي اين مسائل كار فرهنگي در كشور و استان همدان يك ضرورت است. در سالي كه به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاري شده است بايد گفت كه اقتصاد رشد نخواهد كرد مگر اينكه فرهنگ درست شود. بنابراين بايد فرهنگ قرآني، كار و تلاش را در پيش گرفت و موانع را از پيش رو برداشت.
دخالت نمايندهها در عزلونصبها و تصميمگيريها تا چه اندازه است؟
به طور كلي تفاهم نماينده با مجريان دولت در استان مثبت است و در مسائل كلي و عزلونصبها در مسئوليتهاي اجرايي و سياسي تفاهم حداكثري وجود دارد. در حوزه انتخابيه بهار و كبودراهنگ نيز تعاملات خوبي بين نماينده و مسئولان اجرايي وجود دارد. هرچند ممكن است در جلسات برخي كوتاهيها و انجام نشدن كارها را بگويم؛ زيرا هيچگونه ملاحظهاي ندارم، منافع مردم مدنظر است.
منبع: همدان پیام
دیدگاه شما