تازه ترین مطالب

تاریخ : 6. ارديبهشت 1394 - 16:59   |   کد مطلب: 18526
زیبایی‌های معماری سنتی به موجب الگوهای وارداتی برای مردم قابل درک نیست و یکی از آفت‌های تمدن جدید برج‌سازی است که اطراف آن را نابود می‌کند.
برج‌سازی از آفات تمدن جدید برای مردم است/ ادارات استان همدان نامناسب جانمایی شده‌اند

کورنگ: نماینده ولی فقیه در استان همدان در همایش "سنگ، سبک، سینا" با بيان این مطلب، گفت: برج‌سازی آفت استان همدان است.

آیت‌ا... غیاث‌الدین طه‌محمدی بيان كرد: الگوهای وارداتی موجب شده تا زیبایی‌های معماری سنتی برای مردم قابل درک نباشد.

وی با اشاره به اینکه معماری به معنای واقعی خود با حقیقیت انسان عجین شده است، افزود: باید اهتمام والا و شایسته‌اي به معماری بخشید و دل‌بخواهی‌های شخصی را از آن دور کرد.

محمدی با اشاره به اینکه زیبایی و روح‌انگیز بودن ساختمان به نقشه آن بستگی دارد، اظهار كرد: اگر در استان همدان یک ساختمان فاخری ساخته شده و از نظر ابعاد، شکل، شمایل و ماندگاری دارای ارزش بالایی است به موجب اهمیت بالای آن است.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی باید در احداث مسکن و ساختمان مورد توجه معماران قرار گیرد، بیان کرد: مساجد قدیمی همدان براساس اصول اقلیمی ساخته شده و بدون استفاده از ابزارآلات نوین، مقاوم ایستاده است.

محمدی با اعلام اینکه حس زیبایی‌شناختی را از مردم گرفتند، عنوان کرد: انتظار داریم از نظر میراث فرهنگی به بناهای قدیمی شهر همدان بها داده شود؛ زيرا همدان دارای جایگاه بالایی در زمینه معماری و آثار تاریخی است.

وی با اشاره به عملکرد شورای شهر همدان در زمینه معماری و ساخت‌و‌ساز، اظهار كرد: افرادی که به آنها رأی دادیم از مبنا و اصول شهرسازی چه می‌دانند و چه تخصصی دارند، جانمایی در همدان از ابتدا غلط بوده و بانک را به جای مسجد ساختیم.

امام جمعه همدن با تصریح بر اینکه ادارات استان همدان نامناسب جانمایی شده و این امر جای تأسف دارد، بیان کرد: باید در اصول شهرسازی و خانه‌سازی همدان بازنگری شود، اگر بناست آپارتمان‌سازی کنیم باید طوری باشد که مزاحم هیچ همسایه‌ای نباشد.

امام جمعه همدان با اعلام اینکه صاحبان 3 شغل در مدیون جامعه هستند، عنوان کرد: روحانیان مدیون دین، پزشکان مدیون جان و مال مردم و معماران هم مدیون مال مردم هستند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرها مردم نگران و مضطرب بوده و شهر نیز نمی‎تواند آنها را تحمل کند، تأکید کرد: برخی شهرها به موجب اینکه شهروند را تحمل نمی‎کنند ناقص بوده و امروز شاهد هستیم که معضل ترافیک، ماشین و تنفس در برخی شهرها بیداد می‎کند.

محمدی با بیان اینکه مجموعه معماری زیر چتر مسکن قرار گرفته است، تصریح کرد: در بسیاری از شهرها انسان‎ها مجبور به زندگی هستند ولی شهرها آنها را تحمل نمی‌کند و شهر آسایش و آرامش را به شهروند نمی‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اعلام اینکه حس زیبایی‌شناسی مردم تخریب شده است، بیان کرد: متأسفانه معماری غلط فرانسه و آلمان به دليل ابرقدرت بودن الگو قرار گرفته است در صورتی که معماری ایرانی اسلامی باید در اولویت قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه اصول شهرسازی در تهران رعایت نشده است، تأکید کرد: در تهران نمای ساختمان‌ها هماهنگ نبوده و شلوغی بیشتر به چشم مردم و شهروندان می‎آید.

امام جمعه همدان عنوان کرد: میدان امام خمینی(ره) همدان دارای هماهنگی و زیبایی معماری خاصی است که متأسفانه ایجاد بانک ملی ایران در این میدان همچون غده سرطانی معماری این محل را به هم ریخت.

وی با تأکید بر اینکه انسان برای عمران و آبادانی آفریده شده است، بیان کرد: تنها نماز و روزه تکلیف ما نیست و عمران و آبادانی این خاک به عهده انسان است، عمران در قرآن تنها معماری و ساخت‌وساز مسکن نیست و همه جوانب را باید در نظر گرفت.

همایش "سنگ، سبک، سینا" به مناسبت شصتمین سالگرد احداث بنای آرامگاه بوعلی سینا و روز معمار در سوم اردیبهشت‌ماه با حضور مدیران، مسئولان و معماران ایران در سالن پوریای ولی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.

اين همایش به همت دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری استانداری، سازمان نظام مهندسی، میراث فرهنگی و گردشگری، صدا‌وسیما، شهرداری، دانشگاه‌ها با حضور جمعی از مفاخر معماری ایران، صاحبنظران، مقامات کشوری و لشکری برگزار شد./ همدان پیام

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت