تاریخ : 30. تير 1394 - 8:53   |   کد مطلب: 19220
در این قسمت به معرفی بخس تاریخی خدابنده لو کبودراهنگ پرداخته می شود.
نگاهی به جغرافیای تاریخی شهرستان کبودراهنگ (بخش دوم)

کورنگ: یکی دیگر از مناطق تاریخی سه گانه شهرستان کبودراهنگ بخش تاریخی خدابنده لو می باشد. این منطقه کوهستانی و مرتفع که اکثرا متجاوز از 1850 متر ارتفاع دارد امروزه شامل قسمتهای غربی شهرستان کبودراهنگ و قسمتهای شمالی شهرستان بهار می باشد. این منطقه امروزه شامل دهستان های کوهین، علیصدر و گل تپه در بخش گل تپه و دهستان های سفالگران و دیمکاران و صالح آباد در شمال شهرستان بهار می باشد. درواقع بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ جزء بخش تاریخی خدابنده لو بوده است. این منطقه درواقع یک مرز طبیعی است که حدود ان به دشت های حاجیلو در شرق، بهار در جنوب، مهربان درشمال و ارتفاعات قروه در غرب منتهی می گردد.
نکته ای که باید دراینجا گفته شود این است که در منطقه غرب کشور ما با سه منطقه با نام خدابنده لو مواجه می شویم یکی در شهرستان قیدار در استان زنجان، دیگری در شهرستان صحنه استان کرمانشاه و دیگری منطقه خدابنده لو در شهرستان کبودراهنگ استان همدان می باشد. اگرچه امروزه تمامی ان ها به نوعی دچار تغییر و تحول شده اند بطوریکه بخش خدابنده لوی همدان جدای از حذف این نام از روی منطقه، آن را در دو شهرستان کبودراهنگ و بهار تقسیم کرده اند، همچنین پسوند لو در کلمه خدابنده لو در شهرستان قیدار را حذف کرده وبا نام خدابنده شناخته شده است. بالاخره بخش تاریخی خدابنده لو شهرستان صحنه نیز به دهستان تغییر کرده و همچنین هویت زبانی آن نیز ازبین رفته بطوریکه تمامی اهالی آن امروزه به زبان های لکی و کردی صحبت می کنند.
درخصوص وجه تسمیه خدابنده لو باید عرض کرد که درواقع خدابنده لو نام یک طایفه بزرگ از ترکهای افشار می باشد که نام خود را از سلطان محمدخدابنده گرفته اند. افشارها که باورود سلجوقیان به ایران در مناطقی از جنوب ارومیه تا اسداباد وکنگاورو صحنه مستقر شدند به شاخه های مختلفی تقسیم می شده اند یکی از این شاخه ها تیره خدابنده لو بود که در این مناطق اسکان پیدا کردند. این تیره در دوره صفوی نیز یکی از ایلات مهم قزلباش بوده و افراد بسیار خوشنامی از این ایل به مدارج بالا رسیدند یکی از انها صادقی بیگ افشار خدابنده لو،  نقاش، خطاط، شاعر، کتابدار و مولف کتاب تذکره مجمع الخواص به زبان ترکی است.

در ذیل به روستاهایی که جزء بخش تاریخی خدابنده لو بوده اند اشاره خواهد شد:
دهستان کوهین بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ، اوریاد، زین آباد، کندتپه، گاوزبان، واشور، جزوان، قورجینه، وصله، دلی محمد، آقداش، داس قلعه، طاهرلو، قزلجه، کوهین
دهستان علیصدر بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ شامل روستاهای چاله کند، سراب، سولیجه، گزل ابدال، علیصدر، قلیچ باغی، خبرارخی، اقچه قیه، عظیم دره، جین طراقیه، حسن اباد، خوجاکندی، طراقیه، کلب حصاری، حسن تمر
دهستان گل تپه بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ شامل روستاهای آقابلاغی، قطارقویی، کیتو، گمی قلعه، الان سفلی، الان علیا، سلیم سرایی، سوباشی، قباق تپه، کسلان قیه
دهستان دیمکاران بخش صالح آباد شهرستان بهار شامل روستاهای حسن قشلاق، خوشاب علیا، خوشاب سفلی، اکبرآباد، میهمله سفلی میهمله علیا، گوگ تپه، لک، حسن ابدال حسین آباد دربند دولت آباد قره آقاج پرلوک  جعفراباد قیدلی بلاغ
دهستان سفالگران بخش لالجین شهرستان بهار شامل روستاهای جمشیداباد، چپقلو، گنبدان، ساری قمیش، میرزاحصاری، هارون اباد
دهستان صالح اباد بخش صالح اباد شهرستان بهار شامل روستاهای ساربانلر، خلیل کرد؛ خان اباد؛ آق کهریز

ادامه دارد....
نگاهی به جغرافیای تاریخی شهرستان کبودراهنگ (بخش اول)

دیدگاه‌ها

ساغل گرچکدن. بو دکتر ابوالقاسمی کیمدیر؟ گرچکدن جوخ ساغ اولسون
دکتر جان چرا اطلاعات نادرست به خورد مردم میدی!!! دهستان خدابنده لو جز شهرستان کورنگ نبوده قبلا جزیی از شهرستان قروه بوده می توانید به لغت نامه دهخدا مراجعه نمایید .در مورد منطقه مهربان و شیرین سو هم مطلب بگذارید.
اگر خوب مطالعه فرموده باشید که نکردید منظور حال فعلی منطقه است،یعنی جغرافیای تاریخی شهرستان کبودراهنگ و دیگر اینکه بخش تاریخی خدابنده لو مدتی بخاطر نااگاهی دولتمردان وقت بصورت دهستان خدابنده لو در بخش قروه شهرستان سنندج بوده است که هیچ گونه سنخیتی اعم از اقلیمی و جغرافیایی، تاریخی، زبانی و فرهنگی با شهرستان مربوطه یعنی سنندج نداشته و بعد از مدتی نیز دولتمردان به اشتباه خود پی برده و این بخش را به همدان بازگردانده اند اگرچه بعضی بخشهای تاریخی ان متاسفانه کماکان در استان کردستان باقی مانده است.
اینکه منظقه خدابنده لو تاریخی در زمان پهلوی تابع بخش قروه شهرستان سنندج آن زمان بود به این علت بود بخش قروه جهت گرفتن بخشداری به جمعیت منطقه خدابنده لو نیاز داشته و به (دلیل سیاسی)این منظقه وسیع را در تابعیت قروه بود شاید برایتان جالب باشد بدانید لالجین در 15 کیلومتری همدان که حدود 6 کیلومتر با بهار فاصله دارد تابع بخش قروه شهرستان سنندج آن زمان بود(نگاه کنید به فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5) در عوض تمام روستاهای بخش مرکزی همدان تابع بخش سیمینه رود به مرکزین بهار بود از جمله روستاهایی مثل خضر ، حصار خان(حصار امام امروزی)، منوچهری، مزدقینه و...در یک عمل نادرست و افراطی تمام روستاهای بهار را را از آن جدا کرده به همدان دادن مثل روستاهای یکن آباد و چشمه قصابان که تقریبا چسب بهار هستند ولی تابع بخش مرکزی همدان هستند (و این باعث بلاتکلیفی و کشمکش بین دو شهرستان از جمله در اخذ عوارض از شهرک صنعتی بهاران شد)البته انتقال بقیه روستاها تقریبا صحیح بود
البته در کامنت قبلی باید اضافه کنم که سنندج هم برای شهرستان شدنش در آن زمان به جمعیت منطقه خدابنده لو نیاز داشت (نگاه کنید به فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 )تقریبا نیمی از جمعیت شهرستان سنندج آنزمان در یخش قروه قرار داشت و بیشتر جمعیت بخش قروه نیز روستاها منطقه خدابنده لو را شامل میشد ولی سیاست ها تبعیض آمیزی آن زمان باعث شد جمعیت منظقه خدابنده لو به خاطر مهاجرت کاهش یابد بطوری که روستای پرلوک که مدتها خان نشین خدابنده لو بود با کاهش جمعیت مواجه شود بطوری که در سرشماری سال 1390 جمعیت آن به 2500 نفر نرسد و در عوض روستای دزج چهاردولی (غیر از دیزج همدان) به مرکزیت بخش ارتقاء یافت و همچنین روستای وینسار نیز سالها با افزایش جمعیت از یک روستای کوچک به روستای بزرگ در منطقه تبدیل شده است و سایر روستاهای کرد نشین آن منظقه یا افزایش جمعیت داشته اند یا جمعیت خود را حفظ کرده اند و این یک سیاست کلی در راستای کرد سازی شهرستان قروه بود (البته حرف بسیار است در اینجا مجال ارایه نیست)
ممنون از جوابیه ای که دادین .تشکر فراوان.
راستی یادم رفت که محض اطلاعتون دهستان کوهین جز بخش مرکزی است که شما نوشتین شامل بخش گل تپه !!!! این رو چطور میتونید توجیه کنید؟.
اشتباه تایپی است وگرنه دهستان کوهین جز بخش مرکزی شهرستان کبودراهنگ است واین امرمسجلی است
سیاست کردسازی روستاهای ترک زبان ادامه دارد و بسیاری ازترکهای خدابنده لو شهرستان صحنه و اسداباد وکنگاوروقروه زبان ترکی رارهاکرده وکردزبان گردیده اند .....
البته در سیاست کردی سازی منطقه اهالی روستاهای منطقه خدابنده لو هم مقصر هستند در عروسی ها ارکست کردی می آورند و رقص هالای تورکی به رقص کردی تبدیل شده است خیلی ها نمی دانند که رقص قدیمی منطقه ترکی بوده و با تغییر آهنگ به کردی تبدیل شده (به دلیل شباهت زیاد رقص قدیمی ترکی به کردی)در این باره می توانید به سایت اسد آباد افشار مراجعه نمایید
متاسفانه صالح آباد که یکی از مناطق مهم افشار همدان است کم کم زبان شیوای ترکی افشار بزرگان در حال تبدیل شدن به زبان فارسی با لحجه آمیخته با ترکی و کردی است و عروسی ها ارکست صالح آبادی کردی می نوازد و کردی میخواند و ادای کردها را در می آورد و به تقلید از کردها اصوات و کلمات کردی در بکار می برد و بعضی وقتها حتی لباس کردی هم می پوشد نمی دانم به این آدم چه باید گفت؟؟!! و کرد ها این گونه رفتار ها را دلیل می آورند و می گویند این منطقه کرد بوده است؟؟!!!
باسلام خدمت اقای طراوتی. شما با شاعر شهیر شهرمان اقای طراوتی نسبتی دارید ایا ممنون می شوم پاسخی بدهید.چون کار مهمی دارم
باسلام خدمت دوست بزرگوارمان جناب اقای طراوتی بنظر شما راهکار برای جلوگیری از کرد شدن و هجوم بی امان کردها به مناطق ترکها چیست؟ با توجه به این نکته که کردها اکثرا سنی بوده و اگر دیر بجنبیم ممکن است بلایی که بر سر شیعیان عراق و سوریه توسط کردها صورت می گیرد یعنی غصب سرزمین انها و مهاجرات شیعیان ترک به دیگر مناطق بر سر ایران عزیز نیز بیاید
من صالح آبادی هستم و شاعری که منظور شماست بهاری است و هیج نسبتی با من ندارد
باسلام خدمت اقای مهربان بزرگ, قسمت سوم مقاله درخصوص بخش تاریخی مهربان می باشد بسیار علاقه مندم که باشما اشنا گردم. ش تلفن بنده ۰۹۱۸۸۱۷۰۶۰۳
با عرض سلام و احترام...بسیاری از کامنت های دوستان رو خوندم..همه بر حفظ هویت تورکی روستا ها و بخش ها پافشاری کردن..و از سیایت کورد سازی این مناطق میگویند!!!قبل از هر نژاد و ایین و رنگی ما انسان هستیم و چنین تفکراتی به جز تحقیر بیشتر و نفرت پراکنی و بر هم زدن همزیستی این مردمان چه لر تورک کورد و هر نژاد دیگری میشه...انسانیت را به نژاد و زبان نمیفروسند...!!!بدرود

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت