تازه ترین مطالب

تاریخ : 26. مرداد 1394 - 11:10   |   کد مطلب: 19607
رئیس دانشگاه پیام نور کبودراهنگ درباره اهداف و برنامه های برگزاری همایش ملی بحران آب و راههای برون رفت آن، وضعیت کشاورزی ایران، دشت کبودراهنگ، آبهای استاتیک و تدوین پیش نویس قانون جامع برای حل معضل کم آبی توضیح ارائه داد.
مسیر کشاورزی ایران باید اصلاح شود/50 میلیون متر مکعب آب دشت کبودراهنگ نابود شد/ دشت کبودراهنگ در حال تبدیل به بیابان است/ آب های استاتیک جزء ذخایر استراتژیک کشور هستند

دکتر محمد حقگو در گفتگو با خبرنگار کورنگ گفت: مسیر کشاورزی ایران در راستای توسعه پایدار نیست و این مسیر باید اصلاح شود.
وی با اشاره به کاهش شدید سطح سفره‌های زیر زمینی کشور گفت: در دو دهه اخیر مخازن آب های زیرزمینی کشور به علت توسعه سنتی کشاورزی با کسری 95 میلیارد مترمکعبی مواجه شده است و این روند برای آینده کشور بسیار نگران کننده است.
دکتر حقگو در توضیح تفاوت توسعه سنتی و توسعه پایدار گفت: توسعه سنتی یعنی دستیابی به اصول رشد و توسعه به هر قیمتی، در حالی که در توسعه پایدار باید ملاحظات محیط زیست و عدالت اجتماعی هم رعایت شود.
50 میلیون متر مکعب آب دشت کبودراهنگ نابود شد
رئیس دانشگاه پیام نور کبودراهنگ با اشاره به کشت سیب زمینی در دشت کبودراهنگ گفت: در سال گذشته بیش از100 هزار تن سیب زمین در دشت کبودراهنگ کشت شده است که این میزان سیب زمینی معادل 50 میلیون متر مکعب آب مصرف کرده است.  
وی کل حجم آب سد اکباتان همدان را 22 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: اگر بقیه محصولات آب بر کشت شده در دشت کبودراهنگ را هم به این رقم اضافه کنیم، در سال گذشته حداقل معادل آب سه سد اکباتان در این دشت منهدم شده است.
محمد حقگو در توضیح منظور خود از انهدام منابع آبی دشت کبودراهنگ گفت: ذخایر آبی کشور به دو نوع استاتیک و دینامیک تقسیم می شود که ذخایر استاتیک ،آب هایی هستند که طی سالیان دراز در اعماق زمین جمع شده اند و پشتوانه آبی کشورند در حالی که ذخایر دینامیک، آب هایی هستند که هر ساله جمع و مصرف می شوند.
وی گفت: ذخایر آبی دشت کبودراهنگ از نوع استاتیک است که برداشت آن قابل برگشت نیست و نابود شده است.
حقگو با انتقاد از روش توسعه کشاورزی در ایران گفت: متاسفانه در کشور ما بهبود شیوه های آبیاری نه تنها باعث کاهش مصرف آب های زیر زمین نشده است بلکه میزان سطح کشت را افزایش داده است.
آب های استاتیک جزء ذخایر استراتژیک کشور هستند
رئیس دانشگاه پیام نور کبودراهنگ با اشاره به برگزاری همایش ملی بحران آب و راه های برون رفت آن به میزبانی دانشگاه پیام نور کبودراهنگ گفت: استارت برگزاری همایش را در سال گذشته زدیم و هدف از آن گردآوری محققان برجسته کشور جهت ارائه جدیدترین دستاوردهای پژوهشی در زمینه های مرتبط با آب بوده است.
وی آشنایی مردم با وضعیت بحرانی آب منطقه و کشور را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: اگر همه اقشار مردم در حل بحران آب و خشکسالی سهیم شوند و آن را جدی بگیرند این مشکل قابل حل است.
حقگو افزود: آب های استاتیک مانند نفت و گاز  و طلا جزء ذخایر استراتژیک کشور هستند و من امیدوارم در این همایش بتوانیم این آبها را جزء ذخایر ملی اعلام کنیم تا کسی به هر شکلی که خواست نتواند از آن استفاده کند.
اقدامات صورت گرفته برای برگزاری همایش ملی بحران آب در کبودراهنگ
محمد حقگو با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته برای برگزاری هر چه بهتر این همایش گفت: در این راستا کمیته علمی همایش را با عضویت بزرگانی چون پروفسور کردوانی، دکتر سید حبیب موسوی جهرمی، دکتر علی محمد برقعی و چند تن از برجسته ترین کارشناسان این حوزه تشکیل دادیم.
وی مشخص کردن محورهای همایش، طراحی سایت، طراحی و چاپ بیش از چهار هزار پوستر و ارسال آن به دانشگاه های سراسر کشور و تشکیل هیئت داوران را از جمله این اقدامات عنوان کرد و افزود: ارسال پیامک و ایمیل به همه اساتید مطرح کشور جهت حضور در این همایش همچنین قرار دادن همایش در لیست همایش های معتبر ایران وابسته به پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و پیگیری نمایه سازی مقالات ارسالی به این همایش در سایت سیویلیکا از دیگر اقدامات صورت گرفته برای برگزاری هر چه بهتر این همایش بوده است.
برنامه های جنبی همایش ملی بحران آب در کبودراهنگ
دکتر حقگو به تشریح برنامه های جنبی همایش ملی بحران آب در این دانشگاه پرداخت و گفت: برگزاری دو کارگاه آموزشی و تور همدان گردی و بازدید از غار علیصدر، بازدید از فروچاله های ایجاد شده در شهرستان همچنین برگزاری نمایشگاه شامل غرفه های صنایع دستی و ابزارهای مصرف بهینه آب و برگزاری مراسم سنتی با همکاری اداره ارشاد شهرستان از دیگر برنامه های جنبی این همایش خواهد بود.
وی با اشاره به نبود مصوبه قانونی برای الزام کشاورز به عدم کشت محصولات پرآب بر افزود: بخش ویژه همایش نیز برای تدوین پیش نویس قانون جامع برای حل معضل کم آبی در این همایش در نظر گرفته شده است تا با نظرخواهی از کارشناسان قانونی در کشور تدوین شود که کشاورزان را مجبور کند از کشت محصولات آب بر پرهیز کنند.
حقگو با بیان اینکه آب های استاتیک جزء ذخایر ملی کشور است گفت: متاسفانه حدود یک چهارم از این ذخایر کشور نابود شده است و به نظر من باید این آب ها مانند نفت و گاز ملی اعلام شود تا به بهای ناچیزی استخراج و نابود نشود.
دشت کبودراهنگ در حال تبدیل شدن به بیابان است
دکتر محمد حقگو با بیان اینکه کبودراهنگ دشت ممنوعه بحرانی است که اگر مدیریت نشود به بیابان تبدیل می شود، گفت: تعداد دشت های ممنوعه کشور در سال 42 ، دو مورد بود این در حالی است که تعداد این دشت ها در سال 93 به 319 دشت افزایش یافته است.
وی با اشاره به آسیب های بیابانی شدن دشت کبودراهنگ گفت: پوشش گیاهی بیابان نابود می شود در نتیجه کشاورزی و دامداری در آن امکان ندارد و سیلاب ها در آن قابل کنترل نیست.
حقگو مهاجرت، نارضایتی عمومی و احتمال تنش های اجتماعی را از دیگر آسیب های بیابانی شدن یک منطقه دانست و افزود: در حالت بیابانی شدن انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر امکان پذیر نیست و احتمال وقوع قحطی در منطقه افزایش پیدا می کند.
120 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است
رئیس دانشگاه پیام نور کبودراهنگ از ارسال بیش از 120 مقاله به دبیرخانه همایش ملی بحران آب خبر داد و گفت: مهلت ثبت نام در همایش ملی بحران آب تمام نشده است و تا 15 شهریور فراخوان مقالات ادامه دارد.
 حقگو گفت: تاکنون نزدیک به 200 نفر برای شرکت در این همایش ثبت نام کرده اند و کسانی که تمایل دارند می توانند تا روز قبل از همایش ثبت نام کنند.
وی با اشاره به مهمانان این همایش گفت: از وزرای نیرو، جهادکشاورزی و معاونان آنان، استاندار همدان و بسیاری از مسئولین کشوری، استانی و شهرستان برای حضور در این همایش دعوت شده است.
انتهای پیام/ب

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت