تاریخ : 28. مرداد 1394 - 11:13   |   کد مطلب: 19643
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما روش‌های نفوذ آمریکا در بخش‌های مختلف را دیده‌ایم و اقدامات آنها را نسبت به ستیز با اراده ملت مشاهده کرده‌ایم و لذا هشدار رهبری یک هشدار به موقع و سنجیده بود که باید همگان آن را مورد توجه قرار دهند.
موضوع هسته‌ای بحثی مستقل است/ راه‌های نفوذ آمریکا را در گذشته مشاهده کرده‌ایم/هشدار رهبری یک هشدار به‌موقع و سنجیده بود

به گزارش کورنگ به نقل از فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (28 مرداد 94) گفت: اگر امروز رهبر معظم انقلاب در خصوص نفوذ آمریکا در بخش‌های مختلف فرهنگی- سیاسی و اقتصادی هشدار می‌دهند به خاطر واکاوی تاریخ گذشته ایران است که چه در نیروهای مسلح چه در بین سیاسیون چه در بین فرهنگیان و چه در بین فعالان اقتصادی آمریکا شبکه‌های نفوذ ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: باید این هشدار رهبر معظم انقلاب را یک هشدار واقع‌بینانه و دقیق دانست که در همه شرایط افراد بصیر جامعه نسبت به این مسئله حساس باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئله هسته‌ای و مذاکرات مربوط به آن مسئله جداگانه‌ای است و ما نمی‌توانیم از تاریخ گذشته خود منفصل شویم. ما روش‌های نفوذ آمریکا در بخش‌های مختلف را دیده‌ایم و اقدامات آنها را نسبت به ستیز با اراده ملت مشاهده کرده‌ایم و لذا هشدار رهبری یک هشدار به موقع و سنجیده بود که باید همگان آن را مورد توجه قرار دهند.

لاریجانی با اشاره به سالروز (کودتای 28 مرداد سال 32)خاطرنشان کرد: کودتای 28 مرداد در تاریخ روابط ایران با آمریکا و انگلیس یک نقطه تاریک خواهد بود و هیچ‌گاه ملت ایران رفتار این دو کشور را از حافظه تاریخی خود حذف نخواهد کرد.

وی افزود: دو سنخ عامل در کودتای 28 مرداد وجود داشت که یکی عوامل خارجی که عمدتا آمریکا و انگلیس محور آن بودند و یکسری عوامل داخلی در آن زمان در داخل کشور یا بی‌توجهی‌ها یا بد فکری‌ها و کج اندیشی‌ها و اختلافاتی که در داخل کشور بوجود آمد باعث شد تا دولت ملی مصدق سرنگون شود.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: بعد از ملی شدن صنعت نفت آمریکا و انگلیس روشی را با محوریت انگلیس دنبال کردند که تحت عنوان سنگ‌اندازی در مقابل ملی شدن صنعت نفت ایران می‌توان از آن یاد کرد و موضوع اصلی از اینجا آغاز شد .

لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس کار سرمایه‌های زیادی را در این راه بکار گرفتند که یکی از این سرمایه‌ها کارشناسانی بودند که تجربه زیادی از کار کردن در ایران داشتند به زبان فارسی مسلط بودند و از این طریق روابط دوستانه‌ای با نخبگان قدیمی برقرار کردند و یک شبکه سیاسی را با این روش در داخل ایران شکل دادند.

وی افزود: سرمایه‌دیگری که به کار گرفتند شبکه اطلاعاتی قوی بود که بعد از جنگ جهانی دوم در ایران هم در میان نیروی مسلح و هم در میان اقشار مختلف شکل گرفت که تحت عناوین مختلف به کار گرفته می‌شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سه برادر بازرگان به نام‌های اسدالله،‌ سیف‌الله و قدرت‌الله رشیدیان که نقش مهمی در ایجاد یک شبکه اطلاعاتی در میان کسبه و برخی از سیاسیون را داشتند و ارتباط وسیعی با سفارت‌خانه‌های آمریکا و انگلیس داشتند و از این طریق به ارتزاق این شبکه می‌پرداختند.

لاریجانی اضافه کرد: سرهنگ عباس فرزانگان و 2 جاسوس با نام‌های‌ مستعار سیری و نرن که اسم واقعی آنها (فرخ کیوانی و علی جلالی) بود که روزولت به آنها لقب برادران بسکو داده بود از دیگر این جاسوسان بودند.

وی افزود: کار این شبکه‌های جاسوسی این بود که در درون نیروهای مسلح و قشرهای مختلف ساماندهی اطلاعاتی کنند و آنها را برای روزی که می‌خواستند عملیات کودتا را شکل دهند آماده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرمایه سوم تماس‌های سازمان یافته سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس با رجال سیاسی و مؤثر کشور بود که از جمله آنها تماس‌های مکرر این دو سفارتخانه با ارنست پرون از دوستان نزدیک شاه از زمان تأسیس در سوئیس تا کنون بود .

لاریجانی خاطرنشان کرد: احمد هومن ( معاون وزارت دربار)، شاپور ریپورتر (خبرنگار روزنامه تایمز لندن در تهران) هادی طاهری،‌هاشم ملک مدنی و در رأس آنها سید ضیاءالدین طباطبائی شبکه سیاسی بودند که بر افراد تصمیم ساز در کشور تأثیر داشتند و سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در صدد بودند تا با این دستیاران سیاسی ارتباطات قوی برقرار کند.

وی افزود: سرمایه چهارم شبکه‌ای بود با عنوان سازمان اصل 4 که همه اقداماتشان جنس اطلاعاتی و سیاسی نداشت و ظاهر آن یک برنامه کشاورزی بود اما در قالب این برنامه کشاورزی 138 شهروند آمریکایی را با عنوان مستشار وارد ایران کردند که در آن زمان این جمعیت 138 نفر از تعداد کل مستشاران آمریکایی در جهان عرب بیشتر بود.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: این 138 نفر مستشار سوای مستشاران نظامی در ارتش و ژاندارمری و نیروی هوایی است که تعداد آن 123 نفر بود و این حجم از نیرو را در بخش‌های مختلف وارد کرده بودند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: سرمایه‌های دیگر ایجاد ساختارهایی بود تحت عنوان امور فرهنگی و علمی که در واقع به دنبال جاسوسی بودند.

وی افزود: آمریکایی‌ها مباحثاتی را تحت عنوان ارتباط و گفت‌وگو بین مسلمان و مسیحیان سازمان داده بودند که با صاحب‌نظران مختلف ارتباط برقرار می‌کرد و تحت این عنوان امورات خود را شکل می‌داد که نمونه آن در ابعاد دیگر نیز مشاهده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیاست آنها (آمریکا و انگلیس) نوعی فشارهای اقتصادی بود و در آن زمان هم تحریم‌هایی را علیه ایران شکل دادند و در کنار آن نیز پیشنهاداتی را مطرح کردند و آن این بود که سازشی به وجود آید، دولت آمریکا یک وام 10 میلیون دلاری به ایران بدهد انگلیس ملی شدن صنعت نفت را بپذیرد تحریم‌های اقتصادی لغو شود و در مقابل ایران بپذیرد که یک هیأت داوری بین‌المللی که غرامت منصفانه‌ای را برای شرکت سابق نفت بپردازد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اصلا دعوا در کودتای 28 مرداد سلطه بر نفت ایران بود. آیزن هاور در جایی گفته بود من هرگونه کمک به ایران را تا زمانی که مسئله نفت حل نشود رد کردم.

وی افزود: مصدق در آن زمان در رویارویی که با تحریم‌های اقتصادی داشت یک برنامه اقتصادی تحت عنوان اقتصاد بدون نفت ارائه کرد که در آن حقوق کارمندان دولت کاهش یافت خودورهای دولتی که در اختیار کارمندان بلند پایه بود از دست آنها گرفت، برنامه عمرانی کشور را به عقب انداخت، واردات کالاهای لوکس را محدود کرد، اوراق قرضه ملی را منتشر کرد‌، ذخیره ارزی را تا دینار آخر مصرف کرد و محرمانه اسکناس چاپ کرد و در نتیجه ارزش ریال کاملا سقوط کرد به طوری که قیمت دلار در بازار سیاه از 31 به 97 ریال افزایش یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به طور طبیعی برخی از این اقدامات، اقدامات سنجیده و برخی هم نسنجیده بود این مسئله دشواری‌های اقتصادی در کشور ایجاد کرد و زمینه اختلافات سیاسی را به اوج رساند.

لاریجانی اضافه کرد: مصدق اختیاری را به مدت 6 ماه از مجلس گرفته بود که مجلس در این مدت اختیارات خود را به دولت داد. دولت در آن مدت قوانین زیادی را تصویب کرد. مصدق درخواست کرد که این مدت یکسال دیگر تمدید شود و با این وضعیت مجلس دیگر نقشی نداشت.

وی افزود: آیت‌الله کاشانی و عده زیادی از نمایندگان با تمدید یکساله تفوییض اختیارات مجلس به دولت مخالفت کردند و اختلافات زیادی در مجلس ایجاد شد. طرفداران مصدق استعفا کردند تا مجلس منحل شود و با استعفای آنان زمینه انحلال مجلس فراهم شد و مصدق اعلام کرد که باید رفراندوم برگزار شود که آیا باید با این مجلس کار کنیم یا منحل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیت‌الله کاشانی در نامه‌ای خطرات انحلال مجلس را به مصدق گوشزد کرد. مصدق در پاسخ می‌گوید تنها ملت ایران به وجود آورنده قانون اساسی مشروطیت مجلس و دولت است و می‌تواند در این باره اظهار نظر کند نه هیچ کس دیگر قانون‌ها، مجالس،‌ دولت‌ها همه به خاطر مردم به وجود آمده‌اند و نه مردم به خاطر آنها. وقتی مردم یکی از آنها را نخواستند می‌توانند نظر خود را درباره آن ابراز کنند. در کشورهای دموکراسی و مشروطه هیچ قانونی بالاتر از اراده ملت نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مصدق تحت این عناوین زمینه را برای رفراندوم فراهم کرد و رفراندوم انجام و در نتیجه مجلس منحل شد. شرایط بیرونی و آنچه در داخل گذشت زمینه را برای کودتا فراهم کرده‌ بود.

وی در پایان گفت: هم مشکلات اقتصادی و هم برخی از بی‌تدبیری‌ها و انحلال مجلس که می‌توانست پشتوانه‌ اراده ملت باشد باعث شد تا آنچه باقی ماند مصدق باشد و شاه و جریان کودتا و این عاملی بود تا کودتاگران موفق شدند و اگر در ادوار مختلف پس از انقلاب امام (ره) تأکید می‌کردند که مجلس در رأس امور است بخاطر این شواهد تاریخی بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت