به گزارش کورنگ دکتر جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران و معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتوگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به بیثباتی ساختارهای انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب گفت: بلا فاصله پس از پیروزی انقلاب علیرغم بهم ریختگی عمومی که در کشور وجود داشت و نظام مستقر فروپاشی شده ونظام جدید هنوز شکل نگرفته بود، حضرت امام(ره)اصرار داشتند به اینکه هر چه زودتر باید ساختارهای نظام شکل بگیرد و برای این کار از همان ابتدا بحث همهپرسی در مورد نوع نظام را مطرح کردند.
وی افزود: برگزاری همهپرسی واقعاً پدیده کاملاً غیر معمول وعجیبی بود که مثلاً پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب در سراسر کشورهمه پرسی در مورد نوع نظام انجام میگیرد و هیچ کسی باور نمیکرد که چنین برنامهای به این خوبی و با کمترین مسئله برگزار شود.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه پس از همهپرسی مسئله قانون اساسی مطرح شد ومراحل دیگری که برای شکل گیری ساختار نظام لازم بود، انجام گرفت خاطر نشان کرد: بعد از مسئله قانون اساسی، بحث تشکیل مجلس خبرگان بود، در مورد تشکیل مجلس خبرگان هم خیلی ها مخالف بودند، علت این بود که حالا صرف نظر از مسئله انتخابات وترکیب اعضای مجلس بحث این بوداز نظر امنیتی واز نظر وضعیت شکلگیری گروها واحزاب تبعاً این مجلس نمی تواند به خوبی کارش را پیش ببرد.
منصوری تصریح کرد: ولی حضرت امام(ره) فرمودند نه شما این کار را انجام بدهید وپیش ببرید و پس از ناکید امام(ره) انتخابات مجلس خبرگان برگزار شد ومجلس تأسیس شد وجالب این است که حتی گروه های معارض با انقلاب اسلامی هم در مورد انتخابات مجلس خبرگان حرفی نداشتند که بزنند چرا که متوجه شدند کار به یک شکل سالمی انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تصور برخی در خصوص نبود بررسی بر صلاحیت کاندیدهای مجلس اول در اوایل انقلاب اشتباه است اظهار داشت: بعد از تصویب قانون اساسی، قاعدتاً مرحله به مرحله باید به سمت اجرای قانون اساسی پیش میرفتیم که در اولین مرحله بحث انتخاب ریاست جمهوری بود؛ براساس قانون اساسی می بایست شورای نگهبان تشکیل میشد و چون در این مقطع شواری نگهبان تشکیل نشده بود بنابراین یک گروهی را حضرت امام(ره) منصوب کردند که به صلاحیت کاندیداها رسیدگی کنند بنابراین این تصّور که اصلاً هیچ بررسی در مورد صلاحیت کاندیداها نشد کاملاً اشتباه است.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه موسوی خوئینیها از جمله افرادی بود که بر صلاحیت کاندیدهای انتخابات نظارت داشتند گفت: با تشکیل گروهی برای نظارت برصلاحیت کاندیدها، در واقع براساس قانون اساسی نوعی شورای نگهبان به وجود آمد و این مطلب که می گویند هرکسی ثبت نام کرده بود را به عنوان کاندیدا ریاست جمهوری وملت معرفی کردند صحیح نیست.
منصوری افزود:.بعد از انتخابات ریاست جمهوری وانتخاب رئیس جمهور نوبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی رسید در اینجا هم باز به نوعی این کار اتفاق افتاد و نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که داوطلبان نمایندگی مجلس خیلی زیاد وهمه مدعی و معتقد بودند که صاحب رأی هستند و صلاحیتشان از بقیه بیشتر است به خصوص گروههای معارض خیلی روی این قضیه حرف داشتند وبه طور جدی فکر می کردند که تنها امید بقایشان در آینده این است که در مجلس حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه متولی احراز صلاحیت کاندیدها در آن زمان کمیتهای بود که در وزارت کشور تاسیس شده بود عنوان کرد: قطعاً وزارت کشور تمام کسانی که ثبت نام کردند را تأیید نکرد، به دلیل اینکه بعضیها رسماً کاندیدای سازمان فداییان خلق یا حزب توده و...بودند یا بعضی از افرادی که به هر حال شهرت خوبی نداشتند رد شدند.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: سوابق بررسی صلاحیت کاندیدهای مجلس اول در وزارت کشورموجود است و این تصّور که اساسا درجمهوری اسلامی به صرف اینکه افراد ثبت نام کنند و بعداین مردم باشند که گزینش را انجام بدهند غیر واقعی است وبراساس قانون اساسی باید یک بررسی اولیه انجام شود.
منصوری گفت: با وجود اینکه کاندیدهای مجلس اول همه احراز صلاحیت شده بودند اما در مجلس اول افرادی را داشتیم که فاقد صلاحیت نمایندگی بودند و حتی بعدها به عنوان عناصر نامطلوب در آمدند.
وی با اشاره به اینکه بنیصدر قصد داشت افراد خاصی را به عنوان نماینده مجلس به مردم تحمیل کند اظهار داشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری جامعه روحانیت مبارز تهران متوجه شد که رئیس جمهور آنچنان که فکر میکردند صلاحیت ندارد و نهتنها قصد دخالت در انتخابات مجلس را دارد بلکه سعی میکند از طریق تأییدیه جامعه روحانیت وسایر گروها کار خودش را انجام دهد که جامعه روحانیت از این موضوع احساس خطر کرد و با حزب جمهوری اسلامی وارد مذاکره شد.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: در این مذاکره تعدادی از افراد حزب که قبلاً معرفی شده بودند حذف شدند تا تعدای از افراد جامعه روحانیت مبارز را اضافه کنند بدین ترتیب ائتلاف انجام گرفت و تا 48 ساعت قبل از انتخابات لیستی منتشرشد به نام ائتلاف بزرگ که من جزء همان دسته از کسانی بودم که از لیست حزب جمهوری اسلامی کنار گذاشته شدم تا کسان دیگری که خیلی هم مؤثر بود به لیست اضافه شوند.
منصوری گفت: با این ائتلاف، وزن نیروهای انقلابی وخط امام ونیروهای با کیفیت انقلاب در مجلس اول بسیار بالا رفت. اما معنای این حرف این نیست که افردا کم صلاحیت یا بی صلاحیت وارد این مجلس نشدند، بنابراین مجلس اول ترکیبی بود از تعداد افراد با صلاحیت و افرادی که در انقلاب خدمات زیادی کرده بودند اما در عین حال تعدادی هم بودند که چه به دلیل شهرت قبلیشان ویا به دلیل حضور در دولت موقت ویا به دلیل اینکه گروهای معارض با انقلاب اسلامی این اشخاص را به خودشان نزدیکتر میدیدند، رأی آوردند ودر عین حال درمجلس آنقدر نتوانستند تاثیر گذار باشند علتش هم این بودکه در اکثریت نبودند.
وی افزود: اینکه گفته می شود چون شورای نگهبان تأسیس نشده بود پس مجلس اول بهترین مجلس بود، غلط است.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: همه ی مردم ایران شاهد این هستند از روز اولی که اولین مجلس شورای اسلامی تشکیل شد تا امروز در تمام دوره های مختلف آزادی بحث در مجلس وجود داشته بنابراین این تصور که ما فکر کنیم فقط در مجلس اول آزادی وتضارب آرا بوده اشتباه است؛ همین امروز در مجلس بر سر مسئله برجام اختلاف نظرهای شدیدی بود و حرف هایشان را می زدند، چه کسی جلوی حرف کسی را در مجلس گرفته است ، بنابراین بعضی از این حرف ها مغالطه وتحریف واقعیت است.
منصوری ادامه داد: واقعیت این است که مجلس یک تریبون آزاد است برای همه نمایندگان؛ اما بعضیها برای اینکه حرف خودشان را به کرسی بنشانند و اثبات کنند، صحبتهایی میکنند که صددرصد تحریف واقعیت است.
وی تصریح کرد: بنابراین این مسئله که فکر کنیم در مجلس اول تضارب آرا وجود داشته ودر مجالس دیگر نبوده کاملاً غلط است. فکر کنیم چون شورای نگهبان تأسیس نشده بود پس بهترین مجلس هم بوده این هم غلط است.البته این مسئله است،در دوره اول تعداد زیادی از کسانی که سالها درجریان انقلاب با تجربه شده بودند وشهرت پیداکرده بودند به مجلس راه پیدا کردند ولی به تدریج مجلس آمد به سمت انتخاب کارشناسان ومتخصصین یعنی اگر در حال حاضر در مجلس(آخرین مجلس)ترکیب متخصصین نسبت به مجلس اول گرفته شود، شاهد تفاوت بسیار زیادی خواهیم بود.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه درصد متخصصین و مدیران در مجلس نهم خیلی بیشتر از مجلس اول است گفت: مجلس اول بیشتر از شخصیت های انقلابی تشکیل شده بود و البته چاره ای هم جز این نبود وخیلی هم زحمت کشیدند برای انقلاب ولی مجلس جای افرادیست که تخصص دارند وتجربه کار دارند و بنابراین بنده اعتقاد دارم مجلس نهم از مجلس اول بهتر است و مجلس دهم ممکن است از مجلس نهم بهتر باشد.
منصوری در پاسخ به این سوال که " عملکرد مجلس اول را در ماجرای عزل بنیصدر چگونه ارزیابی میکند؟" اظهار داشت: جامعه روحانیت مبارز تهران وتعدای قابل ملاحظه ای از اعضای نهادهای انقلابی مثل دادگاها مثل کمیتهها، مثل روحانیون شهرستانها، بعد از انتخاب ریاست جمهوری ناگهان مواجه شدند با یک پدیدهای که اصلاً از قبل فکر نمیکردند و آن اینکه بنی صدر بیش از آنکه متعلق به انقلاب باشد متعلق به ضد انقلاب است.
وی در ادامه خاطرهای از کارشکنیهای بنیصدر نقل کرد و گفت: روز 22بهمن سال58بنی صدر تازه رئیس جمهور شده بود، همزمان با اولین سالگرد پیروزی انقلاب مراسمی در میدان آزادی برقرار شده بود. من درآن زمان فرمانده سپاه بودم. رفتم در جایگاههایی که درست کرده بودند نشستم، آقای خلخالی آمد کنار من نشست و بنیصدر کمی با فاصله از آقای خلخالی بود، نشسته بود.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: آقای خلخالی به من گفت که پاسداران در گنبد تعدای ازسران تجزیه طلب خلق ترکمن را دستگیر کردهاند و باید محاکمه شوند اما بنیصدر مخالف است واجازه نمیدهد، من اینکار را میکنم، و بعد میگویم منصوری فرمانده سپاه دستور داد شما هم چیزی مطرح نکنید.
منصوری افزود: برنامه تمام شد و آقای خلخالی همان ساعت 1بعد ظهر مستقیماً رفت گنبد و در آنجا دادگاه تشکیل داد وهمان شب چهار نفر از سران خلق ترکمن اعدام شدند و اعلام شد منصوری دستور اعدام را داده است، یعنی آقای خلخالی میدانست ماهیت این آقا چیست.
وی اظهار داشت: پس از اینکه هویت واقعی بنیصدر برای همه روشن شد، مجلس زیر بار کسانی که بنی صدر پیشنهاد میکرد نرفت و گفت فقط رجایی؛ دیدید که بنی صدر چقدر علیه شهید رجایی حرف زد انتفاد کرد واینجا بود که گفت رئیس جمهوری که اختیار ندارد، رئیس جمهوری که مجلس با او همراه نیست به درد نمی خورد من که ماشین امضا نیستم که هر چه مجلس تصویب کرد من امضا کنم، بدهم به دولت اجرا کند، نه مجلس را قبول دارم نه دولت را.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: اکثریت مجلس اول نیروهای شجاع انقلابی بودند و کاملاً مقابل انحرافات ایستادند. اگر با خود مجلس اول بود شاید شش ماهه بنی صدر را بیرون انداخته بودند ولی به ملاحظه امام صبر کردند. زمانی که حضرت امام(ره) بنی صدر را از فرماندهی کل قوا برداشت آنها هم عزلش کردند، اواسط سال 59 مجلس آمادگی داشت بنی صدرا عزل کند، صحبت هایی که شهید دیالمه علیه بنی صدر در مجلس کرد مربوط به سال 59 است ، شهید آیت، داستان نوار وکودتای آیت در سال 59 بود و ...!
منصوری ادامه داد: اینکه کسانی می گویند نبود شورای نگهبان باعث شد مجلس اول مجلس بسیار مطلوبی شود، آیا انتخاب بنی صدر هم در غیاب شورای نگهبان کار خوبی بود؟ رئیس جمهور ضد انقلاب آمد در صحنه وکشور را با آن بحران ها روبه رو کرد واین مطلب خیلی مهمی است واگر هوشیاری تعدادی از اشخاص متعهد و دلسوز نبود و اگر نبود زحمات عده ای از نیروی های انقلابی، شاید مجلس اول هم به سرنوشت رئیس جمهور دچار میشد.
وی افزود: در بهمن واسفند58 عدهای شبانه روز زحمت کشیدند تا توانستند ماهیت بنی صدر را برای مردم مشخص کنند و خطر مجلس فرمایشی بنی صدر را برای مردم نشان دهند وگرنه ممکن بود افرادی مثل غضنفرپور بیایند؛ سلامتیان آمد در مجلس دیدید که چه کرد. همان یک نفر از نزدیکان بنی صدر بود، بنابراین نمی توانیم بگوییم که اگر شورای نگهبان نباشد یک مجلس و منتخبان خوبی انتخاب می شوند.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه عده ای به دلیل داشتن مفاسد اقتصادی از رد صلاحیت میشوند نه داشتن مواضع خاص سیاسی اظهار داشت: اگر ما قوه قضاییه نیرومندی داشتیم که با افراد متخلف از قانون در زمان تخلفشان برخورد میکرد بسیاری از کسانی که سوء استفاده میکردند شناخته میشدند، بنابراین اینها مجالی برای اینکه بیایند خودشان را به عنوان کاندیدا معرفی کنند نداشتند، متأسفانه این پرونده ها بدون رسیدگی میماند ودر زمان انتخابات مطرح میشود، شورای نگهبان هم میگوید اگر قوه قضاییه رسیدگی نکرده دلیل نمیشود من نادیده بگیرم،در واقع اگر شورای نگهبان بخواهد به صرف اینکه کسی ثبت نام کرده فقط نگاه کنند به کارهای جاری انتخابات که درست انجام گرفته یانه(مثلاً تقلب یا عدم تقلب) آن وقت افرادی با آن سابقههای اقتصادی،اخلاقی و..وارد مجلس می شوند.
*امام(ره) حمایت عجیبی از شورای نگهبان کرد
* امروز دلیل حمایت قاطعانه امام(ره) از شورای نگهبان مشخص شد
*کسانی که در شورای نگهبان رد شده اند حتی حاضر به شکایت نشده اند
منصوری گفت: به اعتقاد من حضرت امام(ره) خیلی از قضایای آینده این انقلاب را میدیدند، کتاب صحیفه نور راببینید... ویکی از مسائلی که ایشان پیش بینی کرده بود این بود که یک روزی در کشور راجع به شورای نگهبان حرف زده خواهد شد لذا ایشان حمایت عجیبی از شورای نگهبان کرد وآن زمان شاید برای خیلی ها سؤال بود چرا ایشان اینطور به نفع شورای نگهبان صحبت میکنند حالا معلوم شد به چه دلیل آن روز ایشان آن حمایت قاطع را انجام دادند که در هر زمان دیگری کسانی بخواهند در مورد شورای نگهبان کار کنند موضع امام را بدانند.
وی افزود: امام(ره) خطاب به شورای نگهبان صریح میگویند مبادا شما کوتاه بیایید، نسبت به وظیفه تان سازش کنید ، لحظه ای با تطمیع وتبلیغ، با خواهش و تمنا شما کوتاه نیاید ،جالب است، آیت الله جنتی زمانی که مجلس ششم تشکیل شد ایشان به صراحت گفتند وزارت اطلاعات وقت، اطلاعات مورد نیاز را مربوط به بعضی ازآدمها به ما نداد و بعضی بدین شکل وارد مجلس شدند.
معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر وزارت اطلاعات آنچه که در مورد عملکرد افراد دارد را در اختیار شورای نگهبان قرار دهد طبیعتاً شورای نگهبان کسانی که در گذشته تخلفات قانونی و اخلاقی داشتند را تأیید نمیکند و زمانی که وزارت اطلاعات این پرونده ها را به شورای نگهبان ندهد آنها هم که علم غیب ندارند، کسی را تأیید یا رد کنند..وجالب است بارها اتفاق افتاده به کسانی که شورای نگهبان ردشان کرده گفته شده بروید شکایت کنید اما خودشان نرفتهاند چون میدانستند که پروندهشان چیست!
منصوری در پایان گفت: حتی اگر در قانون اساسی راجع به شورای نگهبان حرفی نزده بودند عقلاً ما خودمان باید میآمدیم و یک شورایی درست میکردیم تا افراد اصلح را از افراد مورددار جدا کند چرا که مسئولیت و نمایندگی مردم را نمیشود به هر کسی سپرد و مملکت را نمیتوان به دست عدهای افراد معلومالحال سپرد.
انتهای پیام/ج
دیدگاه شما