به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ، به نقل از خبرنگار آوای سیدجمال؛ حجاب و عفاف یکی از مسائل مهمی است که در اسلام از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و از آنجایی که ایران بهعنوان یکی از کشورهای مسلمان شمرده میشود، برگی از تقویم سالانه را بنام آن نامگذاری کردند.
پیشینهی تاریخی حجاب به ائمه اطهار(ع) برمیگردد و میتوان حضرت فاطمه(س) را نمونهای کامل از حجب و عفت و پاکدامنی دانست.
اهمیت حجاب آنقدر زیاد بود و هست که بیشتر شهدا در وصیتنامههای خود بهصراحت بر آن تأکید کردند و گفتهاند که اگر مایل هستید ادامهدهنده راه شهدا باشید حجاب و پاکدامنی خود را به هیچچیز نفروشد و باحجاب کامل و اسلامی خود خون ما را نگاهدارید.
متأسفانه امروزه بیحجابیهایی که زبان از گفتن آنها عاجز میماند و پوششهایی که آدم دلش میخواهد بگوید حجاب برتر پیش کشتان، دیده میشود.
مگر نه اینکه حفظ چادر زخمها را مرهم است دست رد بر سینهی نامحرم است؟ کسی نیست بگوید عفت و پاکدامنی از حضرت فاطمه به یادگار مانده است چرا بافکرهای مریض خود تیشه به ریشه حجاب میزنید و آن را خدشهدار میکنید؟!
در این میان هستند خانمها و آقایان با اعتقادی که فصل گرم تابستان را بهانه نمیکنند و خود را از زشتیها و خودنماییها پوشانده و حفظ میکنند و اما برخی دیگر همین گرما بهانه خوبی برایشان شده است.
انگار تاریخ دارد تکرار میشود و این تکرار چقدر تلخ است و البته به کام خیلیها شیرین نسلهای قدیمی خوب به یاد دارند زمان شاهنشاهی را که در آن زمان کشف حجاب شد و چادر را از روی سرزنان میکشیدند که در این میان وعدهای همکاری کردند وعدهای از شدت ناراحتی خود را در خانه حبس کردند تا دیده نشوند که مبادا تن به خواستهی بزدلانی که هدفشان بیآبرویی کشور بود بدهند.
از آن روزهای طاقتفرسا خیلی میگذرد اما گویی تکرار مکررات است. چراکه این روزها بیشتر در شهرهای بزرگ چون تهران و حتی جادهها شاهد هستیم که بانوانی پشت فرمان ماشین روسریشان بهجای سر به دور گردنشان است و یا برخی اگر آن را هم نپوشند، سنگینترند.
در این زمینه با یکی از اساتید حوزه علمیه به گفتوگو نشستیم.
حجتالاسلام علی ولیزاده به فلسفه وجودی حجاب اشاره میکند و میگوید: از اول خلقت شیطان به دنبال بیحجابی بود و خدا به دنبال حجاب زیرا ابلیس با تشویق آدم به خوردن میوه ممنوعه او را به لختی بودن و بیحجابی کشاند و مجبور شدند با برگ درخت خود را بپوشانند باآنکه غریبه هم در آنجا نبود، لخت بودن صفت حیوانات است.
وی در خصوص حد و حدود اندازه حجاب درآیات قرآنی گفت: تمام بدن جز گردی صورت و دستها تا مچ حدود حجاب است و در مورد مچ پا اختلاف فتوا وجود دارد.
این استاد حوزه با اشاره به رابطه بین حجاب و عفاف، خاطرنشان کرد: عفاف حالتی است که انسان دوست ندارد بدنش مورد سوءبرداشت و نگاه دیگران قرار گیرد و حجاب به این مسئله صورت میبخشد که متأسفانه این موضوع در جامعه ما روند نزولی دارد و دولتها هم نقش منفی داشتند و دارند و یا خنثی عمل کردند.
وی با بیان اینکه بسیاری از بانوان نسبت به برخی البسه موجود در بازارها معترضاند و اظهار میکنند برای خرید لباس مناسب نمییابند، گفت: البته که همین نبود البسه مناسب در بازار موجب بروز و ظهور بیحجابی میشود، متأسفانه دولت در مسائل فرهنگی منفعل کار میکند و همیشه بعد از کشتن سهراب به فکر دارو می افتیم این وضع ما در فرهنگ است منفعل عقبمانده.
ولیزاده در خصوص میزان گرایش جامعه اسدآباد به حجاب، گفت: درگذشته بهتر بود و بعد از آمدن دانشگاهها چون منفعل کار کردیم تازه به فکر چاره افتادیم البته امامجمعه تذکرات زیادی دادند اما از قرار معلوم کسی پشتیبانی نکرد.
وی با بیان اینکه حجاب در بین بانوان اداری رو به تنزل است، گفت: این نشان میدهد که مسئولان ما نسبت به این امر حتی در ادارات هم بیتوجه هستند.
این استاد حوزه با بیان اینکه باید فرماندار و مسئولان ادارات نسبت به امر ترویج حجاب حساس باشند، از شاعران و هنرمندان در قالب شعر و هنر خود به این امر بپردازند.
وی به وجود زنان بیحجاب در خودروها در حال رانندگی اشاره میکند و میگوید: متأسفانه در دولت جدید از این لحاظ عقبگرد شدیدی داریم احتمالاً پشت پرده دستهایی هست و در این دوره پوستاندازی زنان بیحیا زیاد میشود؛ هر کس بهحکم قران حکم نکند کافر و فاسق است این پیام قران است.
ولیزاده به عملکرد ضعیف دستگاههای فرهنگی نسبت به این امر ترویج حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر بین شاهان قاجار و دولت ما میزگرد بگذارند آنها در حجاب بیست و ما صفر میباشیم بااینکه ما از آنها به بدی یاد میکنیم و ما جمهوری اسلامی هستیم؛ اگر در کشور عراق بگردیم بیحجابی خیلی کم است و در بغداد تکتک بدحجاب مییابید و ترس از آن داریم که عذاب الهی صادر شود.
وی یادآور شد: بعد از انتخابات گامهای بیحجابی رشد کرده زنان در استادیوم وزرشی میآیند.
انتهای پیام/
دیدگاه شما