به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از نافع، امروز مردم دنیا تمایل به مصرف غذایی سالم، باکیفیت و البته متنوع دارند تا شاید بتوانند به نوعی سلامت خود و خانوادههایشان را تضمین کنند از این رو با توجه به سلیقه و ذائقه متفاوت مردم برای مصرف مواد غذایی مختلف، صنعت مواد غذایی و مارکتینگ در دنیا پیشرفت کرد و تمرکز خود را بر روی مشتریمداری البته با توجه به سودهای کلان قرار داد؛ در ایران هم این صنعت و توزیع انواع مختلفی از مواد غذایی و در کنار آن مواد آرایشی و بهداشتی در فروشگاههای زنجیرهای یک صنعت نوپا اما فراگیر است و در طول چند سال اخیر شاهد افتتاح فروشگاههایی با اسمها و برندهایی مختلفی بودهایم و مردم نیز استقبال خوبی از آنها نشان دادهاند؛ در این گزارش نمیخواهیم به بررسی مزایا و معایب این فروشگاهها بپردازیم بلکه از بعد دیگر به آن نگاه کردهایم.
در شهر همدان یک کارآفرین جوان فروشگاهی را با هدف و شعار استفاده از محصولات تولیدی همدان افتتاح کرده و از فروش محصولات همدانی در فروشگاههای خود استقبال میکند از این رو برای شناخت بیشتر از این فروشگاه، مدیر کارآفرین آن را به دفتر خبرگزاری فارس دعوت کردیم و چند ساعتی را به گپ و گفت نشستیم که در ادامه میخوانید:
علیرضا زجاجی، کارآفرین جوان در عرصه صنعت مواد غذایی و فروشگاههای زنجیرهای است که بعد از پایان تحصیلاتش در کارشناسی ارشد بازاریابی و با توجه به سابقه 10 سالهای که در صنعت مواد غذایی داشته به فکر تأسیس فروشگاه زنجیرهای در همدان میافتد و البته این فروشگاه دارای یک ویژگی خاص است که ان را از سایر فروشگاههای دیگر متمایر میکند.
جرقه راهاندازی فروشگاه زنجیرهای چطور در ذهن شما زده شد و چه زمانی اولین فروشگاه را راه انداختید؟
زجاجی: همزمان با تحصیلم در تهران در شرکتهای مرتبط با عرصه صنعت مواد غذایی مشغول به کار شدم و در حین فعالیتم دیدم که در فروشگاههای بزرگ در تهران و البرز محصولات و تولیدات استان تبریز به وفور یافت میشود و وقتی علت را جویا شدم، متوجه فعالیت گروهی از بچههای دو روستای دریان و شبستر تبریز در این عرصه شدم، آنها با راهاندازی 1000 سوپرمارکت بزرگ و هایپرمارکت در استان تهران و البرز محصولاتی را که در تبریز تولید میشد را در فروشگاههای خود عرضه میکردند.
این موضوع همیشه یک سوال در ذهن من بود که چرا همدان با توجه به موقعیت و نزدیکی که به تهران دارد هیچ محصولی در فروشگاههای تهران ندارد و در صنعت توزیع اینقدر ضعیف است؟
بعد از بازگشت از تهران و با توجه به سابقه 10 سال خود در عرصه صنعت مواد غذایی در سال 95 اولین فروشگاه آفتابگردان را راه انداختم، 6 ماه بعد در سال 96 دومین شعبه فروشگاه در منطقه «چمن چوپانها» و سال 97 در خیابان «فرهنگ» سومین شعبه راه اندازی شد و اکنون با 1600 مترمربع مساحت فروشگاهی محصولات را به مردم عرضه میکنیم.
در حال حاضر فروشگاههای زنجیرهای در همدان در حال توسعه است. تفاوت فروشگاه شما با آنها چیست؟ آیا وجود این همه فروشگاه در همدان لازم است؟
زجاجی: فرق مهم فروشگاه «آفتابگردان» توجه و در اولویت قرار دادن مواد غذایی و تولیدات داخل استان در فروشگاههای خود است. حدود 50 تا 60 برند تولید داخل استان در این فروشگاه عرضه میشود که کیفیت خوبی هم دارد و مورد پسند مردم است.
شما وقتی به فروشگاههای زنجیرهای مختلف در سطح شهر بروید محصول همدانی نمیبینید زیرا این فروشگاه زنجیرهای وابسته به گروههای صنعتی بزرگ هستند که بدون هیچ دردسری در شهر همدان احداث میشود؛ ولی باید دقت کرد که هیچ آوردهای برای تولیدات صنایع غذایی استان ندارند و ظرف چند سال آینده استان را به تبدیل به یک مصرفکننده بزرگ میکنند.
در حال حاضر در همدان برندهای مهمی در زمینه محصولات مختلف داریم از برند «سحر» در تولید مواد غذایی مختلف گرفته تا «رایش» در زمینه تولید محصولات بهداشتی یا سوسیس و کالباس «خوراکآفرین» و البته برندهای دیگر که تعداد زیادی در این کارخانهها و کارگاهها در حال فعالیت هستند.
اگر بازار فروش این محصولات راکد باشد و یا بازاری نداشته باشند خصوصاً در استان همدان چگونه چرخ تولیدات آنها باید بچرخد و در این شرایط اقتصادی میتوانند روی پای خود بایستند؟
این فروشگاههای زنجیرهای تا زمانی که محصولات تولید گروه صنعتی خود را دارند، از تولیدات شهر همدان در فروشگاههای خود عرضه نمیکنند.
وجود فروشگاهها زنجیرهای مختلف در کشور و استان در دنیای اقتصاد موضوع دور از ذهن نیست و زمینه رقابت را بیشتر میکند، با توجه به دیدگاه شما در فروش محصولات استانی چگونه میتوانید در این عرصه رقابت کنید؟
زجاجی: فروشگاههای زنجیرهای یک حرکتی نوپا در کشور بوده و در طول دو سال اخیر در همدان شروع به توسعه کرده است، اما متأسفانه علم فروش و مارکتینگ در استان با رشدی که این فروشگاه ها دارند همخوانی نداشته و خیلی عقبتر است که میطلبد مسؤولان استانی دید و علم خود را تغییر دهند.
مسوولان باید بدانند که امروز محصولی که تولید میشود باید بازار فروش داشته باشد و این بازار 80 درصد کار است، بر عکس گذشته که تولید بسیار سخت بود امروز فروش و قرار گرفتن در سبد خرید خانوادهها با توجه به تنوع و گستردگی محصولات بسیار سخت است.
وقتی مسؤولان به این موضوع دقت و توجه نکنند و حتی از ورود این فروشگاههای زنجیرهای بزرگ به استان استقبال هم میکنند کار برای بومیان استان سخت میشود و برای این رقابت به حمایت آنها نیز نیاز داریم.
منظور از حمایت چیست؟
زجاجی: ببینید؛ من چند وقت پیش سراغ یکی از مدیران ارشد استان برای ارائه طرحهای خود رفتم و ایشان به من آمارهایی از تعطیلی چند کارخانه در چند سال اخیر داد، حال سؤال اینجاست چرا این کارخانهها و کارگاههای مواد غذایی تعطیل شدهاند؟ بدون شک اکثر آنها مشکل بازار خرید داشتهاند.
مسؤولان استان هنوز به پتانسلهای همدان در زمینه موقعیت جغرافیایی، کشاورزی، محصولات خاص و تک استان و نزدیکی به تهران ایمان و باور ندارند، وگرنه باید شاهد اتفافات بزرگی در استان همدان بوده باشیم.
مسؤولان باید متوجه فرق یک فروشگاه داخلی و برندهای محصولات داخلی استان با فروشگاهی که وابسته به صنعت غذایی بزرگ با 160-170 برند است باشند که هر روز محصولات خود را کامیون کامیون در فروشگاههای شهر خالی میکند و چند سال آینده بازار صنایع غذایی در انحصار چند گروه صنعتی موادغذایی قرار میگیرد که این یعنی نابودی همه برندهای بومی استانها؛ و صرفاً درآمدزایی از طریق سود فروش مد نظر آنها نیست.
مسؤولان بدانند توسعه استان به این شکل رقم نخواهد خورد بلکه باید با توجه به آییننامه وزرات صمت به فروشگاه زنجیرهای به عنوان یک صنعت نگاه کنند زیرا قسمت مهمی از زنجیره تولید و فروش، مواد غذایی بوده و چرخه را کامل میکند.
لطفا گروه کالاهایی که تولید استان بوده و در فروشگاه آفتابگردان عرضه میشود را نام ببرید؛ شاید مردم هنوز شناختی نسبت به آنها نداشته باشند و با خرید از آنها به حمایت از تولیدات استان بپردازند:
زجاجی: محصولات کارخانه «سحر» که دارای کیفیت بسیار بالایی بوده، حبوبات سبدچین، محصولات پروتئینی خوراکآفرین، عسل دارینوش، دارویش و همساده، محصولات لبنی پگاه، مرغ گوشتآوران، گوشتکالا، لبنیات حمیل، خشکبار نگین تاک ملایر، ترشیجات صالحی و میرزایی، نمک رزن، قند هگمتان، خوشنوش همدان، بستنی بهاره، حبوبات بستهبندی انجمن هموفیلی همدان، شیرین توشه بهاران، تولید شیره انگور ملایر و بسیاری محصولات دیگر.
آیا شما برنامهای برای توسعه بیشتر فروشگاه «آفتابگردان» در شهرستانهای همدان دارید؟
زجاجی: بله ... نه تنها در شهرستانهای همدان بلکه با مطالعهای وسیعی که توسط تیم تحقیقات و پژوهش خود انجام دادهام، استانهای همجوار همدان را ظرفیت خوبی میدانم.
اگر به موقعیت همدان در نقشه دقت کنید شبیه هسته مرکزی گلی است که چند گلبرگ که همان استانهای استانهای همجوار هستند، اطراف آن را گرفته است و اسم «آفتابگردان» از همین جا گرفته شده است.
اطراف همدان جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر وجود دارد که میتواند بازار فروش خوبی برای محصولات غذایی تولید استان باشد که البته حمایت و همت مسؤولان را میطلبد.
شما یک شعار دارید که در فروشگاه خود نصب کردهاید. در مورد آن توضیح بدهید:
زجاجی: شعار فروشگاه آفتابگردان این است «چون همدانیه حمایتش میکنیم»، اولویت قفسههای فروشگاه با برندهای همدان است که اکنون 40 تا 50 درصد را در برمیگیرد، از همین جا اعلام میکنم که هرکس در استان محصولی دارد، فروشگاه آفتابگردان برای عرضه آن استقبال میکند.
به عنوان یک کارآفرین جوان با ایجاد آفتابگردان برای چند نفر اشتغال ایجاد کردهاید؟
با احداث سه فروشگاه، 40 نفر مستقیم مشغول به کار شدهاند و غیر مستقیم هم خرید از محصولات کارخانههای همدان و عرضه در فروشگاه است که تا الان یک همکاری خوب و دوسویه برقرار بوده است.
در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور قطعاً کارآفرینی سخت است به نظر شما یک کارآفرین باید چه ویژگی داشته باشد تا در این بحرانها دوام بیاورد؟
زجاجی: امروز کشور در حالت یک جنگ اقتصادی قرار دارد و مهمترین ویژگی کارآفرین داشتن صبر و طاقت بسیار در مقابل سونامیهای ارز و دلار و پایین آمدن ارزش ریال بعد از تلاشهای مستمر آن است. به نظرم امروز جزو روزهای سخت است که نباید خسته شد، معتقدم بعد از هر سختی راحتی وجود دارد.
یک سؤال برای مردم همیشه وجود داشته که تخفیف فروشگاههای زنجیرهای به چه شکلی است و آیا این تخفیفها واقعی است یا صرفاً یک تبلیغ برای جذب مشتری؟
زجاجی: من در مورد تخفیفهای فروشگاه آفتابگردان اظهار نظر میکنم، تخفیف به عنوان یک محرک در علم مارکتینگ بوده این تخفیفها ناشی از عوامل مختلفی است؛ یک تخفیف هیجانی است که فروشنده بدون سود محصولی را عرضه میکند زیرا وقتی مشتری وارد فروشگاه برای خرید این کالا میرود، محصولات دیگری هم میخرد.
تخفیف بعدی اینکه در یک فروشگاه هزار قلم کالا برای عرضه و فروش دارد، میتواند سود خود را پایین بیاورد و به مردم تخفیف بدهد و همچنین فروشگاه خرید حجمی انجام داده و در نتیجه قیمت تمام شده برایش کمتر است پس میتواند تخفیف بدهد.
فروشگاه باعث حذف واسطههایی میشود که از تولیدکننده تا عرضهکننده چند دست میچرخد و هر یک از این واسطهها درصدی روی جنس میکشند، بنابراین با حذف واسطهها میتوان تخفیف داد.
برای پرورش نیروهای خود چه اقداماتی انجام دادهاید؟
رجاجی: هر هفته کلاسهای آموزشی با اساتید مجرب در عرصه بازاریابی و فروش به همراه فیلمهای آموزشی برای نیروها برگزار میشود، نیروها به گونهای آموزش دیدهاند که میتوانند به مشتری برای خرید با توجه به قدرت خریدشان مشاوره بدهند.
آیا به غیر از اهداف اقتصادی وظایفی برای خود در حوزه اجتماعی تعریف کردهاید؟
زجاجی: از ابتدای کار هرگز نگاه اقتصادی صرف نداشتهام و به موضوعات اجتماعی هم بها دادهام، همین موضوع « نه به پلاستیک» که به پرسنل آموزش دادهایم تا بر حسب حجم خرید خود سایز پلاستیک را معرفی کند و در مورد استفاده کمتر از پلاستیک توضیح دهند.
همچنین به علت حجم بالایی از زباله که معمولاً در فروشگاهها تولید میشود با سازمان پسماند شهرداری همکاری خوبی برای بازیافت زباله از مبدأ داشتهایم.
یک سری فعالیت برای کمک به جامعه هموفیلی و تالاسمی استان داشتهایم. با چندین خیریه همکاری کرده تا به آنها بن خرید بدهند و ما با آنها زیر قیمت خرید حساب میکنیم.
برای بازنشستگان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح تخفیف ویژه بین 50 تا 100 هزار تومان به غیر از تخفیفات رایج فروشگاه هم داریم.
با عدهای از زنان بیسرپرست همکاری داریم و کالاهایی تولیدی خود مثل انواع سبزیجات، پیاز سرخ شده، لیف و اسکاج و... را برای فروش به فروشگاه عرضه میکنند و یا برای آنها سفارش کار میگیریم.
در فروش محصولات تولید شده توسط بیماران هموفیلی استان برای مشتریان خود یک کد شناسایی تعریف میکنیم و همیشه به دنبال شناسایی 200 مشتری اول فروشگاه هستیم تا به این دسته از مشتریان خود تخفیف ویژه به پاس قدردانی از وفاداری آنها بدهیم و حتی اگر این مشتری دو الی سه ماه از ما خرید نکنند با تماس علت را جویا میشویم که اگر اشکالی وجود دارد برطرف کنیم.
برنامه بعدی «آفتابگردان» چیست؟
زجاجی: تصمیم دارم وارد عرصه تولید و صنایع بستهبندی حبوبات و ادویهجات شوم و کار را در استانهای همجوار توسعه دهم. ایده عرضه سوغات و صنایع دستی استان را در فروشگاههای آفتابگردان دارم و موضوع برندیگ محصولات خاص کشاورزی استان مانند گردوی تویسرکان، کشمش ملایر و ... نیز جزو برنامههایم است.
سخن پایانی
زجاجی: استان همدان دارای ظرفیت بالایی در تولید محصولات کشاورزی مرغوبی است که نه تنها در کشور بلکه در دنیا حرف برای گفتن دارند مانند سیر مریانج، گردوی تویسرکان، انگور و کشمش ملایر، آلوی اسدآباد، سفال لالجین و مابقی محصولات و سوغات استان که اگر بازار فروش خوبی برای آنها وجود داشته باشد تولیدات هم بالا رفته و چرخه اقتصاد استان را میچرخاند.
آرزوی من رونق و شکوفایی استان همدان و خارج شدن از این رکود و بیکاری است که دامنگیر جوانان استان شده است.
امیدواریم روزی برسد محصولات کشاورزی استان به وسیله کارخانههای استان فرآوری شده و محصولاتی خاص و برتر تولید کنند که در فروشگاهها و مغازه های استان به فروش برسد و حتی به سراسر ایران صادر شود. پس به امید روزی که همدان به یکی از قطبهای صنایع غذایی کشور تبدیل شود.
انتهای پیام/رستمی
دیدگاه شما