تاریخ : 6. دى 1397 - 20:54   |   کد مطلب: 30104
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: امام خمینی(ره)، داغ دین داشتند و به همین دلیل سخنشان در دل ملت اثر می‌گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» که در سالن همایش‌های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، درباره تأخیر اجازه چاپ این اثر، اظهار داشت: این کتاب که تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) است متعلق به ۶۳ سال پیش می‌باشد که تا امروز اجازه چاپ آن را نمی‌دادیم چون نگران بودیم که معاذالله ما را درگیر القاب و اوصاف و خیال کند اما اینک که در پایان عمر هستیم و هیچ نگرانی از این بابت نداریم، اجازه چاپ این اثر را دادیم.

وی ادامه داد: اگر می‌بینیم حرف یک روحانی مانند حضرت امام(ره) این‌چنین در جامعه اثر داشت و حرف دیگران نه، به همان دلیل است که وقتی مادر کودک از دست داده ناله می‌زند ناله او بیش از هر مداح دیگری در همه اثر می‌گذارد و همه را به گریه می‌اندازد چون این مادر، داغ دیده است و از اعماق دل ناله می‌زند.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: امام خمینی(ره)، نیز داغ دین داشتند و به همین دلیل سخنشان در دل ملت اثر می‌گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت نگرش اصولی آخوند خراسانی و حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: فرق بین حقیقت و اعتبار از مباحث بسیار مهم علم اصول است که متأسفانه آن را جدی نگرفتیم و لذا هزینه‌های گزافی مانند «شهید جاوید» را دادیم، اگر اصول وظیفه خود را به درستی انجام می‌داد و متوجه فرق بین حقیقت و اعتبار می‌شد، شاهد آثاری مانند شهید جاوید در حوزه نمی‌بودیم.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر مطالعه کتاب کشف الغطاء توسط طلاب حوزه ادامه داد: صاحب جواهر کسی بود که ما را با مرحوم کاشف الغطاء آشنا کرد، این کتاب کشف الغطاء ۴ جلدی، باید کتاب بالینی همه شما حوزویان باشد که هم بخوانید و هم درس بدهید اگر می‌خواهید که عالم بشوید. در آن کتاب مرحوم کاشف الغطاء مطلبی آورده است که برگرفته از قرآن نیز هست و آن اینکه علم امام در سه مرحله تلقی وحی بلاواسطه و یا مع الواسطه، در نگهداری وحی و در انشاء و ابلاغ حکم به جامعه معصوم است، و این اضلاع سه گانه را چهارده معصوم دارند، اما باید و نباید یک امر اعتباری است و لذا یقینا امام می‌داند که در کربلا و مکه چه خبر است، اما باید بر اساس ظواهر عمل کند، لذا امام معصوم در محکمه بر اساس شاهد و مدرک حکم می‌کنند نه بر اساس دانش الهی خود؛ علم امام در بیان احکام حجت است اما در این دنیا باید بر طبق ظواهر و قواعد همین دنیا رفتار کنند.

وی با تأکید بر این مطلب که حجیت ذاتی قطع نیست، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) جز کسانی است که بین حقیقت و اعتبار فرق گذاشت و این نکته را با تمام وجود فریاد زد، ایشان با تمام وجود تأکید می‌کند که حجیت ذاتی قطع نیست، بلکه کاشفیت ذاتی قطع است.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: عقل در مقابل نقل است و نه شرع، شرع صراط است و عقل سراج، شرع و صراط مقابل ندارد، عقل می‌فهمد که باید عادل باشد، اما جای اشخاص و اشیاء کجاست را او نمی‌فهمد و باید از بالا بیاید.  

وی تأکید کرد: فرق است بین تولید علم و دلالی علم، دلال علم از خود چیزی ندارد و تنها سخنان و نظرات دیگران را منتقل می‌کند، باید بدانیم دلال علم بودن فضیلت نیست، اکنون که به همت امام(ره) و شهدا، تمام امکانات فراهم است، باید از این فرصت بهترین استفاده را کنیم و تولید کننده علم باشیم.

گفتنی است؛ کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» تقریر کامل درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط آیت الله العظمی جوادی آملی می‌باشد که در چهار مجلد به زیور طبع آراسته شده است.

انتهای پیام/رستمی

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت