به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از نافع، رضا مددی پیش از ظهر امروز در تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان استان همدان با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از شعارهای بسیار مهم دوران انقلاب و بعد از آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است.
وی با اشاره به اینکه استقلال ابعاد مختلفی دارد و نوع فرهنگی و فکری از مهمترین مقولهها در کشور است گفت: اگر استقلال در کشوری نباشد در سایر زمینهها موفقیت حاصل نخواهد شد.
جهتگیری انقلاب اسلامی استقلال فرهنگی و فکری بود
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امام(ره) به استقلال فرهنگی توجه زیادی داشتند و یکی از جهتگیری انقلاب اسلامی استقلال فرهنگی و فکری بود افزود: انقلاب ما فرهنگی است و پیامهای فرهنگی بسیاری برای جهان بشریت دارد.
وی با تاکید به اینکه تعلیم و تربیت کشور با اساس سند تحول بنیادی مورد توجه قرار گرفته است گفت: خوشبختانه در چهلمین سال انقلاب اسلامی دارای مکتب تربیت شده و به دنبال تربیت اسلامی هستیم.
مددی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه آموزش و پرورش که ما را به استقلال میرساند، همین سند تحول بنیادین است خاطرنشان کرد: پوشش تحصیلی صد درصدی در مدارس ابتدایی و پوشش خوب در سایر مدارج تحصیلی نشاندهنده عدالت آموزشی از بعد کمی در کشور است.
مدرسه شاخصترین نماد حکومت
وی با بیان اینکه در بعد کمی تحصیلات موفقیتهای خوبی کسب کردهایم و کسی به علت نبود امکانات از تحصیل جا نمانده است گفت: در حال حاضر مدرسه به عنوان شاخصترین نماد حکومت جریان دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز در اقصی نقاط کشور امکان تعلیم و تربیت فراهم شده است افزود: سند تحول نقشه راه اصلاح آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش جمهوری اسلامی مسیر آینده را باید بر اساس سند تنظیم کند.
وی با بیان اینکه این سند در شورای عالی فرهنگی عمومی تصویب و چشماندازی برای رسیدن به ایران 1404 است افزود: این سند تحول در سال 82 توسط دولت مصوب شد که در نهایت هفت سال با مشارکت 600 نفر از صاحبنظران دانشگاه، حوزه علمیه و آموزش و پرورش تهیه شده است.
مددی با اشاره اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای راهبردی است و این سند نیز در سطح بالاتری برای پیشرفت جمهوری اسلامی تنظیم شده است گفت: هر راه پیشرفتی از آموزش و پرورش میگذرد و باید به این سازمان توجه ویژهای کرد.
وی با تاکید به اینکه هر جا سرمایهگذاری در حوزه آموزش و پرورش شد پیشرفت از آن نیز حاصل شده چراکه آموزش و پرورش مولد نیروی انسانی است افزود: کشورهایی که بیشتر در حوزه تعلیم و تربیت سرمایهگذاری میکنند زودتر به پیشرفت میرسند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی صحبت از آموزش و پرورش میشود یعنی مدرسه و ادارات آموزش و پرورش در خدمت مدرسه هستند گفت: تمام سازوکارها برای این است که مدرسه ارتقا یابد.
توسعه پایدار غرب نقشه راه کشور نیست
وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت عامل توسعه و پیشرفت کشور است افزود: توسعه پایدار که غرب به دنبال آن است نقشه راه ما نیست چیزی که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید دارند.
مددی با بیان اینکه به دنبال برنامهریزی بلندمدت هستیم و در سند تحول نیز اشاره شده که مدرسه باید سند راهبردی داشته باشد تاکید کرد: مدیران باید برای چند سال در مدرسه برنامه داشته باشند، مدیری که میداند چند سال در یک مدرسه است باید سند راهبردی چند ساله برای خود تعریف کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از توصیهها این است که مدرسهها سند تحول داشته باشند گفت: بعد از برنامه 1404 به برنامهریزی بلندمدت 50 ساله می رسیم و عامل پیشرفت نیز سند راهبردی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه همچنان نقش اساسی را در پیشرفت جامعه دارد و اگر به آن توجه کنیم پیشرفت سریع اتفاق نمیافتد افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که فهم عمومی در جهت مدرسه باشد.
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت چیزی نیست که بیتوجه به آن بود و قطعاً اگر این رویه باشد ضرر خواهیم کرد، گفت: آموزش و پرورش جز اجرای سند تحول بنیادین تکلیفی ندارند، رهبری مسئله آموزش و پرورش را یک مسئله دائمی و همیشگی و در حقیقت قاعده نظام جمهوری اسلامی میدانند.
مددی در پاسخ به این سوال که چرا آموزش و پرورش باید سند تحول و نقشه راه داشته باشد تاکید کرد: اگر نقشه راه متقنی نباشد باید اعمال سلیقه را در برنامهها دید.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در اهتمام به برنامهها نقشه راه میخواهد و چگونه میشود بنایی نقشه داشته باشد اما آموزش و پرورش نداشته باشد؟ گفت: خداوند برای خلقت انسان برنامه دارد و تا قیامت در آن تغییری نمیدهد، آموزش و پرورش نیز نمیتواند بدون برنامه باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به دنبال تعلیم و تربیت اسلامی است خاطرنشان کرد: اگر به دنبال نسخه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم باید سند تحول بنیادین را بکار گیریم و مدیر مدرسه با نقشههای جزئی مبتنی بر این سند باید برنامه داشته باشد.
عذرخواهی میکنم از اینکه در معرفی نقشه تربیت اسلامی کوتاهی کردهایم
وی با بیان اینکه افتخاری است که نقشه راه داریم و عذرخواهی میکنم در معرفی این نقشه کوتاهیهایی شده است گفت: مدیر در سرنوشت یک مدرسه با صدها دانشآموز و دهها معلم نقش دارد و باید نقشه کلان برای اداره داشته باشد.
مددی با اشاره به تهیه اسناد تحولی در آموزش و پرورش افزود: هر کدام از این اسناد ماموریتی دارند که مثلا مبانی نظری به سوالهای فکری پاسخ میدهد.
وی با بیان اینکه مدرسه نهاد اجتماعی و فرهنگی است و با این معنا متفاوت بوده که مدرسه برای آموزش دروس فیزیک، شیمی و... است خاطرنشان کرد: بیانیه ارزشها، بایدها و نبایدهایی اساسی است که باید تمام اجزا و مولفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی هماهنگ با آنها باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید به اینکه وقتی تربیت در ذهن افراد معنای متفاوتی دارد، نمیتواند هم افق باشد و در نتیجه هم جهت و هم مسیر نیست گفت: نباید وزیر آموزش و پرورش از تربیت یک نظری بدهد و معلمان یک نظر دیگر بلکه باید نظرات هم افق باشند.
انقلاب اسلامی را بدون امام خمینی(ره) نمیتوان ادامه داد
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی را بدون امام خمینی(ره) نمیتوان ادامه داد و باید راه و روش ایشان را در ذهن دانشآموزان زنده نگه داشت افزود: تعلیم و تربیت 6 ساحتی یعنی در آموزش و پرورش 6 نوع تعلیم و تربیت وجود دارد و تقسیمبندی بر این است که بر مبنای آن حرکت شود.
مددی با بیان اینکه آموزش و پرورش مبتنی بر 6 نوع تربیت است خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه مسابقات قرآن کریم در آموزش و پرورش برگزار میشود اما زمانی ارزشمند است که زمینه تربیتی داشته باشد.
نظام تربیتی کشور قادر نیست ارزیابی در تربیت انجام دهد
وی با اشاره به اینکه نظام تربیتی کشور قادر نیست ارزیابی در تربیت انجام دهد و این یک نقص است افزود: برخی از مدارس برندهایی مثلاً از رفتن دانشآموزی به مدرسه تیزهوشان ایجاد میکنند اینها مهم نیست بلکه مهم این است که او را برای زندگی آینده تربیت کنیم و بر اساس 6 نوع تربیت پیش رویم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول آموزش و پرورش عنوان میکند تمام معلمان نقشه تربیتی دارند افزود: تربیت کار معلمان است و معلم برای درس فیزیک نیست بلکه معلم در راه فیزیک است و باید فیزیک را ابزاری برای تربیت بداند.
وی با تاکید به اینکه تربیت کار مشترک تمام معلمان است خاطرنشان کرد: بخش مهمی از سند تحول نگرش و بینش، بازنگری و نگاه مجدد است و باید مدیران با سند تحول آشنا شوند.
مددی با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش ابتدا ماموریت تربیت داریم و بعد کارهای دیگر تصریح کرد: آموزش و پرورش یعنی حرکت مدیران مدارس و مدیران باید چشماندازمحور باشند.
وی با اشاره به اینکه مدرسه در افق 1404 یادگیرنده، کمالجو و تسهیلکننده هدایت است گفت: مدرسه خودارزیاب است یعنی مدیران و معلمان باید ابتدا ضعفهای خود را بشناسند و اصلاح کنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه گاهی جرأت نداریم ضعفها را بگوییم و تنها قدرتها را به رخ میکشیم تاکید کرد: اگر قدرت ضعفها را به دانشآموز نگوییم فردا سمتی میگیرد که جرأت نمیکند ضعف هایش را به مردم بگوید، اینکه چرا نتوانست کاری انجام دهد، متاسفانه مسئله ناشی از ضعف مدرسه است.
بیان همواره قدرتها، دانشآموز را مسوولی طلبکار از مردم تربیت میکند
وی بیان کرد: اگر همیشه قدرتها را بگوییم دانشآموز در آینده مسوولی میشود که همواره از مردم طلبکار است، مدرسه خودارزیاب است یعنی ضعفها را باید بشناسد.
مددی با تاکید به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آسیبشناسی تهیه شده است گفت: متاسفانه گاهی دیده میشود که معاون وزیری با این سند آشنایی ندارد و بر اساس سیستم خود برنامه میدهد، یعنی هنوز نپذیرفته که افراد بالغ سند را تهیه کردهاند و رهبری تاکید به اجرای آن دارند.
وی با بیان اینکه در این سند گفته شده معلم کارمند نیست یعنی دولت باید قانون خدمت ویژهای برای معلم تعریف کند و با نگاه کارمند به او نگاه نکند افزود: برخورد کارمندی با معلم یک نگاه اشتباه است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخورد مناسب و قانون جبران خدمت معلم باید مورد توجه باشد گفت: بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تامینکننده نیازهای فردی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه معلمان باید مطالبهگر بر اساس سند تحول باشند افزود: این سند برای سیاستگذاران، مدیران میانی و مدیران اجرایی حرفی برای گفتن دارد.
مددی با اشاره به اینکه 131 راهکار در سند تعریف شده که باید بر طبق آن پیش رفت و بدون درک منابع نظری اجرای ناقصی است گفت: بخشی از راه سند را بر اساس درس ملی طی کردهایم و 55 راهکار دیگر را مدیر مدرسه مستقیم میتواند اجرایی و راهکار تعریف کند.
وی با بیان اینکه برای بقیه راهکارها مدیر مدرسه نمیتواند مستقیم وارد شود افزود: آموزش و پرورش برای اجرای سند برنامه تدبیر به کار گرفته است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: حتما معلمان وارد شبکه تعاملی سیما شوند چرا که مطالب زیادی در این شبکه برای آنها جانمایی شده است.
انتهای پیام/رستمی
دیدگاه شما