تازه ترین مطالب

تاریخ : 30. خرداد 1403 - 10:08   |   کد مطلب: 37309
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: برای احیای اراضی بیابانی مشکل اجتماعی داریم و مردم باید در احیای این مناطق با این اداره کل همکاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ، در تقویم ۲۷ خرداد ماه روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی نام گذاری شده است به همین مناسبت مدیران استانی و نماینده شهرستان‌های کبودراهنگ و بهار در مجلس و جمعی از مدیران شهرستان از طرح بیابان زدایی گنجینه کبودراهنگ بازدید کردند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: بیش از ۶۶۵ هزار هکتار اراضی بیابانی در استان همدان وجود دارد که از این مقدار حدود ۲۶ هزار اکتبر در اراضی ملی واقع شده است که از سال ۹۷ تاکنون حدود ۵۰۰ هکتار از این اراضی بیابانی را احیا کردیم که بیش از ۳۰۰ هکتار در شهرستان کبودراهنگ است.

اسفندیار خزایی افزود: چهار شهرستان ملایر، همدان، فامنین و کبودراهنگ بیشترین وسعت مناطق بیابانی را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از مردم شهرستان در جهت همکاری اجرای طرح بیابان زدایی قدردانی کرد و گفت برای احیای مناطق بیابانی اولین عامل کمک مردم مناطق است.

در تقویم کشور ۲۷ خرداد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی نامگذاری شده است.

: کمبود اعتباری برای احیای مناطق بیابانی وجود ندارد بلکه مشکلات اجتماعی و همکاری نکردن مردم مهمترین سد اجرای طرح بیابان زدایی است.

وی اضافه کرد: برای احیای مناطق بیابانی باید بین ۲ تا سه سال منطقه طرح قرق اجرا شود، بنابراین افراد محلی به علت نیاز به چرای دام در این مناطق و کمبود اراضی اجازه قرق این مناطق را نمی دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: این در حالیست که ثمره احیای اراضی بیابانی، ابتدا به ساکنان این مناطق می رسد و با رشد گونه های مقاوم در برابر کم آبی، با گذر زمان گیاهان بومی منطقه نیز در این اراضی رشد می کند.

شناسایی ۶۵ هزار هکتار اراضی بیابانی

خزائی یادآوری کرد: اجرای طرح های بیابان زدایی از سال ۱۳۹۷ در این استان آغاز شد چرا که تا پیش از این همدان را به عنوان استانی بیابانی نمی شناختند.

وی ادامه داد: به دنبال بازدید کارشناسان از اراضی این استان در نهایت سال ۱۳۹۶ وجود بیابان در مناطقی از این استان مورد تایید و پذیرش قرار گرفت و کار اجرایی برای احیای این مناطق از سال ۱۳۹۷ آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: ۶۵ هزار هکتار اراض بیابانی در استان همدان شناسایی شده است که از این میزان ۲۶ هزار هکتار در اراضی ملایر قرار دارد.

خزائی خاطرنشان کرد: اراضی بیابانی این استان در شهرستان های کبودرآهنگ، ملایر، فامنین و بخش قهاوند در شهرستان همدان قرار دارد.

وی اضافه کرد: از زمان آغاز اقدامات اجرایی برای احیای بیابان تاکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی همدان احیا شدند که بیش از ۳۰۰ هکتار از این اراضی در گنده جین و شاوه از توابع شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: گیاهان مقاوم به کم آبی از جمله «آتریپلکس و قره داغ» در مناطق بیابانی این استان کشت شده است.

سه عامل بیابانی شدن اراضی همدان

خزائی بیان کرد: خشکسالی، برداشت بی رویه آب و افت سطح منابع زیر زمینی و چرای بیش از ظرفیت دام از مراتع عامل بیابانی شدن اراضی این استان به شمار می رود.

وی اضافه کرد: بر اساس تعاریف علمی هر جایی که میزان بارش زیر ۱۰۰ میلیمتر باشد بیابان محسوب می شود که در هیچ جای از همدان میزان بارش زیر ۱۰۰ میلیمتر نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: این امر گویای این است که اراضی که تبدیل به بیابان شدند در صورت انجام عملیات احیا و ۲ سال قُرق قابلیت برگشت به وضعیت اولیه را دارند.

خزائی ادامه داد: اراضی بیابانی کانون ریزگرد است در حالیکه اجرای طرح های بیابان زدایی موجب حذف کانون های محلی گرد و غبار می شود.

وسعت اراضی ملی استان همدان به حدود ۶۵۵ هزار هکتار می رسد.

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت