تازه ترین مطالب

تاریخ : 28. شهريور 1403 - 7:43   |   کد مطلب: 37612
در ایستگاه تولید، فراوری و بوجاری بذر گندم در شهرستان کبودراهنگ بیش از ۵۰ درصد بذر گندم دیم استان تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ گفت: امسال ۱۱۸ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است.

علی سرخوش افزود: در شهرستان کبودراهنگ ۲ ایستگاه ثابت و ۱۰ واحد سیار تولید، فرآوری و بوجاری بذر گندم بیش از ۱۰ هزار تن گندم بوجاری و گواهی شده تولید و برای ۲۵ نفر شغل فصلی ایجاد می‌کنند.

مسعود اکبری، مدیر تعاون روستایی استان همدان هم گفت: دو ایستگاه بوجاری کبودراهنگ و نهران مهمترین تولید کننده بوجاری هستند که بیش از ۷۰ درصد بذر کشاورزان را تهیه و تولید می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولید استان همدان هم گفت: بیش از ۵۰ درصد از بذر مورد نیاز گندم دیم در ایستگاه تولید بذر کبودراهنگ تولید می‌شود

محمدسعید خاکسار افزود: در این ایستگاه بذر‌های هشترود، سارا، سرداری، باران و واران و ارقام جدید مثل رحمت، احودی و نفیس تولید و به کل استان ارسال می‌شود.

چراغی کارشناس فنی تولید بذر هم گفت: کشاورزان برای کشت‌های کشت دیم با بارش کم باید از رقم هشترود و سدرا و در مناطق با بارندگی مناسب از ارقام واران و باران استفاده کنند و در کشت آبی بذر سازگار در استان همدان ارقام پیشگام و حیدری و میهن توصیه می‌شود.

در ایستگاه‌های ثابت و سیار بوجاری گندم به صورت فصلی برای ۲۵ نفر شغل ایجاد شده است.

در سال زراعی آینده در شهرستان کبودراهنگ بیش از ۲۰ هزار تن بذر نیاز است.

استفاده از بذر اصلاح و گواهی شده در کشت‌ها موجب افزایش عملکرد در تولید محصول می‌شود.

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت