حضرت آيت الله جوادي آملي در اين ديدار ضمن خوشامد گويي به ميهمانان به پرسش هاي مختلف آنان پاسخ دادند.
ايشان در پاسخ به سوالي درباره علت احترام مسلمانان و علي الخصوص شيعيان به حضرت معصومه (ص) فرمودند:
قبل از اينكه راز اين گراميداشت مشخص بشود لازم است به دو معرفتشناسي اشاره كنيم. برخيها معرفتشناسي آنها حسّي و تجربي است چون معرفتشناسي اينها در قلمرو حس و تجربه است كاربري و كارآمدي آنها هم در حوزه حس و تجربه است اين گروهي كه فقط معرفتشناسي آنها حسي و تجربي است كسي را احترام ميكنند كه آثار هنري مشهودي داشته باشد. مثلاً يك بيماري را كشف بكند يا داروي يك بيماري را كشف كند يا يك بناي تاريخي نظير اهرام مصر بسازد. اين گروه که معرفتشناسي اينها در مدار بسته حس است معرفتشناسي تجريدي و متافيزيكي را فسون و فسانه ميپندارند.
معظم له ادامه دادند:
اما گروه ديگر كسانياند كه معرفتشناسي آنها گذشته از حس و تجربه، تجريدهاي عقلي است يعني مجرّد است و ماده ندارد. كساني كه معرفتشناسي آنها گذشته از حس و تجربه ، تجريدهاي عقلي است يعني چيزي كه به هيچ وجه به حس و تجربه نميآيد، علوم انساني را يك موجود متافيزيكي ميدانند نه زمان دارد نه مكان، نه طول دارد نه سقف دارد نه عمق، نه قابل ديدن است و نه قابل شنيدن و اين همان است كه ما از آن به هويّت خودمان ياد ميكنيم ميگوييم دست من، پاي من، سر من، قلب من، مغز من، بدن من، سر تا پاي من آن «من» يك هويّت متافيزيكي است و آن حقيقت بر بدن مثل پرندهاي است در قفس و مرگ عبارت است از شكستن اين قفس و آزاد شدن اين پرنده و پرواز كردن در جهان خود، پس مرگ پوسيدن نيست از پوست به در آمدن است.
حضرت آيت الله جوادي آملي بيان داشتند:
اين بانوي كرامت به نام معصومه(سلام الله عليها) از خاندان وحي و نبوت است پدر او امام هفتم ماست برادر او امام هشتم ماست و برادرزاده او امام نهم ماست و اين بانوي كرامت در چنين خانداني رشد كرد و معارف الهي را كه آميخته تجربه و تجريد است و علم و دين است با اخلاق و فضيلت به جامعه منتقل كرد لذا جامعه ايراني او را گرامي ميدارد.
معظم له در پاسخ به محقق آلمانی که از ايشان پرسيد آيا عقيده به دوازده امام شرط مسلمان بودن است؟ پاسخ دادند:
عناصر محوري اسلام سه اصل است: اگر كسي اين سه اصل را داشت مسلمان است خواه شيعه خواه سنّي؛ چون خداي همه يكي است، معاد مورد اعتقاد همگان است و پيامبري رسول گرامي مورد قبول است، و به همه لوازم اين سه عنصر محوري ملتزماند. اما جريان تشيّع و تسنّن دو شعبه مذهبي از يك دين الهي است بسياري از برادران اهل سنّت فرصت تحقيق نداشته و ندارند تا ادلّه كلامي تشيّع را بررسي كنند، برخيها هم كه اهل پژوهشاند درست آن ادلّه كلامي شيعه را متوجه نشدند ولي اگر كسي ادلّه امامت اهل بيت(عليهم السلام) را بررسي كرد و جريان قطعي غدير را ارزيابي كرد و براي او ثابت شد كه عليبنابيطالب و فرزندانش(عليهم السلام) اماماناند معذلك نپذيرد در قيامت نزد خدا مسئول است.
در ادامه يکي از محققین آلماني در سوالی از حضرت آيت الله جوادي آملي پرسيد:
شما در اين مورد صحبت كرديد كه دوري از دين و مذهب در اروپا باعث جنگها شده است. آيا اينگونه نيست كه ما به خصوص در منطقه خاورميانه به علت همين مخلوط شدن سياست و دين بحرانهاي زيادي داريم؟
آيت الله جوادي آملي در پاسخ به اين سوال فرمودند:
جنگ جهاني اول و جنگ جهاني دوم فقط براي ماده و خاك و مال و ثروت و كشورگشايي بود براي دين و حق و عدل و تقوا نبود در جنگ جهاني هم ملحدان شركت داشتند مثل شوروي سابق كه به هيچ چيزي معتقد نبودند و هم ديگران، الآن هم هر جا شعله و فتنهاي است دست ابرقدرت مادهپرست است اگر استكبار جهاني كاري به كشورهاي ديگر نداشته باشد نه فلسطيني هاي بيچاره پنجاه سال يا شصت سال آواره در اردوگاهها هستند نه همسايه غربي ما عراق مورد اشغال ميشود نه همسايه شرقي ما افغانستان ساليان متمادي تحت اشغال آمريكا قرار ميگيرد ما دعا ميكنيم كه استكبار جهاني عاقل بشود!
بنیاد بین المللی اسراء
دیدگاه شما