راههای حضور اثرگذار مردم در مشارکت سیاسی در تشکیل نهادهای قدرت پیشبینی شده است و در این میان توجه به جایگاه رسانه در تحقق این مشارکت سیاسی اهمیت تعیین کننده رسانهها در انتخابات را آشکار میسازد.
نقش و تاثیر رسانه، امروز در زندگی مردم آشکار و جدایی ناپذیر و رسانه به عنوان یک دستگاه فراگیر در تمامی موضوعات، در دسترس همگان است.
از جمله این نقش را میتوان در شکل گیری رفتارهای سیاسی و انتخاباتی مطبوعات و رسانه عنوان کرد که بسیار موثر و تعیین کننده بوده و این نقش مهمترین اقدام و اثر در آگاهی بخشی به جامعه تعریف شده است که میتواند در رشد رفتار انتخاباتی شهروندان گام برداشته و این توسعه در رفتار را به نسلهای بعدی نیز منتقل کند.
اکنون که کشور در آستانه برگزاری دو انتخابات بزرگ و مهم پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، ایجاد نشاط سیاسی خواسته و مورد تأکید همگان است و در این میان وظایف رسانهها بیش از گذشته بوده و اکنون در اوج روزهای حرفهای و دیده شدن هستند.
در اهمیت این موضوع همین قدر کافی است که بدانیم معمولا در آستانه انتخابات بسیاری از مردم مبنای تصمیمگیری خود را ، رسانه و جلسات مناظرهای داوطلبان و یا فرصتهایی برای تبلیغات قرار میدهند که رسانه در اختیار آنان قرار میدهد.
حال اینجا این وظیفه رسانه است که با بیطرفی و رعایت حقوق تمام دیدگاههای درون نظام، بتواند درصد آگاهی مردم و شناخت را بالا ببرد.
این مسأله نشان میدهد که امروز گسترش ارتباطات و بسط رسانهها اعم از مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای اطلاعرسانی تا چه اندازه میتواند ساختار سیاسی جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و میزان مشارکت در انتخابات را بیشتر سازد و منجر به برگزاری انتخاباتی عادلانه و آگاهانه شود.
در واقع رسانه بستری برای انتخابی آگاهانه و از روی شناخت را فراهم میکند، اما رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی، همانگونه که کارشناسان اذعان دارند جریان راهبرد دموکراسی را از ساختار قدرت بسوی جامعه و منافع عمومی سوق می دهد و انتظار هم از رسانه جز آگاهی بخشی و ایجاد شرایط و حضوری آرام و گسترده غیرقابل انکار است.
در دنیای امروز که شبکههای اجتماعی به شکلی قارچ گونه در حال گسترش هستند، فضا برای شنیدن و گفتن هر سخن و دیدگاهی به صورت آنلاین ایجاد شده است و فارغ از برخی مزیتهای این فضا، متاسفانه سرعت فدای کیفیت و صداقت شده است.
مهمترین تاثیر را هم در رسانه و مهمترین بازخوردش را هم در رفتار مردم و جامعه میبینیم. با این حال یک رسانه میتواند با بهرهگیری از نقاط ضعف و قوت این فضاها و همچنین موقعیتهای دیگر، زمینه آگاهی درست را برای مردم فراهم سازد و اعتمادسازی همیشگی خود را حفظ نماید.
این امکان قطعا با دوری کردن رسانه از جناح بندی و تاثیرپذیری از اشخاص و گروهها محقق خواهد شد. نکته مهم دیگر در مورد رسانهها، نقش تعیین کننده در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوقهای انتخاباتی است.
رسانه به عنوان یکی از ارکان جهان مدرن، در شکوفایی دموکراسی نقش بی بدیلی در افزایش مشارکت و حضور با آگاهی مردم دارد و این تنها تاثیر نیست و میتوان حضور رسانه را در پوشش خبری، افزایش مشارکت مردمی، پویش سیاسی و نظارت بر سلامت انتخابات، موثر دانست؛ چراکه صداقت و راستی در انعکاس مطالب موجب افزایش اعتماد به رسانهها و امید بخشی در جامعه میشود.
در آستانه 7 اسفندماه 94 روز برگزاری انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی یکی از رسالت های اصحاب قلم بصیرت افزایی و آگاهی بخشی مردم جامعه است که این آگاهی بخشی باید در راستای حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح صورت گیرد.
فاطمه حبیبی - مشاور رسانه ای استاندار همدان
دیدگاه شما