به گزارش کورنگ به نقل از فارس ، صنعت چرم در استان همدان از قدمت دیرینهای برخوردار بوده به طوری که وجود محلهای به نام «چرمسازی»، بازاری به نام «دباغخانه»، «کفشدوزخانه بزرگ و کوچک» و سایر راستهها و بازارها همه و همه موید این موضوع مهم است.
هرچند این سبقه تاریخی غرورآفرین و مایه افتخار است به ویژه آنکه متوجه میشویم نخستین کارخانههای چرم نیز در استان راهاندازی شدهاند، اما همین قدمت دیرینه با توجه به وضعیت فعلی مایه تأسف نیز میشود، به طوری که همدان از این ظرفیت عظیم هنوز به درستی بهره نبرده است.
به عبارت دیگر میزان اشتغال و تولید ثروت این صنعت بزرگ میتواند یکی از گرههای رونق اقتصادی در استان را بگشاید و به منابع اصلی تولید ارزش افزوده تبدیل شود.
اتفاقی که به همت مردم و حمایت مسئولان نیاز دارد تا بار دیگر همدان به عنوان قطب صنعت چرم کشور مطرح شده و بتواند چرم خود را به عنوان یک برند بینالمللی در بازارهای جهانی معرفی کند و در نتیجه آن اشتغال پایدار و ثروت تضمین شده را به ارمغان آورد.
«چرم» ظرفیت لازم برای تبدیل به برند همدان در جهان را داشته، ضمن اینکه در بخش پیشرفت صنعتی و تولیدی در رونق گردشگری نیز میتواند صاحب اثر باشد.
با این حال شرایط فعلی صنعت چرم در همدان به نقطه مطلوبی که بتواند بازارهای داخلی و خارجی را فتح کند و نام همدان را بر سر زبانها بیندازد، فاصله بسیاری دارد، اما ناگفته نماند؛ تحقق آن دور از دسترس هم نیست.
به منظور تحقق این مهم پیگیری بخش خصوصی و متخصصان امر با همراهی مسئولان و دلسوزان از عوامل موثر این مسئله خواهد بود که امیدواریم به منصه ظهور برسد.
در همین راستا و برای آگاهی از وضعیت صنعت چرم در استان همدان با یک تولیدکننده مصنوعات چرمی از یک سو و معاون صنایع دستی استان از سوی دیگر به گفتوگو نشستیم.
پوست بز، گوسفند و گاو مواد اولیه چرم همدان
تولیدکننده مصنوعات چرمی در همدان در گفتوگو با فارس با بیان اینکه چرم از پوست خونی تولید میشود، اظهار کرد: از چرم تولید شده مصنوعاتی چون کیف، کفش، کمربند و سایر محصولات چرمی به وجود میآید.
مصطفی گودرزی با اشاره به اینکه حیواناتی که در ایران از پوست آنها چرم به دست میآید، گاو، بز، شتر و شترمرغ هستند، افزود: اما در کشورهای دیگر مانند چین از پوست حیواناتی چون ماهی و سگ نیز چرم تولید میکنند.
وی تصریح کرد: در همدان بیشتر بر روی چرم بزی و گوسفندی کار میشود و گاهی شاهد تولید چرم گاوی نیز هستیم، اما چرم شتر و شترمرغ تولید نمیشود.
این تولیدکننده مصنوعات چرمی در همدان با بیان اینکه بر روی پوست خونی پنج مرحله عملیات شیمیایی صورت میگیرد تا به چرم صنعتی تبدیل شود، ادامه داد: در همدان سه کارخانه تولید چرم صنعتی وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه دباغی سنتی، روش دیگر تولید چرم در همدان است، خاطرنشان کرد: این روش منجر به تولید چرم سنتی میشود که همچنان برخی از افراد وجود دارند که به دباغی مشغول هستند.
گودرزی با بیان اینکه از چرم صنعتی، مصنوعاتی چون کیف، کفش و کمربند تولید میشود، گفت: هر یک از چرمها کاربرد خاصی داشته و نسبت به یکدیگر از مزایایی برخوردار هستند که نسبت به نوع کاربرد، استفاده میشوند.
برند سازی چرم همدان گام نخست توسعه صنعت چرم
وی در ادامه به برخی از مشکلات کارگاههای چرمسازی اشاره کرد و افزود: برندسازی نشدن چرم همدان با توجه به وجود تولیدکنندگان خوب و قهار و سبقه تاریخی که این صنعت در استان دارد، از جمله موانع توسعه در همدان به شمار میآید.
این تولیدکننده مصنوعات چرمی در همدان تصریح کرد: صنعتگران به دلیل اینکه نقدینگی لازم را در اختیار ندارند مجبور میشوند که اجناس تولیدی خود را زیر قیمت بازار عرضه کنند و با مشکلاتی در این حوزه درگیر هستند.
نبود نقدینگی مانع توسعه صنعت چرم همدان
وی با تأکید بر اینکه حمایت خاصی در این حوزه صورت نمیگیرد، ادامه داد: فعالان این صنعت، برای دریافت تسهیلات بانکی با بروکراسی طولانی روبهرو هستند که اغلب افراد را از دریافت آن منصرف میکند.
گودرزی خاطرنشان کرد: طراحی مصنوعات چرمی در همدان و کشور بهروز نیست و مطابق سلیقه امروز مردم به پیش نمیرود و تنها چند برند خاص در این حوزه وجود دارند که طراحی به روز دارند و در این حوزه سرمایهگذاری کردند.
90 درصد چرم همدان در خارج استان عرضه میشود
تولیدکننده مصنوعات چرمی در همدان با بیان اینکه 90 درصد از تولیدات چرم استان به خارج از همدان میرود، تصریح کرد: با توجه به روی کار آمدن چرم صنعتی و افزایش مشتریان مصنوعات استان به سمت افزایش کیفیت تولیدات چرمی در حرکت هستیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تأمین امکانات برای توسعه و پیشرفت صنایع دستی بر اساس سیاستهای تعریف شده سازمانی صورت میگیرد.
علیرضا قاسمی افزود: مستندسازی، حفظ و ترویج سنتی رشتهها، حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی برای معرفی صنعت چرم، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و طرح بیمه هنرمندان صنعت چرم از اقداماتی است که برای حمایت از این صنعت انجام شد.
پرداخت 2 میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات به فعالان صنعت چرم
وی تصریح کرد: سال گذشته 3 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود چهار درصد به هنرمندان صنایع دستی اختصاص یافت که از این میزان تسهیلات پرداخت شده صنعت چرم به طور ویژه نگاه شد و 70 درصد کل تسهیلات به فعالان عرصه چرم اختصاص یافت.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در روند اعطای تسهیلات ممکن است بروکراسی طولانی ایجاد شود، ادامه داد: این روند در چارچوب قانونی بانکها میگنجد و اجتناب ناپذیر بوده است.
وی درباره اقدامات انجام شده برای صنعت چرم استان، خاطرنشان کرد: وجود بازار مناسب و مطلوب از یک سو و استانداردسازی و افزایش کیفیت از سوی دیگر منجر به صنعتی پویا میشود.
قاسمی گفت: برنامه میراث فرهنگی ایجاد شرایط مناسب برای حضور سرمایهگذاران در حوزه صنعت چرم بوده تا در این حوزه سرمایهگذاری صورت گیرد و به همین دلیل در انتظار ورود جدی بخش خصوص در این حوزه هستیم.
انتهای پیام/
دیدگاه شما