تازه ترین مطالب

تاریخ : 27. فروردين 1393 - 2:34   |   کد مطلب: 12468
آیت‌ا... نوری‌همدانی در دیدار جمعی از مسئولان صندوق قرض‌الحسنه کریمه اهل‌بیت(س)، دین اسلام را دینی کامل معرفی کرد که در همه موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی صاحب نظر است.

ايشان با بیان اینکه نباید از کسانی که از زمان پرداخت دیون ایشان گذشته است؛ دیرکرد دریافت شود، گفت: دریافت دیرکرد "ربا" است و برای ادای این دین بانک‌ها باید از دستگاه حکومتی مدد بگیرند.

حضرت آیت‌ا... نوری‌همدانی با اشاره به ورود دین و مسائل اسلامی به مسائل اقتصادی، گفت: دین اسلام اقتصادی را سالم می‌داند که ایستا و ثابت نباشد. اقتصاد نیز، همواره مانند خون که در بدن انسان گردش می‌کند تا همه اعضای بدن را به نحو مطلوب تغذیه دهد؛ باید در گردش باشد تا همه در جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

این مرجع تقلید افزود: همانگونه که بی‌حرکت بودن ثانیه‌ای خون در بدن، مرگ انسان را به دنبال دارد؛ ایستا و ثابت بودن سرمایه‌های اقتصادی نیز جامعه را با رکود و مرگ مواجه می‌کند.

آیت‌ا... نوری‌همدانی با اشاره به تفسیر آیه 24 سوره توبه اظهار داشت: کسانی که به اندوختن مال و جمع‌آوری ثروت در دنیا اهتمام داشته باشند، به عذاب‌های دردناکی در آخرت دچار می‌شوند. ايشان شناخت آخرت و درک آن را از روی تفاسیر آیات قرآن، از مهمترین روش‌های شناخت دانست و ادامه داد: با پیشرفت جامعه و به روز شدن امکانات و تکنولوژی‌ها می‌توان به درک مفاهیمی که در قرآن به آن اشاره شده است، رسید.

آیت‌ا... نوری‌همدانی خاطرنشان كرد: سخنرانی‌ از طریق ویدیو کنفرانس، مشاهده اتفاقات کهکشانی از طریق ماهواره و... از جمله امکاناتی است که بشر امروز با پیشرفته‌تر شدن جوامع با آن روبه‌رو است، پس نمی‌توان دیدن اعمال را به صورت تصویری در آخرت تکذیب کرد که این مسأله خود نشان از همان مسأله‌ای است که خداوند در قرآن از آن یاد کرده است.

ايشان با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان "سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" از سوی رهبر انقلاب عنوان کرد: مهمترین دغدغه رهبری سامان بخشیدن به مسائل اقتصادی در کشور است که باید به صورت جدی به آن توجه کرد. این مدرس حوزه تأکید کرد: احتیاجات مردم باید به 3 دسته فقهی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم شود تا بتوانیم با تجمیع آن به اقتصاد مقاومتی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب است جامه عمل بپوشانیم.

آیت‌ا... نوری‌همدانی بانک‌ها را قدرت مهم اقتصادی در همه جوامع دانست و يادآور شد: اگر با فکر و فرهنگ صحیح در بانکداری گام برداشته شود، کشور در بخش اقتصادی پیشرفت خواهد کرد. ايشان راه انداختن چرخه تولید را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که تولید کشور افزایش یابد و بتوانیم مواد مورد احتیاج زندگی را خودمان در کشور تولید کنیم، توانسته‌ایم درباره اقتصاد موفق باشیم. این مرجع تقلید تأکید کرد: بانک‌ها نباید محل ثروت‌اندوزی ثروتمندان شود، بلکه باید وسیله‌ای برای اشتغالزایی بیکاران و محرومیت‌زدایی از جامعه باشد تا بتوانیم اسلام ناب محمدی را در بانکداری اجرا کنیم.

آیت‌ا... نوری‌همدانی نیت را مهمترین مسأله در تجارت دانست و افزود: خدا به نیت انسان‌ها توجه می‌کند و اگر کسی برای خدمت به مردم گام بردارد به او موفقیت روز افزون عطا می‌کند. ايشان عنوان کرد: در صورتی که اقتصاد خود را قوی کنیم مملکتی آبادتر و قوی‌تر خواهیم داشت و دشمن کمتر به خود اجازه می‌دهد درباره مسائل کشور افکار پلید داشته باشد. استاد حوزه علمیه، اقتصاد غرب را اقتصادی سوسیالیستی دانست و خاطرنشان کرد: در بانک‌های اروپایی سود، کلان محاسبه می‌شود. به همین دلیل فقرا در این جامعه فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند. آیت‌ا... نوری‌همدانی افزودند: امروز بیشتر اعتراضات که در کشورهای دنیا شاهد آن هستیم به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از بانکداری غلط است.

ايشان گفت: از نظر فقهی ربا به هر شکل حرام است و به همین دلیل خداوند در 7 قسمت از قرآن کریم به ربا و مسائل پیرامونی آن توجه کرده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نباید در بانک‌ها هزینه دیرکرد دریافت شود، تصریح کرد: در صورتی که زمان دین اشخاص به پایان رسید نباید از ایشان دیرکرد دریافت شود، بلکه باید از طریق دستگاه حکومتی ایشان را به ادای دین وادار کرد.

آیت‌ا... نوری‌همدانی با اشاره به تلاش‌های دولت برای برطرف کردن گرانی در جامعه یادآور شد: بانک‌ها باید با همکاری یکدیگر و فراهم کردن امکانات لازم دولت را برای شکستن گرانی همراهی کنند.

همدان پیام

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت