تازه ترین مطالب

تاریخ : 21. تير 1393 - 4:21   |   کد مطلب: 14443
در آخرین تحولات عراق، خبر دستیابی گروه تروریستی داعش به سلاح‌های شیمیایی عراق منطقه را شوکه کرد.

براساس آنچه رویترز گزارش داده است دولت عراق اعلام کرد یک مرکز مربوط به برنامه سابق سلاح شیمیایی این کشور به دست تروریست‌ها افتاده است. هر چند که به گفته سفیر عراق در سازمان ملل متحد این اتفاق نزدیک به یك‌ماه پیش روی داده اما دولت عراق اکنون از آن خبر داده است.

دولت عراق به هویت تروریست‌ها اشاره‌ای نکرده است اما عراق در هفته‌های اخیر با حملات گروه تروریستی داعش در مناطق شمالی این کشور روبه رو شد. هم اکنون درگیری‌های مسلحانه شدیدی میان ارتش عراق و داعش در مناطق شمالی بغداد در جریان است.

سفیر عراق در سازمان ملل متحد در نامه‌ای رسمی اعلام کرد که دولت این کشور سیطره خود را بر تأسیسات سابق سلاح شیمیایی از دست داده و این مرکز به دست گروه‌های مسلح تروریستی افتاده است.

وی افزود: علاوه بر این دولت عراق نمی‌تواند به تعهدات بین‌المللی خود برای نابودی مواد سمی در این مرکز عمل کند. محمدعلی حکیم در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: مرکز المثنی در شمال بغداد در روز 11 ژوئن گذشته (21 خرداد) به دست تروریست‌های مسلح افتاده است.

سفیر عراق در سازمان ملل ادامه داد: بقایای برنامه سابق سلاح شیمیایی عراق در در 2 اتاق امن در زیرزمین قرار دارند.

وی در این نامه به تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) اضافه کرد: مدیریت مرکز سلاح شیمیایی المثنی در سحرگاه روز 12 ژوئن 2014 از طریق دوربین‌های مداربسته متوجه غارت برخی لوازم و تجهیزات مرکز شدند. تروریست‌ها سپس سیستم نظارتی مرکز را از کار انداختند.

در دیگر سو، ‌دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به نخست وزیر عراق ضمن درخواست افزایش تلاش‌ها برای محافظت از شهروندان عراقی مقابل تروریست‌ها به همراهی و ایستادگی این سازمان در کنار عراق در مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، بان کی مون اعلام کرد: سازمان ملل و جامعه بین‌الملل باید در جنگ با تروریسم کنار عراق بایستند.

وی در این نامه اظهار داشت: این سازمان از تلاش‌های مالکی برای پایان دادن به خطر بزرگی همچون داعش حمایت می‌کند و لازم است برای حفاظت از جان شهروندان عراقی تلاش‌های گسترده‌تری صورت گیرد.

اما در این ميان مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در نامه‌ای به مردم عراق گفت: اینکه عراق یک کشور یکپارچه در این مرحله حساس باقی بماند در گروی تأمین منافع قشرهاي مختلف و بهبود روند سیاسی و مشروعیت بخشیدن به نهادهای دولتی است.

وی در خصوص برگزاری همه پرسی و تعیین سرنوشت عنوان كرد: تصمیم برای استقلال و در نظر گرفتن نظر مردم تصمیمی است که در زمان و مکان مناسب مطرح شده است.

 

دیدگاه شما

مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت
سایت رهبر معظم انقلاب