به گزارش کورنگ به نقل از فارس ، مراد نظری، عضو هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره ملی فیلم اشراق، در گفگو یی،با بیان این مطلب که تعداد آثار بخش مستند 320 اثر است، تصریح کرد: این تعداد از آثار مجموع مستندهایی است که به دبیرخانه جشنواره رسیده است که تعداد 30 اثر توسط طلاب کارگردانی و تهیه کنندگی شده است.
وی با اشاره به ملاکهای تایید آثار و راه یابی آنها به مرحله داوری اظهار کرد: در وهله اول ملاک تایید اثر ، انتخاب سوژه و ویژگی های سوژه است به این صورت که سوژه آثار شرکت کنندگان در بخش مستند میبایست حاوی نوآوریهای مناسب با محورهای جشنواره باشد و البته ویژگی دوم سوژه باید با طی شدن تحقیق و پژوهش کامل و هدفمند انتخاب شود.
عضو هیئت انتخاب بخش مستند با اشاره به دومین ملاک تأیید آثار مستند جشنواره افزود: پس از بررسی ویژگی های انتخاب سوژه آثار، به چگونکی تحقیق و پژوهش کارگردان در راستای انتخاب سوژه پرداخته می شود؛ هدف محور بودن و همسو بودن محتوای اثر با پژوهش ملاک مهمی جهت تایید آثار است.
نظری در ادامه اضافه کرد: بررسی ویژگی های تحقیق و پژوهش در مورد محتوای فیلم گاهی با تصویر فیلم نمایان می شود و گاهی با نریشن یا گفتار فیلم؛ در حقیقت جریان و ساختار فیلم نشان دهنده اصلی تحقیق محور بودن آن اثر است .
وی با بیان اینکه لحن و زبان و ساختار نریشن ممکن است جریان علمی، ادبی، شاعرانه، داستانی، تخصصی و ... باشد اذعان کرد: بعد از بررسی خط روایی کار، بررسی فنی اثر قدم بعدی انتخاب آنها برای راه یابی به مرحله داوری است؛ در این مرحله به بررسی سکانسها، کیفیت تصویربردای، فیلم برداری و قاب بندی، اندازه نماها، فورگراند و بک گراند، صداگذاری و غیره پرداخته می شود.
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ملی فیلم اشراق به سطح کیفی آثار مستند رسیده اشاره و اظهار کرد: برخی از فیلم سازانی که آثار مستندشان به جشنواره ارسال کردهاند متاسفانه با محورهای جشنواره آشنا نبوده و آثاری که ارسال کردهاند عموما بدون مطالعه لازم و دقت مقتضی بوده است.
نظری با تاکید بر این موضوع که در حقیقت انتظاری که از تولید فیلم مستند در آثار جشنواره وجود داشت برآورده نشد، افزود: عدم توجه شرکت کنندگان به مسائل فنی مانند تصویربرداری ساده انگارانه و صداگذاری نامناسب از سطح کیفی آثار کاهش داده است و ضروری است که در دوره های آتی نقاط ضعف آثار پوشیده شود.
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ملی فیلم اشراق افزود: هرچند فیلم سازان با محدودیت هایی نظیر محدودیت در انتخاب سوژه دلخواه، شرایط سخت اقتصادی، و غیره روبرو بوده اند اما به دلیل اینکه جشنواره ملی فیلم اشراق محل و ویترین آثار برگزیده و حرفه ای است لذا هیئت انتخاب برای تایید آثار تنها به نتیجه نهایی و خود اثر توجه دارند و می بایست کلیه آثار از ملاک های یک فیلم حرفه ای برخوردار باشد.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از سوژه های ناب و مناسب با توجه به عدم رعایت نکات فنی و ملاک های مد نظر جشنواره از بین رفت ، اذعان کرد: یک فیلم ساز برای انتخاب شروع مناسب باید بساز تلاش بکند، زیرا در تمامی جشنواره ها و میادین رقابت هنری ابتدای فیلم برای هسئت داوران نقطه عطف هر اثری است ؛ اما متاسفانه آثار رسیده به بخش مستند جشنواره اشراق از این مهم برخوردار نبودند.
نظری به ملاکهای مدنظر هیئت انتخاب مستند اشاره و تصریح کرد: هیئت انتخاب بخش مستند به هیچ عنوان شرایط و محدودیت های پیرامونی ساخت آثار را در روند تایید آنها مد نظر قرار ندادهد و تنها به ارزشیابی از لحاظ فنی ، محتوی و ساختاری آثار میپردازند.
وی سطح کیفی آثار طلاب را در مقایسه با ادوار گذشته جشنواره رو به پیشرفت عنوان کرد و افزود: پیشرفت آثار طلاب از لحاظ به کارگیری مضامین جدید، ساختار مناسب، انتخاب سوژه و ایده نو، محتوای فکری، ارزشی و آثار تولیدی رشد قابل ملاحظهای داشته اند.
عضو شورای انتخاب بخش مستند ادامه داد:طلاب در زمینه تولید مستند و فراگیری آموزش های کارگاههای آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اگاهی بهتر و بیشتری نسبت به انتخاب سوژه مناسب، چگونگی روند تولید و ساختار فیلم مستند پیدا کردهاند لذا سطح کیفی آثار طلاب پیشرفت قابل تاملی داشته است .
وی با اشاره به اینکه کارگاه های آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی برای طلاب همچنان ادامه دارد اذعان کرد:با توجه به نتیجه بخش بودن کارگاه ها و نشست های مستند سازی برای طلاب ، ضروری است این روند با قدرت بیشتر ادامه داشته باشد تا روز به روز شاهد پیشرفت طلاب در زمینه ساخت مستندهای موفق و هدفند باشیم.
انتهای پیام/ج
دیدگاه شما