به گزارش کورنگ حجتالاسلام مهدی فاطمی، معاونت پژوهش حوزههای علميه استان همدان، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه همدان گفت: علت حضور كمرنگ طلاب در فضای مجازی به آشنايی كمتر طلاب با اين فضا برای تبليغ دين، زمانبر بودن حضور در فضای مجازی و نبود امكان رودر رو بودن مخاطبين با يكديگر برمیگردد.
وی افزود: از سالهای گذشته مبلغان دينی سعی داشتند از بسترهای مناسب برای تبليغ دين استفاده كنند كه اين اتفاق روند درستی برای تبليغ دين بوده است امروز هم مبلغان دينی بايد سعی كنند از بسترهای مختلف برای تبليغ معارف دينی استفاده كنند.
حجتالاسلام فاطمی اضافه كرد: يكی از فضاهايی كه امروز قشر عظيمی از مخاطبان جامعه روزانه با آن مواجهاند استفاده از فضاهای مجازی است، پس مناسب است كه مبلغان دينی برای رساندن پيام دين از اين بستر و فضای آماده برای تبليغ دين استفاده كنند.
وی ادامه داد: تبليغ دين از باب امر به معروف و نهی از منكر بر همه در هر موضعی واجب و لازم است منتهی تبليغ دين برای افراد مختلف براساس حجم اطلاعات دينی آنها متفاوت است.
معاونت پژوهش حوزههای علميه تصريح كرد: تبليغ دين وظيفه همه مردم است و هر كس به اندازه شناختی كه از دين دارد بايد مبلغ دينی باشد يعنی هركس با توجه به اطلاعات دينی و جايگاه اجتماعی خود میتواند مروج دين باشد.
وی اظهار كرد: دلايل مختلف ديگری مانند نبود زير ساختهای مناسب، وجود فضاهای مسموم اينترنتی كه عملا امكان وجود مبلغ در آن كمتر ديده میشود از ديگر علل كمرنگ بودن تبليغ است.
اين مسئول يادآور شد: كمبود مبلغانی كه تخصص فضای مجازی را داشته باشند از ديگر عوامل است پس واجب است ضرورتهای فضای مجازی شناخت و بتوان از آنها استفاده كرد.
وی در ادامه گفت: نظامها و تشكيلاتی كه فضای تبليغ را مديريت كند و نظم دهد برای تبليغ دين در اين فضا احساس میشود.
حجتالاسلام فاطمی بيان كرد: فضای مدارس و اكثر خوابگاههای طلاب امكانات و بستر مناسب سخت افزاری برای آنها وجود ندارد.
وی عنوان كرد: در حديثی بيان شده است فرزندانتان را مانند خودتان تربيت نكنيد چون فضا و جو تربيتی زمان شما با زمان فرزندانتان متفاوت است و رويكردها، خواستهها و علايق افراد در طول زمان مدام در حال تغيير است و اطلاعات مبلغان بايد با تغيير نسلها به روز شود.
معاونت پژوهش حوزههای علميه خاطرنشان كرد: برای تبليغ دين در فضاهای مجازی بايد بر روی طلاب و افراد جوان سرمايهگذاری كرد زيرا تاثيرگذاری قشر جوان نسبت به افراد ميانسال بيشتر است.
وی در پايان خاطرنشان كرد: تبلبغ يك امر عمومی است و هر كس به اندازه امكانات خود بايد بستر سازی كند و نهادهايی مانند حوزه علميه، اداره اوقاف، تبليغات اسلامی و نهادهای وابسته نبايد از تبليغ دين دريغ كنند.
دیدگاه شما