اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره طرح اصلاحیه ماده 1041قانون مدنی اظهارداشت: اول اینکه قوانین برحسب شرایط تدوین می شود و اینطور نیست که یک قانونی مادام العمر بخواهد قانون باشد. دوم اینکه قانون وحی منزل نیست؛ قانون بشری است و قانون الهی نیست که قابلیت تغییر نداشته باشد. سوم اینکه اقتضائات جامعه امروز ما به دلیل وضعیت رشد علمی و بلوغ فکری دختران جامعه ما که بیشتر درحال تحصیل هستند، سنشان طوری است که باید به جهت بارورکردن اندیشه هایشان تلاش بشود. بنابراین حتما باید دقت بشود در سنی مسئولیت را بپذیرند که آن ظرفیت در وجودشان شکل گرفته باشد.
وی با اعلام اینکه درست است که امروز دخترانمان اطلاعات شان خیلی بالا است افزود: در سن سیزده سالگی هم دختر و هم پسر اطلاعات فراوانی را در اختیار دارند اما این اطلاعات لزوما توانمندی به همراه خودش نمی آورد. نفس ازدواج که مهم نیست، مهم این است که فرد بتواند مسئولیتی را بپذیرد که براساس آن بتواند شرایط بهتری هم برای خودش هم برای دیگری فراهم بکند. طبیعی است که یک دختر سیزده ساله امکان پذیرش مسئولیت برای پیشرفت خودش و خانواده ش را ندارد. این یک امر طبیعی و اقتضاء فیزیکی آن فرد است که مانع از این است که بتواند یک زندگی را اداره کنند. پذیرش مسئولیت شرط اول تشکیل خانواده است و در دختر سیزده ساله این ویژگی وجود ندارد.
بروجردی با تاکید بر ابعاد گوناگون ازدواج بیان کرد: ما صرف ازدواج را که ملاک نباید قرار بدهیم. هدف ازدواج این است که بتوانند آرامش را درون خانواده ایجاد کنند و بتوانند رویش و زایش نفس بعدی را فراهم کنند و این با شرایط جسمی و روحی یک دخترخانم سیزده ساله فراهم نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی با رد نظر مخالفت مراجع با محدود کردن سن ازدواج گفت: مراجع قاعدتا باید فقهی را که مطرح می کنند، پویا و منطبق با شرایط و اقتضائات باشد. الان شما بعد انقلاب چند مسئله تغییر پیدا کردمانند بحث شطرنج. ما هنوز تحقیق جامعی درباره نظرات آقایان علما نداریم. همه مراجع به صراحت این را اعلام نکرده اند و همه برحسب نظرات گذشته این را گفته اند ولی امروزه اگر بروید، استفتاء کنید به نظر من اجماعی نیست، اگر صورت مسئله تبیین بشود.
وی درباره مبانی احتمالی مخالفت مراجع با این طرح گفت: مراجع براساس یک حساب فکری و عقلی و در حقیقت مبانی قرآنی می خواهند نظر بدهند. مرجع از چه استنتاج می کند؟ می رود سراغ قرآن، روایت، سنت. می گویند چون عایشه در سن 9 سالگی ازدواج کرده است پس دختران باید در سن 9 سالگی ازدواج کنند. چون پیامبر با دختر ازدواج کرده است که 9 سالش بوده است. این در حقیقت استنتاج از متن صریح قرآن نیست، استنتاج از سیره پیامبر است و این قابلیت تغییر برحسب شرایط در مقاطع مختلف را قطعا دارد. به نظر بنده زمینه سازی مناسبی برای آقایان مراجع درباره این طرح صورت نگرفته است.
بروجردی با بیان اینکه برخی محدود کردن حداقل سن ازدواج را طرح غربی و ضد ازدیاد نسل می دانند، اظهارکرد: طراح این معادله غلط فکر کرده است. خیال کرده است اگر دختران سیزده ساله ما الان ازدواج کردند این باید منتهی بشود به تناسل و بعد به افزایش نسل و بعد نتیجه گیری بکند که جامعه برای جلوگیری از محدودیت نسل جدید باید زود ازدواج کند. آیا اینها می توانند تضمین کنند که لزوما هر ازدواجی منجر به تولیدمثل خواهد شد. قطعا نمیتوانند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دلیل اصلی تحدید نسل را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: چرا امروز با این تحدید نسل مواجهیم، برای اینکه شرایط اقتصادی اقتضا نمی کند، برای اینکه دختر و پسر فکر میکنند بیش از آنکه نیاز به فرزند داشته باشند، نیاز به این دارند که همدیگر را بشناسند، برای اینکه این فرزند باید در جامعه و شرایطی تربیت بشود که پدرومادر بتوانند آن شرایط را برای فرزند فراهم کنند. این ملاکهای تحدید نسل است. صرف ازدواج که ملاک تولید مثل نیست؛ آن یک بخش کار است که به تناسب شرایط اجتماعی میتواند فراهم شود. الان دختر و پسری که بالای سن بیست و پنج سال هم هستند برای فرزنددار شدن جلوگیری می کنند؛ چرا؟ می گویند شرایطش را نداریم. به نظر من افزایش نسل ربطی به کاهش سن ازدواج ندارد.
انتهای پیام/رستمی
دیدگاه شما