به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از نافع، منبتکاری یکی از صنایع دستی استان همدان بوده که سالهاست هنرمندان زیادی در ملایر، تویسرکان و نهاوند به این رشته مشغولند و از این طریق روزگار میگذرانند اما سال 95 یک سال مهم برای شهر ملایر و هنرمندان مبل و منبت این شهر بود که توانستند با حک کردن هنر دستشان بر تن بیجان چوب، عنوان شهر مبل و منبت ایران را از آن خود کنند و این نامگذاری برای شهر ملایر و هنرمندانش یک جهش و تحول بزرگ برای رسیدن به اهداف و بازار بزرگتری بود و شاید خیلیها از هنرمندان دلشان را به این نام خوش کردند اما به یدک کشیدن این نام برای شهر ملایر نیاز به حمایت و رسیدگی بیشتر نیز دارد ولی این روزها وقتی به سراغ تولیدکنندگان و صنعتگران مبل و منبت میروی و پای صحبتهای آنها مینشینی جز نابسامانی بازار، بالا و پایین شدن دلار، عدم مدیریت و نظارت صحیح در بازار، مشکلات بیمه و از همه مهمتر نبود چوب که ماده اولیه کار و حرفهشان است سخن دیگری نمیشنوی.
مهدی ترکاشوند، یکی از هنرمندان مبل و منبت ملایر در خصوص مشکلات و کمبودهای رشته مبل و منبت گفت: در گذشته چوب گردو از کردستان و چوب راش از شمال کشور به دست ما میرسید اما از زمانی که قطع کردن چوب در شمال ممنوع شد، چوب راش یا انبار شد و یا به ملایر نیامد و ما با کمبود چوب مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه با کاهش چوب راش قیمت چوب افزایش یافت، افزود: کسانی که بیشتر چوب راش استفاده میکردند روی به سمت چوب گردو آوردند، اما در چوب گردو هم برخی با انبار کردن آن، باعث شدند که این چوب به دست افراد ضعیفتر نرسد.
این هنرمند ادامه داد: در حال حاضر ما مشکل چوب به عنوان ماده اولیه و اصلی کار داریم و این روزها به علت نابسامانی بازار ارز مثل گذشته چوب وارد نمیشود.
وی با بیان اینکه بخشی از نیاز چوبی خود را از طریق چوب راش وارداتی گرجستان که خشک و تخته بوده و کار با آنها راحتتر بود، تأمین میکردیم، یادآور شد: اکثر هنرمندان به این چوب روی آوردند اما با بالا رفتن دلار و تلاطم در ارز و نابسامانی بازار مجدد دستاندرکاران حرفه مبل و منبت به مشکل برخوردند.
ترکاشوند با تأکید بر اینکه من در حرفه خودم از دستگاه «سی. ان. سی» استفاده نمیکنم و کار با دست دارای تنوع بسیار بالایی است، افزود: یک روز با مسؤولان بحث کردیم که نباید از ورود این دستگاه جلوگیری کرد زیرا ما نباید از تکنولوژی غرب عقب باشیم این عقب افتادگی در صنعت مبل و منبت شبیه همان بلایی است که بر سر خودروی ما آمد.
وی با بیان اینکه من خود عاشق کار دست بوده و آن را هنر اصیل میدانم، تصریح کرد: باید به ذائقه و سلیقه مشتری هم توجه کنیم برخی افراد منبتی که با دست کار شده را میپسندند و برخی کار منبت که البته با سی. ان. سی مرتب است را میپسندند و ما باید هر دو نظر مشتریان را در نظر بگیریم.
این هنرمند مبل و منبت با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات صنعت مبل و منبت نبود بازار دائمی است، گفت: در حال حاضر سیاست تحریم، تلاطم دلار، نبود چوب و ...بر بازار مبل تأثیر گذاشته و ادامه کار را برای هنرمندان و صنعتگران این حرفه سخت کرده است که امیدوارم این مشکلات با درایت مدیران به زودی رفع شود.
پیگیر واردات چوب با ارز 8 هزار تومان هستیم
نماینده مردم ملایر در مجلس نیز با بیان اینکه مشکلات منبتکاران بیارتباط با مشکلات کشور و تحریمها نیست، گفت: در حال حاضر بخش تولید کشور با مشکل مواجه است.
محمد کاظمی بیان کرد: باید قدردان زحمات منبتکاران باشیم هرچند تا به امروز نسبت به آنها غفلت صورت گرفته که باید به صورت جدیتر به رفع مشکلات آنها بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه تحریمها بر روی واردات چوب به عنوان مواد اولیه صنعت مبل و منبت تاثیر خود را گذاشته، افزود: با توجه به اینکه واردات چوب در کالاهای گروه یک همچون مواد غذایی و دارویی با ارز 42 هزار ریال جایی ندارد، به دنبال واردات چوب با ارز 80 هزار ریال هستیم.
نماینده مردم ملایر در مجلس یادآور شد: با پیگیریهای مستمر در کشور و وزارتخانههای مرتبط در تلاش هستیم راه حلی برای رفع مشکل تأمین مواد اولیه این صنعت و واردات چوب پیدا کنیم.
مشکل چوب دغدغه بزرگ منبتکاران
رئیس میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ملایر نیز اظهار کرد: دولت هر ساله تسهیلاتی در قالب حمایت از هنرمندان در اختیار آنها میگذارد.
ابراهیم جلیلی با بیان اینکه مشکل چوب یکی از دغدغههای منبتکاران است، بیان کرد: چوب مبل و منبت از شمال کشور و گرجستان وارد می شود که با وضع دلار مشکلاتی را برای هنرمندان ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه 4 هزار و 500 کارگاه در ملایر فعال است، گفت: در این کارگاهها نزدیک به 8 هزار نفر به صورت مستقیم و 20 هزار نفر غیر مستقیم به این حرفه مشغولند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر خاطرنشان کرد: ملایر به عنوان قطب تولید 60 درصد از مبل و منبت کشور اگر مورد توجه بیشتر و جدیتر قرار بگیرد میتواند در صادرات مواد غیرنفتی به کشورهای مختلف تأثیر بسزایی داشته باشد.
با این تفاسیر این صنعت نیازمند حمایت جدی هنرمندان، تهیه مواد اولیه ارزان، فراهم شدن زیرساختهای لازم برای صادرات به کشورهای مختلف جهان و ایجاد یک بازار دائمی برای فروش صنایع تولید شده است که البته تحقق این امر با اما و اگر و وعده و وعیدههای مسؤولان حاصل نمیشود و توجه به مشکلات شهر مبل و منبت ایران با 8 هزار و 400 منبتکار و با بیش از 100 نمایشگاه باید جزو الویتها باشد تا هنر منبت همچنان سالهای دور از دل این شهر به همه جای ایران صادر شود.
انتهای پیام/رستمی
دیدگاه شما