تازه ترین مطالب

تاریخ : 13. اسفند 1397 - 19:44   |   کد مطلب: 31756
یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد کشور دو مشکل اساسی دارد، گفت: یکی در حوزه مدیران اجرایی و نبود اراده از سوی آنان برای حل مشکلات و دیگری وجود فساد در اقتصاد کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ  به نقل از نافع، کافیست این روزها به بازار برویم و مکالمه بین خریداران و فروشندگان را بشنویم و یا قیمت روی اجناس را ببینیم و یا  در تاکسی بنشینیم و به صحبت‌های راننده با مسافران گوش بسپاریم، یا در یک مهمانی دور هم جمع شویم همه حرف اول و آخرشان در مورد گرانی و افزایش قیمت‌های کالای مختلف از گوشت و قند و شکر گرفته تا لوازم خانگی است.

حال چرا اقتصاد کشور به این مرحله رسیده که دچار نارضایتی مردم حتی سلبریتی‌های حامی دولت شده است.

ما کشوری داریم  که در طول این 40 سال بالا و پایین بسیار دیده و با تحریم‌های مختلفی مواجه بوده است اما مسیر خود را مصمم طی کرده تا اکنون به این نقطه از تاریخ رسیده و در میان این همه سختی توانسته دستاوردهای کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف را بدست آورد، اما با این همه توفیقات راه نرفته بسیار دارد و هنوز در اقتصاد لنگ می‌زند و با داشتن این همه دخایز انرژی متعدد، مواد اولیه معدنی گوناگون، نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده، زمین‌های بایر و دست نخورده و ... اقتصادی ضعیف دارد و هر روز شاهدیم سفره نان مردم کوچک‌تر و جبیبشان خالی‌تر می‌شود، مشکل کار کجاست؟

برای بررسی در خصوص اقتصاد با استاد رحمان نادی، عضو سابق اتاق بازرگانی، مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی یک گفت‌وگو داشتیم:

رحمان نادی در گفت‌و‌گو با نافع اظهار کرد: اقتصاد کشور دو مشکل اساسی داریم، یکی در حوزه مدیران اجرایی و نبود اراده  برای حل مشکلات اقتصادی کشور است؛  آن اهتمام لازم و ضروری که شایسته یک مدیر جهادی در جنگ اقتصادی کنونی  است در همه مدیران دیده نمی‌شود.

وی افزود:  دوم وجود  فساد در اقتصاد کشور است و تا زمانی که این مسئله حل نشود ما نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و معیشت مردم در تنگنا خواهد بود.

 عضو سابق اتاق بازرگانی گفت: انقلاب ما در حوزه‌های متعدد موفق و پیروز بوده و پیشرفت‌های علمی، تکنولوژی، زیرساختی از جمله ساخت سدها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و صنایع دفاعی را داشته اما در حوزه اقتصاد، مشکلاتی وجود دارد که مردم آن را به خوبی احساس و لمس می‌کنند.

 

*تلاطم اقتصادی، زمینه‌ساز فراموش شدن دستاوردهای انقلاب

وی تصریح کرد: روزی ما دانش و علم کافی را نداشته و دستمان جلوی بیگانگان دراز بود، اما امروز  جوانان انقلابی و متعهد ایران با اتکا به دانش خود توانسته‌اند انواع دستگاه‌های پیشرفته، بالگرد، موشک و ... را تولید کنند اما جلوه این دستاوردها در  تلاطم اقتصادی کمرنگ شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تا مشکل اقتصادی حل نشود ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تمام و کمال موفق هستیم، عنوان کرد: هدف دشمن از این تهاجم اقتصادی درهم ریختگی اقتصاد بوده و متأسفانه برخی از مدیران داخلی با کج‌سلیقگی و ناتوانی مدیریتی خود به این تلاطم دامن زده و به آن وسعت بخشیدند.

وی افزود: آنقدر مسئله اقتصاد اهمیت دارد که مقام معظم رهبری دستور دادند ستادی متشکل از سران سه قوه ایجاد شود تا تصمیمات لازم برای حل مشکلات گرفته شود حتی ایشان فرمودند که کار شما امضای من را ذیل خود دارد یعنی تا این اندازه به این ستاد اختیار دادند، اما متأسفانه آن‌گونه که باید مدیران اجرایی اقدام نکردند.

نادی از خرید و فروش هر دلار به قیمت بیش از13 هزار تومان در روزهای گذشته خبر داد و گفت: تصمیمات اتخاذ شده از سوی مدیران اجرایی ارزش پول ملی ما را از بین برده است.

* عدم اصلاح نقدینگی و تزریق چند برابری آن به اقتصاد، تورم و کاهش ارزش  پول را رقم زد

این کارشناس حوزه اقتصادی همچنین با بیان اینکه مسئله اصلاح نقدینگی هنوز حل نشده، اظهار کرد: از سوی دیگر سیاست‌ها و تدابیر دولت در تزریق نقدینگی به اقتصاد آنقدر زیاد بود که چیزی در حدود چهار پنج برابر نقدینگی اقتصاد در بازار موجود است، به طوری که حجم نقدینگی از "4 هزار و 500 هزار هزار میلیارد تومان" به "17 هزار هزار میلیارد تومان" رسیده است.

وی ادامه داد: می‌دانید این یعنی چه؟ یعنی تورم، یعنی کاهش ارزش پول، یعنی تلاطم اقتصادی که سیاست‌ها و تصمیمات غلط همین مدیران اجرایی اتخاذ کردند و این پول‌ها وارد سیستم شد.

 

*بالا بودن هزینه های جاری دولت و افزایش فاصله طبقاتی

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی میزان هزینه‌های جاری دولت بسیار افزایش پیدا کرده و نیز بین حقوق و دستمزد برخی خواص با افرادی که حداقل حقوق‌ها را می‌گیرند یک شکاف عمیق و بزرگ ایجاد شده  که این عادلانه نبوده و رهبر انقلاب هم به این موارد اشاره کرده و فرمودند«اینان خواست جمهوری اسلامی نیست» به این دلیل تا این فساد حل نشود مشکلات اقتصادی هم حل نمی‌شود.

وی تأکید کرد: باید آن اراده و عزم راسخ برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد شود، گرچه سه چهار مدیر اقتصادی تغییرکردند اما در دولت آن حرکت پیشرو و جهادی مشاهده نمی‌شود.

نادی با اشاره به حضور پرشور و شعور مردم در راهپیمایی 22 بهمن سال جاری گفت: این مسئله رفراندومی برای نظام بود که مردم هنوز نظام و حکومتشان را می‌خواهند و از جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند اما متأسفانه برخی از مسئولان قدردان این حضور مردم نیستند.

عضو سابق اتاق بازرگانی افزود:  باید همان‌گونه که رزمندگان در دوران دفاع مقدس شبانه روز خواب به چشمشان نمی رفت و تلاش می‌کردند که از آرمان‌ها و مرزهای جمهوری اسلامی ایران در برابر 37 کشور و به نقلی 64 کشور متهاجم دفاع کنند و در این را ه موفق شدند، امروز نیز مدیران اجرایی باید در این جنگ اقتصادی همان‌گونه عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت با رأی مردم انتخاب شد، اما دولت آن اراده لازم برای حل مشکلات اقتصادی را ندارند، بی‌عدالتی در جامعه مشخص است و شکاف و فاصله طبقاتی هر روز با تصمیمات جدیدی بیشتر می‌شود.

 

*راهکارهای ارائه شده اقتصادی از سوی دولت، سفره مردم را هدف گرفته است

این کارشناس اقتصادی گفت: امروز راهکارهای اجرایی که از سوی مسئولان متولی ارائه می‌شود، در عمل سفره مردم را هدف گرفته و نارضایتی‌هایی برای مردم ایجاد کرده، ولی باز همین مردم هستند که  جانانه در حوزه دفاع از انقلاب و نظام حضور دارند، مقاومت می‌کنند و همه سختی‌ها و فشارها را به جان می‌خرند زیرا می‌دانند انقلاب و نظامشان در منطقه و جهان موفق بوده است.

*ضعف در ایجاد تعادل اقتصادی از سوی دولت، زیبنده مردم نیست

وی اضافه کرد: ما انقلاب کردیم که دشمن را از کشورمان بیرون کنیم و این روزها دشمن سعی دارد تا با نفوذ بر عقاید اسلامی- انقلابی ما را از منطقه بیرون کند که البته موفق نبوده و نخواهد بود و این اقتدار در سایه حضور مردم رقم خورده است، به این دلیل زیبنده مردم نیست که مسئولانش اینقدر بی سلیقگی و ضعف از خودشان نشان دهند و نتوانند تعادلی برای اقتصاد ایجاد کنند.

نادی خاطرنشان کرد: ما نخبگان، دانشمندان، ‌اساتید زیادی در حوزه اقتصاد داریم که حتی طرح‌های عملی خود را ارائه می‌دهند، اما اراده‌ای برای بهر‌ه‌مندی از این راهکارهای عملیاتی از سوی دولت مشاهده نمی‌شود و معلوم نیست چرا تصمیمات اتخاذ شده اقتصادی را کارشناسانه پیش نمی برند؟!

انتهای پیام/رستمی

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت