به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از نافع، روزهای پایانی شهریورماه است و بوی مهر کم کم به مشام میرسد؛ والدین در تکاپوی تهیه لوازم مورد نیاز دانشآموزان و مدارس در تکاپوی آمادگی برای حضور دانشآموزان.
اما یکی از دغدغههای والدین و مدیران مدارس در این میان با توجه به تجارب سنوات گذشته کمبود نیروی انسانی و کلاسهای خالی از معلم است، چند سالی است که آموزش و پرورش از کمبود نیروی انسانی و در برخی مواقع نیروی متخصص رنج میبرد و هر سال هم با وعدههایی تحقق نیافته میگذرد.
در این میان مسوولان نقش مهمی دارند چراکه تدابیر حل این معضل به عهده مسوولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش، استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیران مربوطه است.
همدان نیز همچون سایر استانها با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه بوده و هست؛ سال گذشته این موضوع عنوان شد و انتظار میرفت به منظور رفع آن در سال تحصیلی جاری، موضوع مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم صورت گیرد اما...!
اظهار نظر قابل تأمل مسوولان در این خصوص
نگوییم چه تعداد کمبود نیرو داریم بهتر است/ 800 نفر کمبود نیرو داریم
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در گفتوگو با فارس با بیان اینکه به لحاظ نیروی انسانی مشکلی در استان نداریم اظهار کرد: کمبود نیرو از محلهای مختلف حقالتدریس، اضافه تدریس، پیشکسوتان و... تامین میشود.
محمد پورداوود با تأکید بر اینکه وضعیت ما نسبت به سایر استانها در زمینه نیروی انسانی بهتر است گفت: حدود 800 نفر کمبود نیرو داریم که تا اول مهرماه تامین میشود.
اما نگفت طی سال گذشته و یا سه ماه تابستان چرا چارهای اندیشیده نشده است و تنها سه روز مانده به آغاز بازگشایی مدارس چگونه میتوان این تعداد نیروی انسانی را تأمین کرد؟ البته اگر آمار 800 نفر صحیح باشد و بیش از این نباشد چراکه شنیدهها حکایت از کمبود 920 معلم در سطح استان دارد نه 800 معلم!
در هر حال ما این گفته ایشان را به فال نیک میگیریم و امیدواریم طبق وعدهای که داده شده هیچ کلاسی مشکل معلم نداشته باشد تا آبان ماه سال گذشته که برخی کلاسها فاقد معلم بودند، امیدواریم امسال شاهد تکرار این اتفاق تلخ نباشیم.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان هم در پاسخ به این سوال که چرا 176 کلاس درس در این ناحیه فاقد معلم است تصریح کرد: میزان کمبود نیروی انسانی از تعداد عنوان شده توسط برخی منابع کمتر است.
محمد بابالحوائجی با تأکید بر اینکه میزان کمبود نیروی انسانی بیان نشود بهتر است ادامه داد: بیان تعداد کمبود نیرو برای مجموعه اضطراب ایجاد خواهد کرد اما تعداد از آنچه عنوان شده کمتر است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اخیراً استان یک سری مجوز صادر کرده تا از 5 تا 6 محور کمبود نیروی انسانی را طی چهار تا پنج روز آینده جبران کنیم.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان یادآور شد: سعی داریم با تأمین نیروی انسانی از محورهایی که مجوز داده شده است در اول مهر کلاس بدون معلم نداشته باشیم.
و اما نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز با بیان اینکه 300 کلاس ابتدایی در ناحیه یک و 2 همدان فاقد معلم هستند اظهار کرد: در دیدار با وزیر آموزش و پرورش این مبحث را در میان گذاشتم.
امیر خجسته با تأکید بر اینکه چرا نباید مدیران آموزش و پرورش و مسوولان بالادستی پیشبینی معلم 300 کلاس را انجام دهند؟ گفت: معلمان بازنشسته هم که حقالزحمه خود را دریافت نکردند با چه انگیزهای باید در این مدارس به کار گرفته شوند؟
وی با بیان اینکه این کمبود معلم در مناطق محروم و روستایی بیشتر به چشم میآید تصریح کرد: سال گذشته نیز این مشکل وجود داشت و بسیاری از دانشآموزان ماهها بدون معلم بودند.
آموزش و پرورش شهرستانها کمبود نیرو دارند؛ عدالت آموزشی کجاست؟!
البته به جز مناطق محروم و روستایی در سایر شهرستانها نیز خبرهایی از کمبود نیرو به گوش میرسد اما چرا باید در آموزش و پرورش که همواره صحبت از برقراری عدالت آموزشی است شاهد کمبود نیرو در برخی مناطق حاشیه شهر، مناطق محروم و روستایی و حتی شهرستانها باشیم؟
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیتفاوتی مسوولان استان و مدیران آموزش و پرورش در این مسأله قابل قبول نیست؛ چرا پیشبینی لازم نشده و نیروهای متخصص به کار گرفته نشدند؟
وی با تأکید بر اینکه در کشورهای توسعهیافته افراد نابغه و حرفهای را به عنوان معلم انتخاب میکنند تا تأثیر مطلوبی بر فرزندان آنها داشته باشند بیان کرد: ما نیز باید از نیروهای متخصص در این حوزه بهرهمند شویم.
خجسته با بیان اینکه متأسفانه در ایران گاهی افراد آموزشندیده را به کار میگیرند ادامه داد: در سال تحصیلی جاری برای کلاسهای بدون معلم تدبیری اندیشیده نشده و به تازگی دنبال برنامهریزی برای حل این مشکل هستند که این موضوع قابل قبول نیست.
این نقد نماینده درست است مگر مسوولان از گستردگی این موضوع در استان بیاطلاع بودند که حالا در شمارش معکوس بازگشایی مدارس به فکر تأمین نیرو افتادهاند؟ آیا اصلاً این امر محقق خواهد شد؟
وی خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم با توجه به مشکل سال گذشته، مدیرکل آموزش و پرورش تدابیر لازم را اتخاذ میکرد و از تکرار و بروز مجدد این مشکل جلوگیری میشد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با تأکید بر اینکه حل این مشکل مطالبه ما از اداره کل استان و وزارت آموزش و پرورش است یادآور شد: این مشکلات به دلیل سیاسی شدن فضای آموزش و پرورش رخ میدهد.
وی با بیان اینکه سیاسیون باید از آموزش و پرورش خارج شوند اظهار کرد: آموزش و پرورش سیاسی به امر تعلیم و تربیت آسیب وارد میکند؛ مدیران و مسؤولان آموزش و پرورش تمرکز خود را باید بر تربیت آیندهسازان استان و این مرز و بوم معطوف کنند.
آقای استاندار چرا از سیاسی شدن آموزش و پرورش جلوگیری نمیکنید؟
سیاسی شدن یک نهاد فرهنگی شایسته یک استان نیست؛ حتی در صورتی که یک مسوول بخواهد در امور سیاسی ورود کند این مسوول ارشد استان است که باید از بروز این امر ممانعت کرده و این موضوع را از ریشه بخشکاند تا دیگران هم به فکر سیاسیبازی در مجموعه خود نیفتند.
نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در گفتوگو با فارس گفت: متاسفانه مدیرکل آموزش و پرورش استان صرفا به دنبال بازیهای سیاسی است؛ علیرغم اینکه مجمع نمایندگان استان بیشترین لطف را به ایشان کرد، اما مدیرکل این لطف را با قدرنشناسی پاسخ داد.
حجتالاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه در حوزههای مختلف حرفهای ناگفتهای دارم که اگر عنوان شود حتما مردم از نوع عملکرد آقای پورداوود ناراحت خواهند شد تصریح کرد: باعث تاسف است که ایشان اینقدر به دنبال حاشیهسازی است.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری 90 کلاس در ملایر و 300 کلاس در همدان فاقد معلم است افزود: اگرچه مدیرکل آموزش و پرورش به فرمانداران استان قول پیگیری مشکل را داده اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دو ماه پیش از آغاز سال تحصیلی معلم هر کلاس باید تعیین میشد؛ به جای زد و بندهای سیاسی و روابط غیر قابل دفاع باید زودتر این مشکلات را رفع کرد.
وی با بیان اینکه با استفاده از حقالتدریسیها که مظلومانه فعالیت میکنند و مربیان نهضت سوادآموزی باید این مشکل حل میشد، ادامه داد: متاسفانه این هماهنگیها صورت نگرفته است.
آزادیخواه خاطرنشان کرد: اگر مدیرکل آموزش و پرورش دقیقه آخر نیز علاجی پیدا کند قطعا علاج اضطراری خواهد بود که جایگزین شرایط عادی نخواهد شد.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد؛ اما این روزها آموزش و پرورش همدان تازه در تکاپوی تأمین نیروست، موضوعی که البته استاندار همدان به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان در آن بیتقصیر نیست.
آزادیخواه با تأکید بر اینکه حتما این 300 کلاس آسیب جدی خواهند دید و مقصر اصلی ادارهکل آموزش و پرورش است یادآور شد: به عنوان نماینده مردم از این مشکل به شدت نگران و ناراحت هستم.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از استاندار انتظار دارم مثل همیشه دلسوزانه مشکلات را رصد و ترمیم کند اظهار کرد: استاندار قصور و مشکلات مدیرکل را شخصا پیگیری کند.
استاندار از مشکل کمبود نیرو مطلع بوده و کاری نکرده است؟!
اما پس از اظهار نظر نمایندگان و مسوولان آموزش و پرورش در خصوص این موضوع این سوال مطرح میشود که مگر در استان شورای مهمی به نام آموزش و پرورش با عضویت دستگاههای مختلف به ریاست استاندار نداریم و در طول سال جلساتی با محوریت موضوعات، مسائل و مشکلات در این حوزه برگزار نمیشود؟ پس خروجی تشکیل این شورا و جلسات آن چیست؟!
آیا تا به امروز در این شورا موضوع کمبود نیروی انسانی مطرح نشده بود و یا دغدغه آقایان نبوده که هنوز هم در آستانه سال تحصیلی از مهمترین مشکلات این حوزه است؟
آیا فراهم کردن عدالت آموزشی در مناطق تنها یک شعار است که پشت تریبونها و در سخنرانیها بیان میکنید و در میدان عمل چیزی محقق نمیشود؟ بماند که معلمان حرفهای نصیب بالای شهر میشوند و مناطق پایین شهر و روستایی باید در لیست انتظار بمانند!
آقایان مسوول! آیا از نظر شما کمبود 800 نفر نیرو ـ البته بنا به اعلام خودتان ـ در یک استان عدد کوچکی است که به چشم شما بزرگواران نمیآید و یا چون دغدغهای برای فرزندان خود با آغاز مهر ندارید از این مهم چشمپوشی میکنید؟
راستی آیا واقعاً وعده شما در تأمین این تعداد نیرو تا قبل از بازگشایی مدارس محقق میشود و یا در حد وعده باقی خواهد ماند؟ هرچند که آرزوی ما بر تحقق آن است نه وعدهماندنش.
انتهای پیام/رستمی
دیدگاه شما