تازه ترین مطالب

تاریخ : 17. مهر 1400 - 13:26   |   کد مطلب: 35783
روان شناس گفت: برای تشخیص بیش فعال بودن باید روی توجه بچه‌ها متمرکز شویم و ببینیم چقدر می‌توانند روی مسائل مختلف متمرکز شود؛ ممکن است فرزندان بیش از اندازه انرژی داشته باشد و یا کارهای تکراری انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ، مهدیه سادات صدر، روانشناس در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: تعریف ما از بچه خوب بچه‌ای است که از شیطنت‌ها به دور باشد و کاملا آرام و مودب است؛ در حالی که در حقیقت چنین کودکی ممکن است دچار افسردگی کودکی شده باشد.

وی ادامه داد: بچه باید پر جنب و جوش باشد، شیطنت کند و انرژی داشته باشد. ما در سن سی یا چهل سالگی هستیم و به دنبال آرامش هستیم اما بچه‌ها به دنبال تخلیه انرژی خودشان هستند.

این روانشناس تصریح کرد: مقایسه فرزندمان با دیگر کودکان کار بسیار بدی است؛ چون فرایند خوبی در تربیت آینده او ندارد؛ باعث می‌شود بچه هیچ وقت مطلوب پدر و مادرش نباشد و همیشه عذاب وجدان داشته باشد که چرا من مطلوب خانواده خودم نیستم.

صدر افزود: دهه‌های قبلی فضای خانواده‌ها پدرسالاری بود و والدین تماما برای بچه ها تصمیم می‌گرفتند، ما گاهی به خاطر رنجش‌هایی که متحمل شده‌ایم نمی‌خواهیم فرزندانمان هم آن سختی‌ها را بکشند و این تصمیم گیری‌ها برای او افراطی می‌شود و او را آزار می‌دهد.

وی یادآور شد: از طرفی باید همه تصمیم‌های اساسی را والدین برای فرزند بگیرند اما نظر فرزندشان را هم اعمال کنند؛ به عبارتی باید تصمیم گیری برای مسائل مهم و حیاتی زندگی به فرزندان خود کمک کنیم.

صدر ادامه داد: برخی از والدین درخواست هایشان را با کودکانشان با کتک زدن و خشونت در رفتار مطرح می‌کنند؛ در صورتی که باید رفتار صحیح را بدون تحقیر و تهدید با فرزند مطرح کنیم. برای ارتباط با کودکان باید خودمان هم کودک باشیم برای آنها وقت بگذاریم در قالب بالغ خودمان نمانیم. گاهی باید ارتباطمان با کودک کودکانه باشد و هم قد بچه ها بنشینیم و با آنها صحبت کنیم.

وی بیان کرد: بچه‌ها از ما به صورت غیر مستقیم یاد می‌گیرند که در محیط جدید باید چطور رفتار کنند؛ یعنی می‌دانند که باید سلام کند و ما نباید در هر جمع جدیدی آن را به فرزند یادآوری کنیم. والدین باید ارتباط موثر با فرزند خود داشته باشند تا بچه از آن‌ها بیاموزند؛ در حالی که پدر و مادر ها می ترسند بچه آنها به عنوان بی ادب قضاوت شود.

این روانشناس اظهار داشت: به عنوان اطرافیان باید از بچه‌ها درک داشته باشیم؛ ممکن است گاهی فرزند کسی مشکل خاصی داشته باشد که ما نمی‌دانیم و والدین او هم در جریان هستند ولی در رنجش هستند و این حرف ما والدین او را در عذاب بگذارد.

صدر راهکارهایی برای تشخیص سلامت روانی و بیش فعال بودن یا نبودن فرزندان را برشمرد و گفت: برای تشخیص بیش فعال بودن باید روی توجه بچه‌ها متمرکز شویم و ببینیم چقدر می‌تواند روی مسائل مختلف متمرکز شود.

وی متذکر شد: ممکن است فرزندان بیش از اندازه انرژی داشته باشد و یا کارهای تکراری انجام دهند. مرز آن این است که بچه ها وارد مسائل بزرگتر ها نشوند و نباید بزرگانه رفتار کنند و باید کودکی خودشان را داشته باشند.

صدر تصریح کرد: همچنین اگر کودک با رفتارهایش به خودش و دیگران آسیب نرساند و در عملکرد اجتماعی او هم تاثیر منفی نگذارد بیش فعال نیست و والدین می توانند بر روی رفتارهای فرزندانشان نظارت خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به یکی از مهم ترین اصول آموزشی که باید توسط والدین به کودک آموزش داده شود گفت: بیان احساسات به موقع و مطلوب یکی از اصول مهم در تربیت است، اگر فرد از دوران کودکی یاد بگیرد به اندازه کافی احساسش را با جمله ای که با "من" شروع می شود بروز بدهد در آینده او تاثیر مثبتی خواهد داشت.

این روانشناس خاطرنشان کرد: جمله‌ای که با آن احساسات فرد بیان می‌شود باید با "من" شروع شود، در بخش دوم احساس فرد بیان شود و در بخش سوم خواسته به صورت محترمانه بیان شود. گفتن "من" باعث می‌شود که به خودمان به عنوان یک شخص و فرد مشروعیت می‌دهیم و به معنای غرور و تکبر نیست.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت