به گزارش کورنگ نیوز محمود تعجبی در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به تفاوت مأموریتهای دانشگاهها، گفت: ادارات دولتی و اجرایی نمیتوانند برای دریافت مرکز علمی و کاربردی درخواست بدهند.
وی اظهار کرد: 8 مرکز علمیوکاربردی در استان همدان وجود دارد که در ملایر، نهاوند، کبودراهنگ و همدان هستند.
تعحبی تصریح کرد: جهاددانشگاهی، دادگستری، خانه کارگر، نیروی انتظامی و هلالاحمر مراکزی هستند که در شهر همدان، فعالیت دارند.
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان همدان، ادامه داد: با توجه به تعطیلی این مراکز، تلاش کردیم که نیاز استان را با توزیع رشتهها در سایر مراکز، جبران کنیم.
تعجبی در رابطه با وضعیت کارمندان این مراکز پس از تعطیلی آنها، توضیح داد: در برخی مراکز مانند بهزیستی، کارمندان اداری مأمور به کار بودند که بر سر کار خود بازگشتند اما برخی مراکز به کارمندان کملطفی داشتند و نیروهای خود را تعدیل کردند.
وی با اشاره به درخواست شهرداری همدان برای تأسیس مرکز علمی و کاربردی، گفت: شورای شهر، تأسیس مرکز علمی کاربردی را مصوب و شهردار آنرا تأیید کرده است.
رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان همدان، مطرح کرد: مأموریت دانشگاهها متفاوت است، هرکدام باید کار خود را انجام دهند و وارد حیطه کاری یکدیگر نشوند چون اگر کارشان تداخل داشته باشد مشکلاتی ایجاد میشود.
تعجبی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریت هر زیرنظام را تعریف کرده اما مشکلی که وجود دارد این است که همه میخواهند کار همدیگر را انجام دهند که کار را پیچیده و جوانان را گمراه میکند.
وی با بیان اینکه مأموریت دانشگاه علمی و کاربردی تربیت نیروی ماهر است، خاطرنشان کرد: بیش از چهار میلیون جوان تحصیلکرده بیکار داریم چون متناسب با شرایط، افراد را تربیت نکردهایم در صورتیکه باید هر دانشگاه، متناسب با مأموریت خود عمل کند و وارد حیطه کاری همدیگر نشوند.
درپایان باید گفت برای توسعه پایدار بایست یک نظام اجتماعی ایجاد کنیم، در گذشته این نظام اجتماعی در مدارس شکل می گرفت، اما به تدریج وارد دانشگاه ها شد و دیگر به علم به چشم کالا نگاه نمی کنیم و علم در دسترس همه قرار دارد.
اما اینکه این علم دسترس پذیر در جامعه ما زمانی کاربردی خواهد بود که در جهت توسعه و افزایش دانش واقعی جامعه بکار گرفته شود ودانشگاه هایی که صرفا برای ارائه مدرک ایجاد شده اند و فقط هزینه مصرفی برای جامعه دارد را کنار گذاریم.
مهارت محوری باید فاصله دانشگاه و جامعه را کم کند، در این راستا شرکت های دانش محور در توسعه پایدار نقش مهمی دارند ،همچنین دانشگاه های علمی - کاربردی می توانند مرکزی برای مهارت محوری کشور در رسیدن به توسعه پایدار باشند.
دیدگاه شما