تازه ترین مطالب

تاریخ : 30. شهريور 1403 - 11:43   |   کد مطلب: 37624
روستای خبر ارخی از توابع بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ در فاصله ۸ کیلومتری روستای علیصدر با 245 خانوار بیش از 180طلبه و رحانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ، روستای خبر ارخی از توابع بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ در فاصله ۸ کیلومتری روستای علیصدر قرار گرفته است.

 این روستا با ۲۴۵ خانوار و جمعیتی حدود هزار نفر دارای مردمی مهربان، ولایتمدار و شهیدپرور و مردمانی طالب علم و دانش است که  با 180عالم و روحانی جزء معدود روستاهایی است که این تعداد روحانی و طلبه تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

بیشتر طلاب و روحانیون این روستا در مسئولیت های مختلف اعم از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه، قاضی، امامت جمعه، مسئول عقیدتی سیاسی، وکیل، معلم، مبلغ، امامت جماعت مساجد و حسینیه و دفاتر حقوقی مشغول ارشاد و تبلیغ دین و خدمت رسانی به مردم هستند.

با توجه به تعداد طلاب و روحانیون در این روستا کمتر خانه یا طائفه ای را پیدا می کنید که در آن سرباز امام زمان(عج) تربیت نشده باشد.

از علمای بارز این روستا می توان به علمایی چون؛ آیات و حجج اسلام، حاج سید هادی حسینی نیا، حاج سید علی حسینی همدانی، مرحوم حاج سید میرزاحسن طباطبایی، مرحوم حاج شیخ مقصودعلی سرمدی اقبال، حاج شیخ رضا زارعی، حاج سید اباذر حسینی، حاج شیخ حشمت الله زارعی، مرحوم حاج شیخ حسین سرمدی، مرحوم حاج سید ابوالفضل مرتضوی بی‌باک، مرحوم حاج سید اسدالله حسینی همدانی، مرحوم حاج شیخ علی سپهرنوش رستمی، حاج سید ساجدین عبادی، مرحوم حاج سید فخرالدین جلیلی صدر،حاج شیخ باقر کریمی و حاج شیخ موسی‌رضا حاجتی اشاره کرد.

این روستا همچنین هشت شهید سرافراز نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که شهیدان، سید حسن اسماعیلی، سید قربانعلی حسینی، سید مهدی حسینی، سید محمد تقی حسینی تبار، سید محمد اقبالی شئون، سید اصغر تقی نسب، سید رضا جلیلی صدر، شهید سید اسدالله عبادی، دادعلی احمدی اختر از شهدای والامقام این روستا هستند.

از جمله نکات قابل توجع دیگر در این روستا، دارالسیاده بودن آن است که شاید به جرات می توان گفت که دو سوم جمعیت روستا از سادات هستند که از نسل امام سجاد(علیه السلام) و امام موسی کاظم(علیه السلام) می باشند.

اهالی این روستا در حمایت از نهضت انقلاب امام خمینی(ره) از جان و مال دریغ نکردند و همواره حتی در پشتیبانی از جبهه ها و حمایت از رزمندگان اسلام درطول سالیان دفاع مقدس با جمع آوری کمکهای مردمی و ارسال آن به مناطق جنگی پیشگام بوده اند.

در این روستا فراوان هستند ایثارگرانی که به عشق وطن و دفاع از جان و مال و ناموس مملکت، جان بر کف به جهاد رفتند و جانباز برگشتند و بعضا سال‌ها اسارت کشیدند.

طلبه شهید سید محمدرضا جلیلی صدر فرزند روحانی انقلابی، مرحوم سید فخرالدین جلیلی صدر از طلاب شهید این  روستاست.

علی سپهر نوش دهیار روستای خبرارخی در گفتگو با خبرنگار کورنگ  گفت: متاسفانه با این تعداد بالای آمار روحانی و طلبه در روستا هنوز ما خانه عالم برای استقرار روحانی ثابت نداریم و از مسئولین خواهشمندیم در این مورد مساعدت‌های لازم را انجام دهند.

وی با طرح درخواست جوانان و نوجوانان این روستا بیان کرد: امیدواریم مسئولین ورزش شهرستان توجه ویژه ای به این روستا بکنند و جهت ایجاد فضای ورزشی یک زمین چمن مصنوعی در اینجا احداث نمایند.

سپهرنوش در انتها خاطر نشان کرد:جهت احیای دوباره قنات روستا که سال گذشته لایروبی انجام گرفت ولی بدلیل خشکی قنات خشک شد  از مسئولین محترم در خواست مجوز چاه به جای قنات داریم تا نزدیک به ۱۰۰هکتار از باغات انگور این روستا از بین نرود.

 

انتهای خبر/وحید رستمی 

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت