نویسنده : سعید زارعصفا
شايد وجود اين فضاي آزاد است كه در ساختمان كوچك حزب مؤتلفه در همدان و اتاق كوچكتر جلسات، ديگر جايي براي نشستن نميماند. پنجشنبه هفته گذشته نيز يكي از سلسله نشستهاي اعضاي اين حزب در شهرستان همدان برگزار شد كه ميهمان اين نشست محمدعلي پورمختار رئيس كميسيون اصل 90 مجلس و نماينده بهار و كبودراهنگ بود.
محمدعلي پورمختار در اين نشست با اشاره به ايام دهه فجر و يادآوري شعارهاي اوليه انقلاب و امام(ره) در مورد تحزب و فعاليتهاي حزبي گفت: در شرايط كنوني در كشور بعضاً ديدگاههاي بستهاي حاكم است و البته با يك هدفمندي خاصي نميخواهند اجازه دهند بخشي از خواستههاي امام(ره) و مقام معظم رهبري اجرايي و عملياتي شود كه از جمله آنها موضوع مربوط به آزادي است.
پورمختار با نمونه قرار دادن اظهارات اخير عسگراولادي و مخالفتها با وي اظهار داشت: شخصاً ديدگاه كلي عسگراولادي را پسنديدم و براساس تحليلهايي كه داشتم صحبتهاي وي را تقريباً صحيح دانستم.
وي افزود: اين رسالت تاريخي احزاب است كه بتوانند گفتماني را ايجاد كنند و اجازه تضارب آرا را به جامعه بدهند. نبايد اجازه داد كه جامعه بسته شود. رهبر معظم انقلاب اجازه ميدهند در حضور ايشان بحث شود و افراد بتوانند حرفهايشان را به راحتي بزنند خود اين عمل داراي پيام است، ولي متأسفانه جامعه آن را دريافت نميكند يا بعد از آن هم هر كسي ميخواهد بحثي را مطرح كند با آن مخالفت ميشود، اعتقاد مقام معظم رهبري، وجود فضاي آزاد و روشنگري است.
رئيس كمسيون اصل 90 مجلس با يادآوري سخنان مقام معظم رهبري در سفر به كرمانشاه و مطرح كردن نظام پارلماني افزود: پيام مطرح شدن بحث نظام پارلماني كه ريشه آن در فعاليت احزاب است باز هم متأسفانه از سوي احزاب گرفته نشد.
اين يك ايراد اساسي و اصولي وارد به احزاب است از جمله حزب مؤتلفه كه خودم را وابسته به آن ميدانم. با وجود اينكه رهبر انقلاب افق را روشن كردند احزاب به اين بحث ورود نكردند و اين به ديد محدود ما برميگردد و اين ميشود كه وقتي كساني مانند عسگراولادي بحثي را مطرح ميكنند حتي در داخل حزب وي ممكن است با او مخالفت شود كه چرا اين حرفها را زده است.
پورمختار توصيه كرد كه حزب مؤتلفه در باز شدن فضا بايد پيشگام باشد. وي به مسئولان حزب مؤتلفه در استان همدان هم توصيه كرد كه اين حزب در همدان نيز بايد به دنبال باز كردن فضا باشد.
رئيس كميسيون اصل 90 در ادامه با اشاره به حوادث جلسه استيضاح وزير كار در مجلس گفت: حركت احمدينژاد در مجلس امنيت افراد را به نحوي از بين برد و باعث شد اگر كسي در جلسهاي حضور پيدا ميكند و سخناني كه ميخواهد بگويد احساس امنيت نكند.
وي با تشريح اتفاقات آن روز مجلس تصريح كرد: فضاي آن روز مجلس تا ظهر به نفع شيخالاسلامي بود، ولي ايراد آن صحبتها از سوي احمدينژاد موجب ايجاد تنش شد و فضاي مجلس را بشدت به هم ريخت.
پورمختار تأكيد كرد كه اينگونه اتفاقات و اظهارات از مناظرههاي انتخاباتي سال 88 رقم خورد. وي گفت: احساس اكثريت اين است كه در ادامه و در آينده ممكن است كه اين فضا بدتر شود. خود من به دنبال تهيه و تصويب طرح هستم كه از طريق آن اينگونه اظهارنظرها و برخوردها ممنوع شود؛ زيرا اينگونه اقدامات فضاي ذهني مردم را نسبت به مسئولان به هم ميريزد و جو بياعتمادي ايجاد ميكند. وي در پاسخ به سؤالي در مورد چرايي روزافزون شدن گرانيها در كشور گفت: اصل گراني مواد غذايي مثل برنج به افزايش هزينههاي واردات برميگردد كه حداقل 30 درصد بالا رفته است. منتها در اين قسمت يك دليل ديگر هم وجود دارد و آن اين است كه دولت كنترل را رها كرده است و اصلاً ارادهاي بر كنترل بازار ندارد. چون مجلس با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه مخالف است دولت با اين كار به دنبال انجام فاز دوم قانون هدفمندي در جامعه است. يعني اجازه ميدهد كه همه كالاها با ارز آزاد وارد كشور شود و اين اجراي عملي فاز دوم هدفمندي است. با اين كار واردكننده بايد دلار با نرخ آزاد تهيه كند و قاعدتاً كالا هم به قيمت قبل نخواهد بود. پورمختار ادامه داد: در سال آينده شرايط به مراتب سختتر از امروز خواهد بود اين پيشبيني ماست و مجلس به دنبال اين است كه منابع جديدي را به وجود بياورد و فضاي بينالمللي را از طريق ارتباط با بينالمجالس باز كند. تا بتوان شرايط را مديريت كرد. واقعيت اين است كه در جنگي همهجانبه قرار داريم. وي در پاسخ به چرايي وجود اختلاف فاحش قيمت بين نرخ رسمي كالاها و نرخ آزاد در بازار اينگونه گفت: اين مشكل به عدم اعتقاد دولت به نظارت بر بازار برميگردد. پورمختار گفت: دولت ميگويد ما بايد همه چيز را آزاد كنيم و بگذاريم رقابت برقرار باشد؛ البته اقتصاد بازار همين است و در اروپا و آمريكا اين امر اجرا ميشود و در اين كشورها ارز مرجعي وجود ندارد.
اين گفته پورمختار با واكنش يكي از حاضران در اين نشست روبرو شد و شخص معترض از نماينده بهار و كبودراهنگ درخواست نمود كه تمام تقصيرها و گراني را بر گردن احمدينژاد نيندازد كه پورمختار در پاسخ گفت: من نگفتم همه گرانيها به احمدينژاد برميگردد تحريمها هم نقش داشته است.
رئيس كميسيون اصل 90 در پاسخ به سؤالي در خصوص انتقادآميز بودن عملكرد مجلس نهم در عدم ارائه طرحهاي اقتصادي و راهگشا در مدت فعاليت خود افزود: من با اين انتقاد كاملاً موافقم و آن را قبول دارم. علت آن هم اين است كه در تعامل دولت و مجلس ضرورتاً بايد اطلاعات كافي در دست نمايندگان وجود داشته باشد تا با تصويب قوانيني دولت را ملزم به اجراي آن كند. متأسفانه دولت به هيچ وجه اطلاعات به مجلس ارائه نميكند و در عين حال انتقاد دارد كه مجلس دائماً در حال تهيه طرح است. دولتيها راست ميگويند مجلس نبايد اين همه طرح تصويب كند بايد منتظر بماند تا دولت لايحه ارائه كند و براساس واقعيتها و اطلاعات از مجلس راه حل بخواهد. دولت اين كار را نكرده است و نمايندگان هم كه طرح ارائه ميكنند معترض ميشوند. وي در عين اظهار مطلب فوق، اين را هم گفت كه مجلس كارهاي مثبتي هم داشته است و نمونه آن ارائه طرح حمايت از توليد ملي بوده است و با تصويب اين طرح به خواستههاي مقام معظم رهبري پاسخي جامع داده ميشود، ولي توقع مجلس بيشتر از دولت است.
وي در پاسخ به شخص منتقد به سخنان خود در جلسه گفت: بايد بنا بر تعامل باشد وقتي احمدينژاد ميگويد مردم در رأس امورند اين نقطه مقابل سخن امام(ره) است كه فرمودند: «مجلس در رأس امور است.» اين حرف احمدينژاد يعني قبول نداشتن مجلس. مجلس در اين شرايط چه كار ميتواند بكند؟! اختيار اجرا در دست دولت است.
در حاشيه نشست اعضاي حزب مؤتلفه شهرستان همدان، نماينده بهار و كبودراهنگ در پاسخ به سؤال خبرنگار همدانپيام كه از وي در خصوص ضعف تدابير و پيشبيني تحريمهاي غرب از سوي مسئولان پرسيده بود، گفت: سؤال بجايي است و ايرادي كه به دولت داريم اين است كه بايد اثرات اين تحريمها را پيشبيني ميكردند. نخستين قطعنامهاي كه صادر شد اين مسائل در آن ذكر شده بود منتها در داخل به آن توجه نشد. باز قطعنامههاي بعدي همينطور. قبول داريم كه پيشبينيهاي لازم براي نحوه مقابله با اين تحريمها انجام نشد، اما مسائلي هم خارج از اختيار و اراده دولت وجود داشته است كه مثلاً تحريم بانك مركزي يكي از آنها بوده است. اين يك تحريم بيسابقه در دنيا بوده است در همان زمان كه بانك مركزي تحريم شد رئيس كل بانك مركزي اذعان داشت كه باورش نميشده كه اين بانك تحريم شود كه آن را پيشبيني كنيم.
وي افزود: بخش عمده اين تحريمها خارج از قوانين و كنوانسيونهاي بينالمللي است و به صورت يكجانبه از سوي آمريكا اعمال شده است. سقف تحريمهاي قانوني كه سازمان ملل عليه ما تصويب كرده بود يك دهم تحريمهاي كنوني است كه عليه ما اعمال شده است.
تحريمهاي سازمان ملل شامل تجهيزات هستهاي است، اما تحريمهاي آمريكايي است كه مباحث غذا و دارو و عدم انتقال پول را به دنبال داشته است. متأسفانه دنيا، دنياي جنگل است و به اين شكل عمل ميشود. پورمختار تأكيد كرد: در اين رابطه اقدامي كه ميتوان انجام داد اين است، همانطور كه برخي بانكها مانند بانك ملت يا ملي طرح دعوا عليه اين تحريمها كردند و به دادگاه اروپا كشيده شد و در آنجا اين تحريمها محكوم شد و تحريم از روي اين بانكها برداشته شد. اين كار بايد از سوي اشخاص و سازمانهاي مردمنهاد نيز صورت گيرد و فعال شوند. در باب اين تحريمها كه 90 درصد كل تحريمها را شامل ميشوند بايد اقامه دعوايي در دادگاههاي بينالمللي شود.
منبع: همدانپيام
دیدگاه شما