پیغام خطا

  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).

تازه ترین مطالب

تاریخ : 7. مرداد 1392 - 8:23   |   کد مطلب: 7116
تنها چند روز به پایان کار دولت دهم باقی مانده و سیزدهم مرداد ماه دولت جدید کابینه جدیدی را معرفی خواهد کرد و این به معنای پایان کار وزرای کابینه نیز هست و وزرایی که هر کدام در ایستگاهی به قطار دولت پیوستند. تعدادی از دولت نهم با دولت همراه بودند و تعدادی نیز در آغاز و در طول دولت دهم به دولت پیوستند.

به گزارش کورنگ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی نافع، حمیدرضا حاجی بابایی از جمله این افراد بود که در آغاز کار دولت دهم توسط دکتراحمدی‌نژاد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد و با توجه به سابقه چندساله نمایندگی مجلس شورای اسلامی توانست حداکثر آرا نمایندگان را به دست آورد و به عنوان یازدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب و شصت و چهارمین وزیر آموزش و پرورش بعد سال 1300 بر این مسند نشست.

دوران چهار ساله وزارت حمیدرضاحاجی بابایی با فرازو نشیبهایی همراه بود از افزایش حقوق فرهنگیان تا استخدام 40هزار نفری در آموزش و پرورش، از تحول بنیادین در آموزش و پرورش تا تعطیلی روزهای پنج شنبه مدرسه‌ها، از واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی تا آتش گرفتن بخاری مدرسه‌ای در شین‌آبادو....

حمیدرضا‌حاجی‌بابایی، از مدارس رزن تا وزارت‌آموزش‌و‌پرورش

حمیدرضا حاجی بابایی درسال 1338 در روستای مریانج شهر همدان و در یک خانواده مذهبی متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی وی بادرس خواندن و کارکردن همراه بود و با پایان دوره متوسطه در دبیرستان شریعتی همدان و اخذ مدرک دیپلم تجربی در سال ۱۳۵۶ وارد دانشسرای راهنمایی شد ودر سال ۱۳۵۸ فوق دیپلم تجربی را از این دانشسرا گرفت.

وی همچنین لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی را درسال ۱۳۶۷ از دانشگاه تهران و فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه آزاد اسلامی کرج و همچنین در سال 1377 دکتری الهیات و معارف را از دانشگاه آزاد اسلامی تهران را اخذ کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۲ سوابق دبیری، مدیر آموزشگاه و ریاست آموزش پرورش در شهرستانهای استان همدان دارد. همچنین از سال ۷۲ بمدت سه سال سابقه تدریس در مراکز تربیت معلم و دوره عالی ضمن خدمت فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی را داشته است.

وی همچنین مدرس نمونه کشوری در 1374-1375، تالیف دوجلد کتاب با عناوین:رشد از دیدگاه قرآن و روان شناسان،نقد وبررسی تاریخ تفسیر قرآن به قرآن، چندین مقاله در مسائل مختلف تخصصی را نیز تجربه کرده است.

وی در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی برای اولین بار وارد مجلس شد و به دنبال آن در دوره‌های ششم و هفتم نیز با به دست آوردن آرا مردم همدان در مجلس شورای اسلامی باقی ماند.

وی دو دوره عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم و هشتم ونایب رئیس کمیسیون محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس در دوره پنجم بود.

حاجی بابایی همچنین سابقه عضویت در کمیسیون تلفیق سنوات مختلف و نیزعضوهیئت رئیسه کمیسیون تلفیق،عضویت در کمیسیون تلفیق برنامه چهارم توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره‌های ششم، هفتم و هشتم، چند ماه عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی،عضویت در هئیت امنای دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان،چهار دوره عضویت و رئیس فراکسیون فرهنگیان را در کارنامه کاری خود دارد.

آغاز دوره وزارت

حاجی بابایی با روی کار امدن احمدی نژاد، همواره علاقه مند به حضور در کابینه وی به عنوان وزیر آموش و پرورش بود. اما احمدی نژاد ترجیح داد ابتدا از گزینه های دیگری استفاده کند.

سرانجام محمود احمدی‌نژاد در آبان ماه 1388 وی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم به مجلس هشتم معرفی کرد و حمیدرضاحاجی بابایی توانست با 217رای موافق، 33رای مخالف و 13رای ممتنع از نمایندگان مجلس برای وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد بگیرد و بیشترین تغییرات را در عملکرد و بدنه این وزارتخانه به وجود آورد.

*اعمال افزایش حقوق معلمان

جبران کسری بودجه و پرداخت معوقات فرهنگیان در آموزش و پرورش روند مطلوب را طی کرد، تا جایی که به نظر می رسد وزیر آینده آموزش و پرورش، مشکل چندانی با بودجه نداشته باشد.

*استخدام فرهنگیان

اولین آزمون سراسری استخدام در آموزش و پرورش در ابتدای وزارت وی برگزار شدتا از سهمیه استخدام 60 هزار نفری، برای این وزارتخانه استفاده کند. مجلس به او اجازه داده بود سالانه 15 هزار نفر و در طول 4 سال، مجموعا 60 هزار نفر را استخدام کند. او در یک آزمون، 40 هزار نفر را به عنوان فرهنگی مستخدم رسمی، پذیرفت.

*تحول بنیادین در آموزش و پرورش

سابقه تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش سر به انتهای دهه 70 و ابتدای دهه 80 می زند. با این حال، سه وزیری که در آموزش و پرورش دوره احمدی نژاد حاضر شدند، هر یک تدوین این سند را به دوره خود منسوب کردند. حاجی بابایی بارها در مجامع و سخنرانیهای مختلف از تدوین این سند و اجرای آن در دوره خود نام برد.به گفته وی یکی از اصلی ترین جلوه های تدوین سند تحول بنیادین، تک شیفته شدن مدارس، تعطیلی پنجشنبه ها، تغییر در محتوا و شکل کتابهای درسی و اقداماتی از این دست بود.

*تعطیلی پنجشنبه ها

حمیدرضا حاجی بابایی، با ابلاغ بخشنامه ای به استانها، پنجشنبه ها را تعطیل اعلام کرد. اعتراضات معلمان و مجلس به دلیل آنچه افت سطح کیفی آموزش در ایران می خواندند، از سوی حاجی بابایی با اهرم دیگری جواب داده شد: تعطیلی باعث افزایش رضایتمندی بچه ها، مربیان و اولیا می شود.

حاجی بابایی در پاسخ به این انتقاد بارها گفته تحقیقات مرکز سنجش کیفیت آموزش این وزارتخانه بارها اعلام کرد نه تنها کیفیت دانش آموزی در مدارس با این تعطیلی کاهش نیافته، بلکه این کار باعث پیوند بیشتر خانواده ها با دانش آموزان خود شده است.

*اجرای قدم به قدم نظام جدیدحذف دوره سه ساله راهنمایی

حمیدرضا حاجی بابایی با استناد به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، دستوری را صادر کرد که طی آن تمام مدارس راهنمایی تعطیل و تبدیل به مدارس ابتدایی و دبیرستان می‌شوند. طبق این نظام، آموزش دوره ابتدایی از 5 سال به6 سال و ساختار آن به صورت دو دوره سه ساله ابتدایی اول و ابتدایی دوم، تغییر کرده است.

طبق این تغییر، سه ساله راهنمایی نیز از نظام آموزش حذف و به جای آن، دو دوره سه ساله متوسطه اول و متوسطه دوم به وجود آمده و دوره پیش دانشگاهی نیز حذف شده است.

رسیدن وزارت آموزش و پرورش به این برنامه، ابتدا با 6ساله کردن دوره دبستان آغاز شد. کلاس ششم ابتدایی، لفظی بود آشنا برای دانش آموخته گان پیش از انقلاب که بار دیگر، احیا شد و بعد از آن، با حذف دوره راهنمایی، معاونت مربوط به این دوره نیز در ساختار آموزش و پرورش، کمرنگ و کمرنگ تر شده است.

در مراحل بعدی اجرای قدم به قدم این نظام، مقرر شده پس از طی هر دوره 3 ساله، تصدیق و مدرک مربوط به آن دوره به دانش آموزان داده شود. همچنین در دو دوره 3 ساله ابتدایی، سنجش و ارزیابی آموزش به صورت ارزیابی کیفی (و نه کمی-نمره ای از مبنای 20) انجام می شود که هم اکنون نیز، در حال اجراست.

*آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان

موضوع اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، بارها مورد اشاره منتقدان عملکرد وزرای دوره ریاست احمدی نژاد بوده است. حاجی بابایی وزیر، تنها به این توضیح اکتفا کرد که تعداد آمار دقیق را نمی دهیم و هیچ دانش آموزی معتاد نیست، چون به محض اینکه مطلع شویم دانش آموزی معتاد است، او را مدرسه به درمانگاه و مراکز ترک می فرستیم.

حاجی بابایی اجازه نداده درس آشنایی و جلوگیری از مصرف مواد مخدر در مدارس، تدریس شود.

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، در آخرین روزهای سال 91، حذف پیک نوروزی و تکالیف دانش‌آموزان در نوروز را عیدی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اعلام کرد.

همچنین آماده سازی متون کتاب‌های ششم ابتدایی، ثبت نام سه میلیون و 200 هزار نفر در طرح نهضت ملی حفظ قرآن، ایجاد معاونت تربیت بدنی و سلامت، استقرار نظام تحصیلی دوری در دوره ابتدایی، طراحی 90 شاخص آموزشی در راستای کیفیت بخشی، افزایش 7/34 درصدی آمار دانش آموزان سمپاد، تهیه بانک اطلاعات اسمی بی‌سوادان، احداث12 مدرسه در خارج از کشور از دیگر اقدامات دوران وزارت حاجی بابایی بود.

اتفاقات ناگوار دوران حاجی بابایی

*واژگون شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی در 30 مهر91 که از سفر راهیان نور بازمی‌گشت و کشته شدن 26 دانش‌آموز، تاسف وزیر را برانگیخت اما عزم وی را برای اعزام یک میلیون دانش آموز به مناطق مرزی استان خوزستان جزم‌تر کرد.

*آتش گرفتن بخاری مدرسه شین آباد پیرانشهر در 15 آذر91 تبدیل به یک بمب خبری شد. 34 دانش آموز کلاس چهارم دبستان انقلاب اسلامی در میان شعله‌های آتش به دام افتادند و به شدت سوختند. هنوز هم 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق اداری مدارس با بخاری نفتی گرم می‌شوند.

در حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین آباد، سرآخر هیچکس مسئولیت فاجعه را که منجر به فوت دو دختر دانش آموز10 ساله و سوختگی و جراحت شدید چندین دانش آموز شد بر عهده نگرفت.

*وقوع زلزله در آذربایجان شرقی در تابستان 91، بار دیگر مساله مقاومت سازه مدارس را در معرض آزمون قرار داد. از مجموع 873 مدرسه مناطق زلزله زده سه شهرستان اهر، ورزقان و هریس تا قبل از زلزله ، 22 درصد مدارس، دارای استحکام و 28 درصد خطرآفرین و تخریبی و 50 درصد هم در فهرست مدارس غیرمقاوم بوده‌اند.

در پایان گفتنی است که حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش فعلی و معلم دیروز است که در کنار تدریس سالها در عرص مدیریتی نقش فعال داشته است و اگرچه در دوران وزارت مواردی انگشت اتهام وی را نشانه گرفته بود اما از وزرای فعال کابینه دهم به شمار می‌رفت و احتمال می‌رود بعد از اتمام دوران وزارت به تحصیل و تدریس بپردازد.

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت