تازه ترین مطالب

تاریخ : 28. مهر 1392 - 20:17   |   کد مطلب: 8784
قرار بود چهارشنبه هفته گذشته، آخرین روز زندگی «علیرضا- م» قاچاقچی مواد مخدری باشد که 3 سال پیش به جرم حمل و نگهداری یک کیلو‌گرم شیشه به مجازات اعدام محکوم شده بود، اما گویا بخت با او یار بود تا چند روز بیشتر زندگی کند.

این فرد محکوم به اعدام، در زندان بجنورد به دار آویخته شد و 12 دقیقه هم بالای دار ماند و پزشک مستقر در محل مرگش را تأیید کرد و قاضی و مسئولان زندان و پزشک صورتجلسه مربوط به اعدامش را امضا کردند تا جسدش به خانواده‌اش تحویل داده شود، اما در اتفاقی عجیب صبح روز بعد که قرار بود جسدش به خانواده‌اش تحویل داده شود، بار دیگر در سردخانه نفس کشید و به دنیا برگشت.

با وجود این رخداد، قاضی پرونده بر اجرای مجدد حکم به محض بهبودی متهم پای فشرد و همین نظر موجب انتشار خبرها و نظرات گوناگونی در این خصوص شد.

این در حالی است که گروهی از وکلا و حقوقدانان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، ریاست دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بجنورد و دادیار ناظر زندان شهرستان بجنورد خواسته‌اند که این فرد دوباره اعدام نشود.

وکلا و حقوقدانان امضا کننده نامه مخالفت با اجرای مجدد حکم نوشته‌اند: به موجب قاعده فقهی "درء" هرگونه شبهه‌ای اعم از موضوعیه یا مصداقیه در رابطه با حدود و تعزیرات منجر به برداشته شدن حکم حد یا تعزیر می‌شود و قاضی حق اجرای مجازات را ندارد.

سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای از ایران خواست از اعدام دوباره این فرد که پس از اعدام، زنده شده است خودداری کند.

در همین حال یکی دیگر از مقامات قضائی در گفتگو با رسانه‌ها گفته است که به لحاظ قانونی باید مجدداً حکم برای این متهم اجرا شود، اما اینکه شرع و فقه چه می‌گویند را باید از علما پرسید.

در همین زمینه روز گذشته به دنبال انتشار متن استفتاء در این خصوص در برخی رسانه‌ها، دفتر آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی آن را تکذیب کرد.

دفتر این مرجع تقلید، استفتاء ذکر شده را مربوط به کتاب استفتائات و موضوعی دیگر دانست و اینگونه نوشت: «نظر آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی در خصوص اعدام مجدد مرد بجنوردی، چیز دیگریست.»

در استفتاء منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها آمده بود: اگر شخصی به واسطه قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده و پس از اجرای حکم، حیات خود را باز یافته باشد، آیا چنین شخصی را می‌توان اعدام کرد؟ این مرجع تقلید در پاسخ به این سوال اینگونه گفته بود: در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نیست.

همدان پیام

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت