کورنگ: چند ماهی بود که از وي خبری در رسانهها نبود؛ اگر هم بود در حاشیه مجلس ختمی بود که دیگر مد رسانههای امروز شده است سخنی میگفت که بیشتر پاسخهایش هم از سر واكردنی بود تا جواب به سؤال خبرنگاران؛ از روزی که وزارت را ترک گفت اما عملکردش گاه گاهی مورد انتقاد و تعریض برخی از مدیران جدید از جمله وزیر فعلی قرار گرفت.
این در حالی بود که وزیر همدانی دولت دهم در آغاز این انتقادات گفته بود که فقط 2 درصد آنها را میپذیرد. وي درباره نحوه اجرای طرح 6-3-3 که بیشتر انتقادات به آن مربوط میشد هم گفت که ممکن است در اجرای طرحی به بزرگی و قدرتمندی نظام آموزشی 3-3-6، که دارای 320 هزار کلاس درس است، کیفیت گچ تخته در 2 هزار کلاس مدرسه خوب نباشد، یا اتاق درس کوچک باشد بنابراین از این دست ایرادات جزئی وجود داشت که البته تا حدودی طبیعی بود.
اما وي در هشتمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی اجرای طرح 3-3-6 را عجولانه خوانده و گفته بود: استقرار این سیستم مشکلاتی را برای آموزش و پرورش به وجود آورده است.
حالا پس از گذشت 6 ماه و چند روز از خداحافظی وزیر همدانی یکی از خبرگزاریها سراغ حمیدرضا حاجیبابایی که این روزها مشغول تدریس در دانشگاه تهران است رفته تا دفاعیاتش در برابر انتقادهایی که به تصمیمات و عملکرد 4 سالهاش برمیگشت را بشنود. حمیدرضا حاجیبابایی در این گفتگو از آمادگی خود برای کمک به دولتمردان سخن گفته و البته به دفاع از عملکرد 4 ساله خود در آموزش و پرورش پرداخته است. وي میگوید که آموزش و پرورش را سیاسی اداره نکرده و از سلایق گوناگون در این وزارتخانه استفاده کرده است. حاجیبابايی تأکید کرده که تنها انتقاد وارد شده بر طرح 3-3-6 اجرای شتابزده آن میتواند باشد. اما مهم این بوده که این طرح اجرا شده است.
وی درباره آغاز تغییرات آموزش و پرورش از نیروی انسانی گرفته تا شعارهای روشهای اداره مدارس و حذف انواع آن گفت: قصد ورود به مسائل سیاسی آموزش و پرورش اعم از عزل و نصبها و جابجاییها را ندارم و خدا را شکر میکنم مدتی در خدمت فرهنگیان کشور بودم؛ اما از نظر کارشناسی اگر احساس کنم اشتباه کارشناسی رخ داده و بخواهم آن را اصلاح کنم، نسبت به حقی که در گذشته داشتم و در حال حاضر نیز دارم اظهار میدارم.
حاجیبابایی اظهار داشت: کسانی که در آموزش و پرورش با من کار کردند، از تشکلها و سلایق گوناگون بودند. وزیر سابق آموزش و پرورش درباره اینکه چه دفاعی از برخی برنامههایی که در زمان شما ارائه شده و در آن زمان اقدامات کاملاً مهم به شمار میرفت، از جمله 3-3-6 و تعطیلی پنجشنبهها اما امروز با انتقاد شدید کارشناسان مواجه شده است، دارید؟گفت: هر آنچه که در آن زمان اجرا کردیم بر اساس قانون تحول بنیادین بوده است. تنها ایرادی که ممکن است بتوانند بگیرند، شتابزدگی در اجرای برنامههاست.
وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: در رابطه با سیاستگذاریهایی که انجام دادهایم، اگر میخواهند انتقاد کنند سیاستگذاری و استراتژیها نقد شود نه مصداقهای فرعی و اجتماعی. برای نمونه طرح تعطیلی پنجشنبهها که به عنوان برنامهای برای تقویت خانواده، کار تربیتی، ارتقا جایگاه معلم، آموزش و پرورش و زمینهسازی برای نظام رتبه بندی و هیأت علمی کردن معلمان است که به عنوان زیر ساخت این برنامهها تعریف شده است.
حاجیبابایی با طرح این پرسش که معلم خانمي که بخواهد 6 روز در هفته کار کند، به خانواده خود هم برسد و بدنبال ارتقا تخصص و دانش خود باشد با چه معجزهای میتواند اینکار را انجام دهد؟ گفت: زمانی که از طرح 3-3-6 صحبت میشود بگوییم درست است یا غلط؟ و در یک طرح کلی نمیگویند که مثلاً زیر پله نمازخانه کلاس شده است!.
وی درباره حرف و حدیثهایی که از ورود برخی نیروهای خدماتی به حوزه تدریس در آموزش و پرورش و انتقادهایی که همچنان ادامه دارد، گفت: طبق قانون مجلس، حقالتدریسیها و آموزشیاران نهضت را استخدام کردیم و آینده آنها روشن و شفاف شد، اما گروهی از معلمان بودند که "حکم" آنها آموزشی بود و بر اساس مصوبه مجلس، نیروهای خدمات آموزشی باید آزمون میدادند که این آزمون برگزار شد. نکته در اینجاست که این افراد خدماتی نبودند، بلکه معلمان لیسانس و فوق لیسانس بودند که تحت عنوان "خدماتی" وارد آموزش و پرورش شده بودند و پس از برگزاری آزمون پذیرفتهشدگان را استخدام کردیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه گفتگو با ایسنا گفت: در طول 35 سال انقلاب کدام سال وجود دارد که هزاران معلم از یک پایه به پایه دیگر نرفته باشند؟ لذا نقل و انتقالها همواره وجود داشته؛ اگر من اشتباهی کردم و خدمتگزاری را معلم کردم، این افراد را به خدمتگزاری برگردانند که معلم و کلاسی ضرر نکند، در صورتی که چنین چیزی وجود ندارد و به فرض محال وجود هم داشته باشد، آنها را برگردانند و اشتباه ما را اصلاح کنند، اما نباید سخنی گفته شود که واقعیت ندارد.
منبع: همدان پیام
دیدگاه شما