تازه ترین مطالب

تاریخ : 13. اسفند 1392 - 5:50   |   کد مطلب: 11474
همانطور که پیش‌بینی می‌شد روسیه نتوانست از منافع خود در خاک اوکراین بگذرد و روز شنبه به دنبال در خواست کمک دولت خودمختار کریمه در شرق اوکراین 6 هزار سرباز جنگی خود را وارد خاک این کشور کرد.

شبه جزیره کریمه که در جنوب اوکراین قرار داد، دارای اکثریت روسی تبار است و دولت محلی این منطقه نیز به ویکتور یانکویچ، رئیس‌جمهور فراری اوکراین، اعلام وفاداری کرده است.

وزیر دفاع اوکراین همچنین اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراین هم‌اکنون در منطقه خودمختار کریمه در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. اعزام سربازان روسی به اوکراین در پی در خواست کمک نخست وزير دولت منطقه خودمختار "کريمه" در جنوب اوکراين براي برقراري آرامش در اين منطقه بود.

در پی این درخواست کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو درخواست کمک حکومت کریمه را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

بنا بر گزارش‌ها پارلمان کریمه اعلام کرده که در ماه مارس یک همه‌پرسی برای بررسی استقلال از اوکراین برگزار خواهد کرد. در همین حال سرگئی کونيتيسن،‌ نماينده ويژه رئيس‌جمهور جديد اوکراين در کريمه، ‌به يک شبکه تلويزيونی محلی گفته است که ۱۳ هواپيمای روسی هرکدام حامل ۱۳۰ نفر در فرودگاه گواردیسکی، در نزديک فرودگاه سيمفروپل فرود آمدند.

اعزام سربازان روسی به اوکراین در حالی است که جمعه هفته گذشته باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا نسبت به پيامدهای تحرکات نظامی روسيه در اوکراين ابراز نگرانی کرده بود. بنا بر آنچه رويترز گزارش داده است، رئيس جمهوری آمريکا هشدار داد که هرگونه نقض حاکمیت ملی و تماميت ارضی اوکراين باعث بی‌ثباتی خواهد شد. باراک اوباما گفت که هرگونه دخالت نظامی در اواکراين هزينه خواهد داشت.

الکساندر تورچينوف، رئيس‌جمهور موقت اوکراين هم روسيه را متهم کرده است با استقرار نیرو در شبه جزيره کريمه قصد تحريک کيف را دارد و می‌خواهد اين کشور را وارد یک جنگ ناخواسته کند.

وی که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می‌کرد، گفت: قصد مسکو اين است که دولت جديد را وادار کند تا به اقدامات تحريک‌آميز واکنش نشان دهد و از اين طريق شبه جزيره کريمه را تصرف کند.

الکساندر تورجینوف تصریح کرد که روسیه نقشه‌ای شبیه به آنچه در گرجستان انجام داد،‌ برای اوکراین در سر می‌پروراند.

رئیس‌جمهور موقت اوکراین، همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواسته است كه دست از تحریک در کریمه بردارد و نیروهای خود را از این شبه جزیره خارج کند.

اعزام نیروهای روسی به اوکراین در حالی است که تحلیلگران اتفاقات این کشور عقیده دارند، روسیه نمی‌خواهد در جنگ با غرب در اوکراین بازنده باشد و به دنبال امتيازگیری حداکثری از اوضاع این کشور و بازگشت قدرت به دست سران سابق است.

برخی کارشناسان حتی معتقدند که احتمالاً جنگ قدرت در اوکراین به سوریه کشیده شود و روسیه عملاً در تقابل با نیروهای تحت پشتبیانی آمریکا وارد عمل شود و منطقه را تحت شعاع خود قرار دهد.

 

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت