تازه ترین مطالب

تاریخ : 27. آذر 1393 - 21:31   |   کد مطلب: 17519
به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه نشستی علمی تخصصی با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه چیستی، چرایی و چگونگی با حضور اساتید دانشگاه و حوزه، طلاب و دانشجویان در دانشگاه پیام نور کبودراهنگ برگزار شد.

به گزارش کورنگ، در این نشست دكتر علی طاهری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان ضمن ایراد سخنرانی درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفت: كاربردی شدن وحدت حوزه و دانشگاه در جهت ايجاد تمدن نوين اسلامي است.

تقسيم بندی علم در جهان غرب بر اساس زندگی مادی انسان صورت گرفته است

دكتر قره باغي عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر دومین سخنران این نشست علمی بود که طی سخنانی گفت: تقسيم بندی علم در جهان غرب بر اساس زندگی مادی انسان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جدايي حوزه ودانشگاه در ایران از دوران پهلوی اول برنامه ريزی و اجرایی شد گفت: با توجه به اهمیت این دو نهاد علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) به آسيب ها وپيامدهای جدایی حوزه و دانشگاه به صورت ویژه پرداختند تا باعث کاهش آسيب ها و افزایش فرصتها گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر افزود: امروزه شاهد الگوگيری حوزه های علمیه از دانشگاه ها در سه بخش قالب سازی مديريت، محتوا و خدمات رسانی به جامعه هستیم .

وی افزود: منظور امام راحل از وحدت حوزه ودانشگاه، وحدت در مبانی نظری علوم بود که دیدگاهی غايت گرایانه ومعرفتی است.

وحدت حوزه و دانشگاه امری فطری است

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمين اسدی از مدرسین حوزه علمیه همدان طی سخنانی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه امری فطری است که امكان تفكيك میان آن دو وجود ندارد.

وی افزود: تقكيك علم و دین، اصالت انسانی که دارای دو بعد روحانی و جسمانی است را از بين مي برد.

حجت الاسلام اسدی با بیان این که علم بر طبق احاديث نور است، افزود: سمت و سوی حرکت همه علوم به سمت خداوند متعال است.

وی ریشه همه مشكلات جهان امروز را جدایی علم و دین عنوان کرد و گفت: اگر وحدت حوزه و دانشگاه اجرايی شود بسیاری از مشكلات جهان حل می شود.

مدرس حوزه علمیه همدان کار حوزه را پرداختن به بعد اخروی و کار دانشگاه را پرداختن به بعد دنيوی انسان دانست و افزود: منظورحضرت امام خمینی (ره) از وحدت حوزه و دانشگاه وحدت عملی بود تا دانشگاه لوازم حوزه را بپذيرد و متقابلا حوزه نيز لوازم دانشگاه را بپذيرد.  

وی با بیان اینکه وحدت باید عملي باشد افزود: درحال حاضر میان حوزه و دانشگاه خلاء وجود دارد که باید با شناخت آسيب ها به دنبال وحدت عملي حوزه ودانشگاه باشيم.

حجت الاسلام اسدی تلفیق تعهد و تخصص را لازمه وحدت حوزه ودانشگاه عنوان کرد و گفت: منظور حضرت امام (ره) از وحدت حوزه و دانشگاه يكی شدن اين دو نهاد نبود بلكه پذيرش و احترام به يكديگر بود.

وظيفه حوزه ودانشگاه جهت دادن به علم در مسیر خداست

نماینده ولی فقیه در کبودراهنگ نیز حوزه و دانشگاه را مانند دو بال برای تحقق  اهداف مشترک دانست و گفت: وظيفه حوزه و دانشگاه جهت دادن به علم در مسیر خداست.

حجت الاسلام و المسلمین یوسف روحانی با بیان اینکه علوم از یکدیگر تمایز دارند افزود: باید فرهیختگان حوزه و دانشگاه همواره در جهت وحدت حوزه و دانشگاه حرکت کنند.

وی با اشاره به جنایت های برخی دولت های پیشرفته علمی در جهان گفت: علم به تنهایی نمی تواند سعادت انسان را تضمین کند چرا که با وجود پیشرفت های علمی برخی کشورها، هنوز آزادی، آسايش و دموكراسي در دنيا به وجود نيامده است.

وی با اشاره به اهمیت حوزه و دانشگاه گفت: ریشه بسیاری از آسيب های موجود در جوامع بشری ناشی از کم کاری مراكز علمی اعم از حوزه ودانشگاه است.

وی با بیان اینکه میان علم و دین تعارضی وجود ندارد گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه كم كردن فاصله بين طلاب علوم دینی ودانشجویان علوم طبیعی است.

در این نشست چند کلیپ در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و جایگاه علم پخش شد و از دانشجویان برتر قرآنی تقدیر به عمل آمد. در پایان همایش اساتید به پرسش های دانشجویان پاسخ گفتند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت