به گزارش کورنگ به نقل از خبرآنلاین، برنامه دیشب «دیروز، امروز، فردا» به محوریت قانون و قانون گرایی اختصاص داشت. در این برنامه لطف الله فروزنده معاون پارلمانی دولت و پورمختار رییس کمیسیون اصل نود حضور داشتند.
فروزنده در پاسخ به این سوال مجری که «برخی منتقدان دولت میگویند این دولت، دولت قانونگرایی نیست و قانون را درست اجرا نمیکند. رییس جمهور هم عنوان می کنند که این دولت قانون گراترین دولت است، این تناقض از کجا ناشی می شود؟» گفت: دولت وظیفه خود را اجرای قانون میداند و اساسا حرکت دولت بدون قانون امکان پذیر نیست. در واقع تمامی حرکات و اقدامات دولت در چارچوب قوانین عادی یا قانون اساسی است.
وی با تاکید بر اینکه دولت قانون را به خوبی اجرا کرده است، تصریح کرد: از سوی دیگر ما در کشور نهادهای نظارتی داریم که هیچ مسئول و نهادی نمی تواند به راحتی بدون توجه به قانون حرکت کند. این دولت نیز قانون را به خوبی اجرا کرده است. خصوصا در بخش قوانین مادر، ما بسیاری از قوانین بر زمین مانده را به خوبی اجرا کرده ایم.
معاون پارلمانی دولت ادامه داد: قانون خدمات کشوری از قوانین مادر مهمی بود که نزدیک به 15 سال بر روی آن کار شده بود تا تحولی اساسی در نظام اداری ایجاد کند. این دولت آمد و این قانون را اجرا کرد و آثار و برکاتش را هم می بینید. یا قانون اصل 44 که این دولت اجرا کرد و تحولی جدی در سیستم اقتصادی بود. دولت بخش زیادی از وظایف اقتصادی خود را واگذار کرد و آزادسازی اقتصادی را فراهم ساخت.
فروزنده عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مثبت دانست و تاکید کرد: این قانون از برنامه دوم تکلیف شده بود، ولی هیچ دولتی حاضر نشد آن را انجام دهد. این دولت آمد و آن را اجرا کرد. من خاطرم هست آن زمان که موضوع کارت سوخت هوشمند مطرح شد، دولت وقت آن را نپذیرفت اما این دولت آمد و این قانون را انجام داد و انصافا کار بزرگ و مثبتی بود و در سطح کشور ودنیا الگو شده است.
وی با بیان اینکه تاکید دولت بر اجرای قانون است، اظهار داشت: دولت تلاش دارد قانون را اجرا کند. ولی برخی قوانین نیازمند آیین نامه است و برخی قوانین نیز دارای ابهام هستند که نیازمند کار کارشناسی و بحث های کارشناسی بین دولت و مجلس است.
وی با اعتقاد بر اینکه برخی قوانین قابلیت اجرا ندارند، گفت: اجرایی نبودن این قوانین هم به فرایند قانون گذاری بر می گردد که به نظرات مجریان و کارشناسان دولت توجهی نمی شود. دولت بدنه کارشناسی گسترده ای دارد و باید از نظرات آنها استفاده شود.
معاون پارلمانی دولت با بیان اینکه اساس قانون گذاری باید بر لوایح باشد نه طرح، خاطرنشان ساخت: قوانینی که اساس و مبنای آنها بر لوایح است راحت تر انجام می شوند. چون در تصویب آنها از نظرات کارشناسی دولت بهره می برند؛اما آنجا که طرح هایی با قید فوریتت آمده و تصویب شده، به جوانب موضوع توجه نشده و در اجرا ایجاد مشکل کرده است.
در ادامه این مناظره پورمختار نیز با بیان اینکه فرزونده تصریحا نگاه دولت به اجرای قانون را بیان کرد، گفت: همانطور که آقای فروزنده عنوان کردند نگاه دولت این است که تنها مواردی قانون هستند که از طریق لوایح آمده باشند! البته دولت این اعتقاد را هم دارد که این لوایح باید بدون تغییر و همانگونه که به مجلس داده شده، تصویب شود.
وی افزود: مجلس بدنه کارشناسی قوی در کمیسیونها و مرکز پژوهش ها دارد. از سوی دیگر طبیعتا نگاه نمایندگان به قوانین با نیازهای مردم نیز منطبق است. نمایندگان ارتباط مستقیم تری با مردم دارند و با الزامات زندگی آنها نیز آشناتر هستند. لذا وقتی لوایحی به مجلس می آید این لوایح را با آن نیازها می سنجند و تصویب می کنند.
رییس کمیسیون اصل نود با تاکید براینکه دولت ملزم به اجرای قوانین است، اظهار داشت: ما هم قبول داریم که قوانین باید قابلیت اجرایی شدن را داشته باشند. اما باید بپذیریم قانونی که تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید، باید اجرا شود. ولی در مواردی دیده می شود که این قوانین حتی از سوی رییس جمهور ابلاغ نمی شوند! آن هم با این توجیه که این قوانین خلاف قانون اساسی است یا آنچه مدنظر دولت بوده، نیست.
وی ادامه داد: نگاه مجلس، امام راحل و مقام معظم رهبری این است که آنچه در مجلس تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده، لازم الاجرا است و همه باید آن را اجرا کنند. حتی اگر با سلایق افراد مخالف باشد. من در سخنان رهبری مروری داشتم. در جایی ایشان عنوان کرده اند که من هم با برخی قوانین مجلس موافق نیستم، ولی وقتی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد من هم خودم را موظف به اجرا می دانم این اهمیت و جایگاه قانون را نشان می دهد.
دیدگاه شما