به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ، به نقل از عصر همدان؛ جمشید نعمتی دکترای مهندسی مکانیک و متولد ۱۳۴۹ در یکی از روستاهای شهر بهار بوده و هم اکنون مدرس دانشگاه بوعلی سینا همدان ،عضو نظام مهندسی ساختمان استان همدان در رشته تاسیسات مکانیکی و گاز و ناظر، مشاور و ارزیاب پارک علمی فناوری استان همدان است و در سوابق وی دبیری علمی اولین همایش “کلان شهر همدان باید ها و نباید ها”، عضویت در کمیسیون پژوهش سازمان نظام مهندسی کشور و همچنین کارشناس رسمی دادگستری دیده می شود.
وی از سال ۸۶ عضو فعال بسیج اساتید استان بوده و سال ۹۱ به عضویت بسیج مهندسین صنعتی و سرگروه و عضو هیئت اندیشه ورز بسیج مهندسین استان همدان درآمده است.
وی با اشاره به بحث انتقال پایتخت سیاسی و اداری که اخیرا در کشور مطرح شده گفت: در کشور ما چندین سال است که بحث انتقال پایتخت مطرح است به طوریکه در سال ۹۱ این موضوع برای اولین بار مطرح شد و اخیراً طی یکی دو هفته گذشته این بحث جدی تر شده و مجلس هم پیگیر آن است.
نعمتی افزود: از آنجا که سابقه بیش از ۲۰ ساله¬ی فعالیت در رشته مهندسی مکانیک داشته و همچنین بدلیل اشتغال به تحصیل در دوره دکترای در کشور مالزی ، از نزدیک با پایتخت اداری و سیاسی آن (پوترا جایا) آشنا بوده و اطلاعات جامع و قابل تاملی در این باره دارم.
وی ادامه داد: بحث انتقال پایتخت در کشورهای مالزی، برزیل، استرالیا و ترکیه انجام شده که دو الگوی مالزی و برزیل در دنیا از موارد موفق و قابل توجه است.
نعمتی ادامه داد: در تمام دنیا پایتخت هر کشور مرکز تجمع قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور است و نقش اساسی در زندگی مردم آن شهر به صورت اخص و در زندگی مردم کل کشور به صورت عمده دارد.
وی اظهار داشت: پایتخت ها عمدتاً شهرهای پرجمعیتی هستند به عنوان مثال در شهر تهران در هر کیلومتر مربع حدود دوازده هزار نفر زندگی میکنند در حالیکه این عدد در شهر ها و در نرم استاندارد جهانی ۳ تا ۴ هزار نفر باید باشد به علاوه این مرکزیت باعث توجه به حاشیههای پرجمعیت با تمام مشخصه ها و مولفه های حاشیه نشینی در پایتخت شده و باعث ایجاد چالش های بعدی خواهد شد.
وی همچنین به چالش های بزرگ پایتخت اشاره کرد و گفت: ترافیک و تبعات ناشی از آن، آلودگی هوا، چالشهای زیست محیطی، تولید هزاران تن پسماند و زباله، مصرف غیر متعارف انرژی، توسعه نا موزون غالب کلانشهرها، ساخت و سازهایی با حداقل استاندارد یک ساختمان از دیدگاه ایمنی، آسایش، انرژی و غیره از چالش های این شهر پرجمعیت است
وی افزود: ما در کشورمان پنج و نیم برابر کشورهای توسعه یافته هدر رفت انرژی داریم. مصرف انرژی در ساختمان های ما ۴ برابر نرم جهانی است.
نعمتی به جمعیت بالای شهر تهران اشاره کرد و افزود ۳۰ درصد جمعیت آن را متعلق به افرادی که ساکن آن نبوده و برای کار و عمدتاً به عنوان کارکنان دولت، ادارات نهادها، وزارتخانهها و سازمانها وارد این شهر میشوند دانست و گفت: به علاوه وضعیت تهران به لحاظ قرار گرفتن بر روی ۱۳ گسل و همچنین عدم رعایت استاندارد در زیرساختها، ایمنی و پدافندی در طراحی شهر بالاخص در بافت فرسوده و قدیمی آن همواره یک چالش بزرگ بوده است.
وی افزود: زلزله، آتش سوزی و مواردی از این دست به عنوان بلایای طبیعی باعث شده که پایتخت ایران از نظر پدافند غیرعامل در وضعیت بسیار پایین قرار بگیرد فلذا با توجه به این موارد انتقال پایتخت سیاسی و اداری ایران از تهران یک ضرورت است ؛ضرورتی که مورد توجه مسئولین امر از سالها پیش قرار گرفته است.
وی این امر را نیازمند زمینهسازی و بسترسازی مناسب و علمی دانست و اظهار داشت: مقدم بر همه مواردی که در انتقال پایتخت مطرح است مطالعه ای جامع مبتنی بر اصول علمی و به دور از شتابزدگی ضرورت دارد و طبعا مستلزم حداقل ۱۰ سال وقت و چند هزار میلیارد تومان هزینه است.
نعمتی شهرهای خمین، سمنان، اصفهان همدان، پرند و پردیس را شهرهای پیشنهادی انتقال پایتخت عنوان کرد و اظهار داشت: این پیشنهادات به علت عدم وجود مطالعات جامع و قرار تاکنون عملیاتی نشده است.
وی دو الگوی موفق دنیا در خصوص انتقال پایتخت را دو کشور برزیل و مالزی دانست و گفت: در الگوی اول در سال ۱۹۵۰ پایتخت اداری سیاسی کشور برزیل از شهر ریودوژانیرو به شهر پیشساخته برازیلیا منتقل میشود که این انتقال ۵ سال طول می کشد، الگوی دوم کشور مالزی است که قرابت های فرهنگی بسیاری با کشور ما دارد.
وی دین مبین اسلام را نقطه مشترک کشور مالزی و ایران دانست و گفت: ۶۵% ترکیب جمعیتی مالزی مسلمان است، در کشور مالزی پایتخت کوالالامپور است به دلیل طبیعت خاص خود مورد توجه گردشگران بوده و به لحاظ پذیرش توریست جزء ۵ کشور اول دنیا است.
نعمتی ادامه داد: در زمان ماهاتیرمحمد نخست وزیر چهارم مالزی ایده انتقال پایتخت سیاسی و اداری مطرح شد و هدفش کم کردن ترافیک و تراکم بالای شهر کوالالامپور به منظور فراهم کردن زمینه های توسعه این شهر به عنوان مرکز تجاری و اقتصادی کشور بود به همین دلیل ایده اولیه آن در سال ۱۹۸۰ مطرح شد و شهر پوتراجایا در ۲۶ کیلومتری جنوب شرق کوالالامپور برای آن در نظر گرفته شد، در سال ۱۹۹۵ عملیات ساخت این شهر پیش ساخته تمام شد و سال ۲۰۰۲ پایتخت سیاسی اداری مالزی شد.
وی نزدیکی این شهر به پایتخت اصلی و سیستم حمل و نقل سریع السیر بین دو شهر همچون مترو و همچنینن نزدیکی آن با فرودگاه بینالمللی را از خصوصیات بارز این شهر دانست و گفت: این خصوصیات فاصله دو شهر را بسیار ناچیز کرده به طوری که مدت زمان طی دو شهر کمتر از ۱۵ دقیقه است و همچنین زیرساختها و مراکز تجاری آن کاملا با استاندارد های روز طراحی شده است.
وی ادامه داد: این شهر دارای خیابانها، بلوارها و معابر بسیار زیبا، بزرگ و مجلل بوده و یک شهر کاملا الکترونیک است و تمام کارهای اداری به صورت الکترونیکی انجام می شود به طوریکه در طول کل روز بیش از ۱۰۰ خودرو در آن دیده نمیشود.
نعمتی همچنین گفت: در طراحی این شهر به زیبایی و نمادهای بین المللی توجه خاص شده است به طوریکه پل پوترا مشابه پل خواجوی ایران، پل سانفرانسیسکوی آمریکا و عمارات تاج محل، مسجد جامع روی دریاچه مصنوعی از مسجد صوفیه الهام گرفته شده است، بزرگترین میدان جهان در آن واقع است، باغ گیاه شناسی، مراکز تفریحی و مراکز بسیار متنوعی با استفاده از نمادهای معماری اسلامی عربی در آن استفاده شده است .نعمتی این شهر را بسیار شهر پاک دانست و گفت: از نظر زیست محیطی آلودگی بسیار پایینی دارد.
وی ادامه داد: در ایده انتقال پایتخت در جمهوری اسلامی باید از الگوی مالزی پیروی کنیم، یعنی در ایده انتقال پایتخت بایستی همه این موارد را در نظر گرفت، ساخت یک شهر با این خصوصیات یک تیم مطالعاتی قوی می طلبد که مطالعه جامعی در همه زمینه ها داشته باشند، نکته دیگر این است که این شهر باید در نزدیکی تهران باشد، چرا که ما در یک مرحله نمیتوانیم پایتخت را منتقل کنیم.
نعمتی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ این ایده مطرح شده بنابراین بایستی تمامی الزامات شهر سازی و ساختمان سازی و تهیه زیرساختهای آن بر اساس معاهده ها و پرتکل ها و الزامات روز جهانی از جمله الزامات ساختمان و شهر پایدار باید در نظر گرفته شود، زیرساخت های لازم و کافی برای توسعه ۳۵ سال بعد از بهرهبرداری لحاظ شود، رعایت اصول شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی یک ضرورت است، ایجاد زیرساختها و بسترهای قوی یک شهر الکترونیک و دولت الکترونیک باید در آن لحاظ شود و نهایتاً رعایت الزامات ایمنی در برابر بلایای طبیعی، تجاوز احتمالی دشمنان، مسائل زیست محیطی، اصول پدافند غیرعامل در سطحی بالا در این شهر دیده شود.
وی اظهار داشت: انتقال پایتخت موافقان و مخالفانی دارد اما به نظر میرسد که یک ضرورت اجتنابناپذیر است و نیازمند مطالعه همه جانبه، رعایت همه اصول، الزامات، زیرساخت ها و شرایط یک شهر به عنوان پایتخت سیاسی و اداری جمهوری اسلامی است که امالقرای جهان اسلام است و این کار باید بدون شتابزدگی و بهره گیری از متخصصان رشتههای مختلف انجام شود.
انتهای پیام/ص
دیدگاه شما