پیغام خطا

  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).

تازه ترین مطالب

تاریخ : 28. دى 1392 - 6:23   |   کد مطلب: 10463
پس از روي كار آمدن هر دولتي، روندي مستمر از تغيير و تحولات در سطح مديران اجرايي آغاز مي‌شود كه معمولاً تا چند ماه ادامه مي‌يابد. اين روند از سطح وزارتخانه‌ها، معاونان وزرا و مديران سازمان‌ها و نهادهاي دولتي تا استانداران و مديران زيرمجموعه آنها را شامل مي‌شود. با اين تفاوت كه جابجایی مدیران در سطح استاني با كمي تأخير و پس از تغيير و تحولات در مركز صورت مي‌گيرد.

اين روند كاملاً طبيعي و عادي بوده و به طور معمول هر دولتي در راستاي تحقق اهداف، برنامه‌ها و شعارهاي خود دست به تغيير و جابجايي مديران مي‌زند تا از نيروهايي كه در كنار برخورداري از شاخص‌ها و معيارهاي لازم براي مسئوليت خود، رويكرد جديد دولت را نيز مبناي حركت قرار داده و بر شعارها و برنامه‌هاي دولت پايبند باشند، استفاده كنند.

با آغاز دولت يازدهم نیز چنين روندي دنبال شد و پس از تشكيل كابينه كه برخلاف دوره‌هاي پيشين، اعضای آن در كوتاه‌ترين زمان ممكن از سوی رئیس‌جمهور معرفی شدند، روند تغييرات از مركز تا استان‌ها را در برگرفت. هر چند اين روند خیلی گسترده نبود و تقريباً شيب آرامي را تاكنون طي كرده، اما در حال حاضر تمام استانداران جديد معرفي و بسياري از مديران كل و رؤساي سازمان‌ها نيز تغيير كرده است.

این تغييرات در سطح استان نيز پس از كش و قوس‌هاي فراوان از نيمه آبان‌ماه با آمدن استاندار جدید همدان كليد خورد و در فاصله چند روز معاونان سياسي و توسعه مديريت و منابع انساني استان معرفي شدند تا اينكه در اوايل دي‌ماه چهره جديد معاون عمراني استان شناخته شد و اداره معاونت برنامه‌ريزي نيز به سرپرست سپرده شد و در نهايت مراسم معارفه رسمي معاونان جديد اوايل هفته گذشته برگزار شد.

در كنار اينها تعدادي از مديران داخلی استانداري و مديران كل استان مانند آموزش و پرورش و امور آب استان نيز تغيير كردند.

تغييرات صورت گرفته در سطح معاونان و مديران استاني به خوبي نشان مي‌دهد كه روند مذكور در استان نيز شيب آرامي داشته و با گذشت بيش از 5 ماه از آغاز دولت و روي كارآمدن استاندار جديد از 2 ماه پيش، هنوز بسياري از مديران اجرايي استان از جمله در سطح فرمانداران تغییر نکرده‌اند.

البته پیش از این استاندار در پاسخ به برخي پرسش‌هاي مطرح درخصوص روند كُند تغييرات، مواردی چون دقت در انتخاب‌ها، لحاظ كردن همه جوانب از جمله شرايط خاص استان، اهداف دولت، فرصت دادن به مديران فعلي و مانند آنها را از جمله دلایل تأخير در تغيير و جابجايي مديران اعلام كرد.

نيكبخت كه از همان ابتدا بر لزوم تغيير به عنوان مطالبه جدي مردم تأكيد داشت، اين موضوع را هم مطرح كرد كه با توجه به شرايط كنوني، تغيير قدري سخت بوده و اين كار بايد با نگاه كارشناسي و حساب شده و منطقی انجام پذیرد تا در نهایت منافع استان تأمین شود.

علاوه بر اظهارات استاندار و بويژه دلايلي كه وي براي عجله نكردن در معرفي مديران جديد با توجه به شرايط استان مورد تأكيد قرار داده است، موضوع ديگري نيز در اين خصوص مطرح است و آن نگاه مجموعه دولت اعتدال‌گرا به تغييرات و چگونگي انجام آن است كه به طور طبيعي در سطح استاني نيز نمود داشته است.

شاهد اين قضيه نيز وضعيت ديگر استان‌هاي كشور است كه تقريباً همان روندی را پشت سر مي‌گذارند كه در استان همدان ديده مي‌شود و از اين جهت تفاوتي ميان آنها نيست.

در نگاهي كلي و مختصر به شرايط استان‌هاي همجوار، همین وضعیت قابل مشاهده است؛ چرا كه در اين استان‌ها نيز بيشتر تغییرات در سطح معاونان استاندار و تعدادي از ادارات و سازمان‌هاي استاني بوده و در سطح مديران شهرستاني و بويژه فرمانداران، چندان گسترده و چشمگیر نبوده است.

به عنوان نمونه در استان كرمانشاه، معاونان سياسي- امنيتي و توسعه مديريت و منابع انساني و فرماندار شهرستان كرمانشاه و برخي ديگر از مديران تغيير كرده است و در لرستان نيز معاونان توسعه مديريت و منابع انساني، عمراني و سياسي معرفي شده‌اند و هنوز از روند تغييرات گسترده خبري نيست. در استان‌های زنجان و مرکزی معاونان سیاسی و عمرانی منصوب شده‌اند اما دیگر تغییرات صورت گرفته تاکنون چندان محسوس نبوده است.

ديگر استان‌ها نيز به همين منوال بوده و روند تقريباً كُندي را پشت سر مي‌گذارند و هيچ نوع حركت شتاب‌زده و يا سرعت بيش از اندازه در تغيير و جابجايي مديران ديده نمی‌شود.

با اين اوصاف مي‌توان گفت تغييراتِ به ظاهر كُند و تأخيرهاي صورت گرفته در معرفی مدیران جدید، مختص استان نيست. هر چند شايد شرايط خاص هر استاني اقتضاي چنين روندي را داشته باشد، اما با توجه به مشابهت‌هاي زياد و حركت تقريباً يكسان استان‌ها در اين زمينه، نشانه‌هايي دال بر نوعي تصميم‌گيري در مركز و هماهنگي‌هاي صورت گرفته درخصوص انجام تغييرات وجود دارد كه چه بسا با توجه به اهداف و برنامه‌هاي دولت، يك ضرورت به حساب آيد.

فراموش نكنيم كه دولت تدبير و اميد گفتمان اعتدال در حركت‌ها و عقلانيت در تصميمات را مبنا قرار داده و با شتاب‌زدگي و عجله بي‌مورد ميانه‌اي ندارد. هر چند تشكيل كابينه در اين دولت بسيار زودتر از آنچه انتظار مي‌رفت، رنگ واقعيت گرفت، اما از اين نكته نبايد غافل شد كه با توجه به فرصتي كه رئيس‌جمهور براي انتخاب و معرفي وزرا داشت، چنين اتفاقي چندان هم دور از ذهن نبود.

در واقع دولت ضمن در نظر گرفتن زمان و جلوگيري از فرصت‌سوزي‌ها، اصل شايسته‌سالاري‌ و دقت و توجه كافي در انتخاب نيروهاي كارآمد را نيز مدنظر قرار داد و بر همين اساس، مديران ارشد استاني را نيز معرفي كرد.

اين روند در سطح استان نيز بايد مورد توجه قرار مي‌گرفت و لذا تغيير و تحولات در استان پس از روي كارآمدن استاندار جديد، به رغم اهميت‌ بالا و بويژه تأكيدي كه نيكبخت بر آن داشت، در مسير منطقي خود دنبال ‌شد.

بدون شک پرهيز از شتاب‌زدگي و در نظر گرفتن جوانب مختلف از جمله شعارها و برنامه‌هاي دولت، خواست مردم و شرايط خاص استان، ضرورت‌هاي اجتناب‌ناپذيري هستند كه در انجام تغييرات و انتخاب نيروها بايد مورد توجه قرار گيرد و همگان بر آن تأکید دارند. با این حال چنین ضرورت‌هایی هیچگاه نباید مانع از انجام به موقع کارها شود؛ چراکه هر2 موضوع ( سرعت و دقت در کارها ) اهمیت خاص خود را دارند و در خصوص تغییر و جابجایی مدیران نیز با توجه به شرایط و اقتضائات کنونی باید لحاظ شوند و این همان نکته اساسی و مهمی است که دلسوزان استان برآن تأکید دارند و به طور قطع مورد توجه مدیریت ارشد استان نیز است.

در مجموع تغييرات تدريجي و آرام مديران اجرايي استان به رغم آن كه شايد برخلاف انتظار برخي‌ها، غیرعادی جلوه کند و در نگاه نخست اينگونه به نظر آيد كه تأخيري در کار صورت گرفته و چه بسا به از دست رفتن فرصت‌ها منجر شود، اما از جهت اينكه دقت و بررسي كافي در اين زمينه نيز از اهميت خاصي برخوردار است و نبايد به بهانه تسريع در انجام تغييرات دچار نوعي شتاب‌زدگي‌هاي ناخواسته شد كه آسيب‌هايي را نيز براي استان دارد، روند مذکور چندان هم غیر عادی نبوده و متناسب با شرایط و اوضاع و احوال استان از یکسو و اهداف و برنامه‌های دولت از سوی دیگر قابل توجیه است. چه بسا روند حاكم بر استان‌هاي ديگر نيز گوياي نوعي احتياط و دقت در جابجايي نيروهاست و لذا مي‌توان وضعيت موجود را تا حدودي طبيعي دانست.

منبع: همدان پیام

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت