تازه ترین مطالب

تاریخ : 20. خرداد 1393 - 8:25   |   کد مطلب: 13789
مجموعه آموزشی مربوط به روش نویسندگی، با اهتمام دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه ی خواهران و با کارشناسی و تدریس حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی در 23 قسمت تهیه و تدوين گردیده است.

يكي از دو بحث اوليه ي ما بحث هاي كلي و مقدماتي خواهد بود و بيشتر به بيان جايگاه، رسالت و اهميت قلم خواهيم پرداخت كه براي ورود به اين بحث و فراگيري آنچه كه لازم هست انگيزه ي بيشتري داشته باشيم.

برخي تصور مي كنند كه با شرايط كنوني و عصر حاكميت هنر، اينترنت، رايانه و مسائلي از اين قبيل كه اطلاع رساني به اشكال جديد و مدرن انجام مي گيرد، زمينه ي كار قلمي وجود ندارد و در حقيقت دوره ي قلم، مقاله، كتاب و نويسندگي گذشته است كه اين تصور، تصور درستي نيست. هنوز هم در عرصه ي انديشه و انتقال آن به مخاطبين و تأثيرگذاري بر افراد و جوامع، به طور قطع مي توان ادعا كرد علي رغم سيطره ي اينترنت و رسانه هاي مدرن و اطلاع رساني هاي بسيار وسيعي كه انجام مي گيرد، قلم حرف اصلي را مي زند و بسيار اثرگذار است؛ اين تأثير دلايلي دارد:

الف: انعكاس سريع و وسيع نوشته

تاكنون بسيار شاهد بوده ايد كه گاهي يك نوشته ي خوب به محض ارائه، در مدت كوتاهي دست به دست مي گردد، منتشر مي شود و انعكاس آن در بين مردم به خوبي جريان مي يابد به طوري كه مردم نسبت به آن آگاهي پيدا كرده و يكديگر را به خواندن آن سفارش مي كنند با اينكه خيلي از روش هاي نو و مدرن در آن استفاده نشده و يك اثر قلمي است؛ اين موضوع در يك اثر قلمي بد هم صادق است يعني گاهي آثار منفي و مخرب يك نوشته بد به سرعت در جامعه آشكار شده و از يكسو باعث اثرگذاري منفي در اذهان مردم مي گردد و از سوي ديگر واكنش و عكس العمل افراد جامعه را به دنبال دارد؛ به همين دليل است كه بسياري از افراد، شبهه دار مي شوند و تأثيرات و القائات در ذهن آن ها اثر مي گذارد. به تعبير يكي از نويسندگان، نوشته، بدون بال پرواز مي كند!

كتابي با عنوان « بي بال پريدن » محورش بر همين اصل است كه يك نويسنده در همه جا حضور دارد؛ چرا كه اثر قلمي او بدون بال پرواز مي كند و در جاهاي مختلف حضور مي يابد؛ به همین جهت، نوشته چه مثبت و چه منفي، چه سازنده و چه مخرّب، به دلیل بازتاب و تأثیراتی که بر اذهان مخاطبین می گذارد، هنوز هم حرف اول را می زند؛ بنابراین دوره نوشتن و نویسندگی سپری نشده است.

ب: رقابت شدید در عرصه قلم

دلیل دیگر رقابت شدید در عرصه مطبوعات، فرهنگ مکتوب، مجلات و به طور خلاصه رقابت در عرصه قلم می باشد. چرا عده ای از دگراندیشان و مخالفین ارزش های مورد اعتماد ما اصرار دارند که به هر قیمتی مجوزی برای نشریه، هفته نامه یا روزنامه بگیرند؟ چرا وقتی یک نشریه مضر و مسئله دار تعطیل می‌شود این همه بازتاب پیدا می‌کند و موجب عکس العمل های فراوان مخالفین می شود؟ یقیناً این موضوع دلیلی محکم بر تأثیرگذاری عرصه قلم می باشد.

در زمینه مثبت هم این موضوع صادق است؛ یعنی بسیاری از افراد معتقد به ارزش ها و تفکرات ناب هم به دنبال فرصتی هستند تا با گرفتن مجوز نشر، حضور خود را در عرصه قلم ابراز کرده و از فضای مطبوعات، انتشارات و جراید استفاده کنند. عرض کردم که عرصه، عرصه رقابت است؛ رقابت نوشته، رقابت تألیف و کتاب و در یک کلمه رقابت قلم.

بنابراین مجدداً بر ادعای خود اصرار می کنم که همچنان عصر قلم، نوشتن، مطبوعات و تولید آثار مکتوب است. حتی در عرصه هایی مانند فیلم، تئاتر، سریال و آنچه که در صدا و سیما به صورت فیلم، میان برنامه، طنز و امثال این ها اجرا می شود و یا مستندسازی هایی که تولید و پخش می گردد و شنوندگان و بینندگان بسیاری را جذب می کنند، با کمی دقت می توان مشاهده کرد که محور اصلی، کلام می باشد؛ یعنی این نویسنده است که داستان را می نویسد، فیلم نامه یا نمایشنامه ای را مکتوب می کند و یا متن یک فیلم مستند را به رشته تحریر در می آورد؛ همچنین اگر تصاویر مستند از یک حادثه یا یک گزارش ارائه می شود، همراه با زیرنویس است، همراه با متن است و اصطلاحاً با نریشن ارائه می گردد؛ همه ی این ها جایگاه قلم را بیان می کنند.

امروزه عصر نشریات مجازی است، دوران به اصطلاح منبر دیجیتال است؛ یعنی اگر ما زمانی فقط از روش سخن گفتن و حضور چهره به چهره با گروه اندکی از مخاطبین حرف می زدیم و پیام خود را از این راه به آن ها منتقل می کردیم، اکنون می توانیم با استفاده از ابزار جدید و به شکل نوشتن، پیام خود را به اطلاع افراد برسانیم تا آن ها از طریق سایت ها، وبلاگ ها و امثال این ها بتوانند با آثار قلمی نویسنده یا نویسندگانی آشنا شوند.

در خصوص دیجیتال یا وبلاگ نویسی هم این گونه است؛ یعنی در حال حاضر میلیون ها سایت وجود دارد و هرکسی می تواند برای خودش وبلاگی ایجاد کند و با استفاده از کامپیوتر و اینترنت با هر کس و هر جا که بخواهد ارتباط برقرار کرده و آنچه را که در نظر داشته باشد چه مثبت و چه منفی و خوب یا بد را بنویسد و میلیون ها نفر در داخل و خارج به این نوشته ها مراجعه کنند و از آن تأثیر بگیرند.

می بینید که باز مخاطبین و کاربران این وسایل همچنان آزاد هستند که به چه سایتی مراجعه کنند، به کدام وبلاگ سر بزنند، با چه کسی ارتباط برقرار کنند و آثار قلمی کدام نویسنده را مورد توجه قرار بدهند؛ این نشان می دهد که هنوز هم قلم مطرح است؛ یعنی این ها از شیوه ها و سوژه ها و راهبردهای قلم می باشد؛ آن هم در عصری که به نظر می رسد دوران نویسندگی و قلم به سر رسیده است.

 ادامه دارد....

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت