بعد از اينکه يک مقدمه در مورد آسيب شناسي ديني و عبادت خدمتتون عرض کرديم ميرسيم بيان موارد آسيبهاي عبادت و دينداري.
يکي از آسيبهاي عبادت و دينداري اينه که عبادت و دينداري انسان فصلي،عاريهاي و مدّت دار باشه ببينيد تعبير قرآن چقدر جالبه مي فرمايد : وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَي حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَي وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (حج11)
بعضي از مردم خدا را تنها با زبان ميپرستند (و ايمان قلبيشان بسيار ضعيف است) همين كه دنيا به آنها رو كند و نفع و خيري به آنان رسد حالت اطمينان پيدا ميكنند اما اگر مصيبتي به عنوان امتحان به آنها برسد دگرگون ميشوند و به كفر رو ميآورند! و به اين ترتيب هم دنيا را از دست دادهاند و هم آخرت را و اين خسران و زيان آشكاري است!
در آيه ديگري ميفرمايد : فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَي الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ (عنكبوت65)
هنگامي كه سوار بر كشتي شوند خدا را با اخلاص ميخوانند (و غير او را فراموش ميكنند) اما هنگامي كه خدا آنها را به خشكي رسانيد و نجات داد باز مشرك ميشوند!
و لذا آقا موسي بن جعفر عليه السّلام مي فرمايند كه بسيار بگو:الّلهمّ لا تجعلني مِنَ المُعارين
امام صادق (ع) هم مي فرمايند: إِنَّ الْعَبْدَ يُصْبِحُ مُؤْمِناً وَ يُمْسِيَ كَافِراً وَ يُصْبِحُ كَافِراً وَ يُمْسِيَ مُؤْمِناً وَ قَوْمٌ يُعَارُونَ الْإِيمَانَ ثُمَّ يُسْلَبُونَهُ وَ يُسَمَّوْنَ الْمُعَارِينَ
همانا بنده بامداد كند در حالي كه مؤ من است و شام كند در حالي كه كافر است ، و ( بالعكس گاهي شود كه ) صبح كند كافر و شام كند مؤ من ، و در اين ميان مردمي هستند كه ايمانشان عاريت است و سپس از آنها گرفته شود و آنها را معارين ( يعني عاريت داده شدگان ) نامند ، سپس فرمود : فلاني از آنها است . (اصول كافي جلد 4 صفحه روايت 146)
اما از الطاف خدا نسبت به مؤمنان اين است كه در لحظه مرگ - كه به فرموده امام صادق (ع) شيطان از هر سو براي ايجاد شكّ و گرفتن ايمان مؤمنان تلاش ميكند.
آنان را در دينداري پايدار و ثابت قدم نگاه ميدارد. چنانكه قرآن ميفرمايد: «يُثَبّتُ اللّه الّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدّنيا و فِي الآخِرَة»(سوره ابراهيم، آيه27)
اين داستان هم واقعاً خواندنيه :
سي سال قبل از شهادت حضرت علي (ع) كه رسول خدا (ص) مشغول خطبه درباره اهميّت ماه رمضان بودند، خبرِ شهادت علي (ع)را اعلام فرمودند، خوب هر كسي باشد ميپرسه قاتل كيه؟ هدفش چيه؟ و ... ولي حضرت علي (ع) ميپرسند: يا رسول اللّه! آيا لحظه مرگ و شهادت، در ايمان و دين ثابت قدم و در سلامتي فكري و ايماني خواهم بود؟ رسول خدا (ص) بشارت دادند: بله، آن هنگام در سلامتي از ايمان خواهي بود.( المراقبات، خطبه شعبانيه.)
در كتاب اصول كافي(اصول كافي، ج2، ص 417) رواياتي تحت عنوان «باب المُعارين» به چشم ميخورد «مُعار» به كساني گفته ميشود كه ايمانشان عاريهاي است و در لحظه مرگ آن را رها كرده و از دست ميدهند و بدون ايمان از دنيا ميروند.
خداواندا ما را در ايمان و عبادت ثابت قدم بفرما و حُسن عاقبت به همه عنايت بفرما
________________________________________
منبع: وبلاگ تبیان
دیدگاه شما