تازه ترین مطالب

تاریخ : 10. مهر 1403 - 11:21   |   کد مطلب: 37667
با پایان یافتن دوره مدیریتی قاسمی فرزاد در استان همدان، فصل جدیدی آغاز شده است، صرف‌نظر از تغییر مدیریت در استان همدان، ارزیابی عملکرد هر مدیری نیازمند بررسی جامع و همه جانبه است، نگاه سیاه و سفید به عملکردها نه تنها منصفانه نیست، بلکه مانع از یادگیری از تجربیات گذشته نیز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کورنگ»؛ حسین ربیعی کارشناس مدیریت و رسانه در یادداشتی چنین نوشت؛ این روزها خبر تغییر در مدیریت ارشد استان همدان واکنش های مثبت و منفی زیادی را در رسانه‌های رسمی و برخی کاربران خاص در فضای مجازی ایجاد کرده است.

هر چه بود فرصت خدمت برای قاسمی فرزاد و همراهانش در سطوح مختلف مدیریتی استان همدان به پایان رسید، نگاه سیاه و سفید یا صفر و صد به عملکردها اشتباه محض است و برای قضاوت و ارزیابی درست باید کارنامه افراد بررسی شود، به جز معصومین هیچ‌کس از خطا و اشتباه مصون نبوده و نیست.

خدمات شایسته دولت شهید رئیسی در استان همدان برای مردم به یادگار خواهد ماند، بزرگترین خدمت صورت گرفته، احداث خط لوله انتقال آب از سد تالوار و زیرساخت های متصل به آن می باشد.

تکمیل و بهره برداری از بیمارستان تخصصی کودکان اکباتان و دهها طرح زیرساختی در علوم پزشکی و دانشگاه‌ها هم ماندگار خواهد بود.

در کنار این خدمات شایسته، بدون تردید برخی ضعف‌های مدیریتی، عدم توجه کامل و وافی به رسانه های رسمی و استفاده نکردن از ظرفیت‌های مجموعه‌های مطالبه‌گر تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی، انتصاب ضعیف مدیران و عدم تغییر برخی مدیران ناکارآمد برجای مانده از دولت‌های قبل از مشکلات استاندار سابق و تیم مدیریتی او بود.

تمرکز شدید در حوزه مدیریتی و عدم واسپاری و تفویض اختیار از مشکلاتی بود که به نوعی انگشت اتهام را در همه موارد به سوی شخص استاندار می‌برد.

شاید کلیدواژه تکراری «بنا به تدبیر استاندار» که بعضاً در رسانه‌ها ذکر می‌شد، باعث این شده بود ذهنیتی شکل بگیرد که سایر مدیران نقشی در اداره استان ندارند.

معاون عمرانی استانداری متولی امورات مهمی چون مسکن، راه و آب است، در این ۳سال از دو معاون عمرانی استانداری تقریباً اظهارنظری و کنش‌گری و پاسخگویی در این امور مهم نداریم.

در خصوص شهرداری‌ها و شوراها هم دو مدیرکل این معاونت مسئولیت مستقیم دارند که تقریباً ارتباطی از سوی آنها با مردم را شاهد نبودیم.

معاون اقتصادی استانداری مسئولیت هماهنگی شئون مختلف اقتصادی استان را برعهده دارد، بازار و تنظیم و نظارت آن از طریق ادارات کل صمت و جهاد کشاورزی و پارلمان‌های خصوصی آنها، بانک‌ها و تسهیلات آنها، نمایشگاه‌ها و تسهیل و رونق تجارت هم از شئون مسئولیتی این معاونت است، که حل مشکلات نظام بانکی و بازار هنوز مطالبه مردم است.

معاون سیاسی امنیتی هم رکن استانداری است، جابجایی معاون سیاسی در همان ابتدا و یک وقفه چندماهه و اداره بدون معاون سیاسی و حواشی پررنگ این حوزه و عدم توجه جدی به موضوعات اجتماعی از مشکلات مهم است، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز تا حدودی موضوعات مغفول هستند.

شایسته‌سالاری یا سفارش معیار انتخاب استاندار جدید

به هر تقدیر در روزهای آینده استاندار جدید همدان، سکان اداره استان را برعهده خواهد گرفت و احتمالا اولین مشکل او سهم‌خواهی افراد و جریانهای مختلفی است که تلاش خواهند کرد به قدرت برسند یا قدرت خود را حفظ کنند.

شایسته‌سالاری در انتخاب‌ها مهم است و سفارش‌های ریز و درشت و شاید هم برخی فشارها به استاندار باعث شود تا انتخاب درست، رقم نخورد، کار رسانه‌های انقلابی و مردمی در این زمینه، آرام کردن فضا برای انتخاب‌های غیروابسته و شایسته است.

اعتقاد داریم اگر معاونین استانداری کارآمد و قوی انتخاب شوند، روند انتخاب فرمانداران و مدیران کل در استانداری و سایر ادارات نیز تسهیل و تسریع خواهد شد.

ما نیز بر اساس رسالت خبرنگاری خود، تلاش خواهیم کرد تا فضای آرام در استان برای اعتلای بیشتر رقم بخورد.

 

———————————-

حسین ربیعی کارشناس مدیریت و رسانه

———————————

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت