ماهی که ماه خداست و بندگان ميهمان حقتعالي هستند و از آغاز تا واپسین ساعات و لحظات این ماه عزیز و شریف، نعمت است و برکت. ماهی که رهایی مؤمنان و خداجویان از بندشیطان رجیم و لعین را به دنبال دارد و درهای سعادت و نیکبختی برای همگان گشوده است.
ماه رمضان امسال 30 روز است
رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان رؤیت هلال، فردا چهارشنبه اول ماه رمضان خواهد بود، گفت: پیشبینی میشود بر اساس آنچه در تقویم آمده ماه رمضان امسال 30 روزه باشد.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام علیرضا موحدنژاد با اشاره به اینکه روز دوشنبه 29 شعبان حدود 150 گروه رصدگر در سراسر کشور برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان اقدام کردند، افزود: پیشبینی کارشناسان این است که غروب دوشنبه هلال ماه مبارک رمضان قابل رؤيت نیست؛ بنابراین چهارشنبه 19 تیرماه اول ماه رمضان خواهد بود.
به گزارش همدانپیام، برکات و آثار نیکوی این ماه، خواه در سطح فردی و خواه در سطح گروهی و اجتماعی نیز مشهود است. از جمله مواردی که همیشه به آن اشاره شده کاهش وقوع جرائم خشن در ماه رمضان است.
همواره در ماه رمضان شاهد کاهش انواع بزهکاریها هستیم و این علاوه بر کنترلهای پلیسی، به دلیل افزایش روح معنویت در جامعه و همچنین افزایش تأثیرپذیری افراد خطاکار از خیل عظیم مؤمنان است.
این کاهش در برخی حیطههای کجروانه و مؤلفههای انحرافی هم وجود دارد به عنوان مثال در این ماه جرائم خشن، سرقت از منازل، انحرافات اخلاقی و حتی قانونگریزی تقلیل مییابد که بر احساس امنیت عمومی به صورت معناداری تأثیر میگذارد و آرامش و رضایت همگان را مضاعف میسازد.
در ماه رمضان این فرصت برای گروهی از کجروان فراهم میشود تا اندكي درد بیماری خود را تقلیل دهند و حداقل برای چند صباحی از تب حاصل از بیماری کجروی خود (یعنی رفتارهای انحرافی) بپرهیزند.
امیدواریم امسال هم در ماه مبارک رمضان كه همانا برترين ماههاست، نه تنها از میزان وقوع بزه و کجروی کاسته شود، بلکه اخلاق، معنویت، عفاف، پاکدامنی، نشاط، انسجام ملی و مذهبی نیز بیش از پیش تقویت شود و تعالی یابد.
برنامههاي نيروي انتظامي براي تسهيل رفت و آمد مردم در ماه رمضان
در همین راستا نيروي انتظامي با صدور اطلاعيهاي به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان اعلام كرد: نيروي انتظامي در نزديكي افطار و شبهاي قدر كه حضور و تردد مردم تراكم بيشتري دارد، تلاش خواهد كرد با حضور مأموران خود رفت و آمد را تسهيل و امنيت را ارتقا بخشد.
در اين اطلاعيه، نيروي انتظامي با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان آورده است: همكاري مردم و روزهداران براي تسهيل رفت و آمد بسيار راهگشا خواهد بود.
در ادامه آمده است: امنيت پاركها و تفرجگاهها توسط مأموران و يگانهاي انتظامي براي حضور مردم در زمان افطار و بعد از آن تقويت خواهد شد تا شهروندان روزهدار بتوانند در فصل تابستان گذران فراغت داشته باشند.
نيروي انتظامي در بخش ديگري از اطلاعيه خود اعلام كرد: گرچه اسلام مسافران و بيماران را از روزه معاف كرده، لكن بايد تمام كساني كه عذري دارند از خوردن و آشاميدن و استعمال دخانيات در ملأ عام خودداري كرده و مسافران از صرف غذا در فضاي بيروني غذاخوريها و كنار جادهها همچنين در تفرجگاهها پرهيز كنند. متصديان هتلها، ميهمانپذيرها، رستورانهاي بينراهي، پايانهها، فرودگاهها و ايستگاههاي راه آهن با اخذ مجوز از مراجع مربوط و رعايت شئون اسلامي و پوشش فضاي خود ميتوانند به مسافران ارائه خدمت كنند.
بر اساس اطلاعيه نيروي انتظامي، ساير رستورانها و مراكز ارائه خوردنيها و نوشيدنيها از اذان صبح تا زمان افطار حق پذيرايي از مشتريان را ندارند و از افطار تا سحر فعاليت اين اماكن بلامانع است.
به گزارش پايگاه خبري پليس، ناجا در ادامه اين اطلاعيه با بيان اينكه يكي از ابعاد معنوي اين ماه مبارك رعايت عفاف و حجاب و دوري از ناهنجاريهاست از هموطنان خواست تا همگان ضمن رعايت فضاي معنوي حاكم بر جامعه، اخلاق و پوشش اسلامي را مراعات كرده و در اين امر نيروي انتظامي را ياري كنند.
حبس و شلاق، مجازات روزهخواری در ملأعام
در قانون مجازات اسلامی به طور دقیق به مجازات روزهخواری در ملأعام اشاره نشده، اما در ماده 638 این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است.
روزهخواری علاوه بر همه معایبی که دارد و عملی حرام در دین مبین اسلام محسوب میشود، در بُعد اجتماعی به نوعی بياحترامي به حقوق دیگران است؛ زیرا کسی که به صورت آشکار روزه میخورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا میگذارد.
چنین فردی علاوه بر بیحرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان میکند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.
روزهخواری عملی حرام است
طبق نظر مراجع تقلید، مسلمانان مکلف باید در ماه رمضان روزه بگیرند، اما برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مسافرت و بیماری از این حکم مستثنا میشوند كه در این صورت آنان عمل حرامی انجام ندادهاند، پس چرا روزهخواری عملی حرام است؟
دلیل حرمت این عمل یک قاعده فقهی است. پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «کسی که کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش70 برابر میشود نسبت به کسی که عمل حسنهای را آشکار میسازد و کسی که مرتکب گناهی میشود، اگر آن را فاش و آشکار نماید، مورد غضب خدا واقع میشود، اما اگر آن را پنهان داشت، آمرزیده خواهد شد.» بنابراین دلیل حرمت روزهخواری و تظاهر به آن، حرمتشکنی احکام الهی است.
روزه خواری در قانون
در قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزهخواری صحبت نشده است، اما در ماده 638 این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاهها نیز براساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر میکنند.
بنا به نظر حقوقدانان، عناصر مادی تشکیل دهنده این جرم عبارتند از انجام عمل حرام، انجام علنی و در انظار عمومی و معابر، تظاهر به انجام عمل حرام و عمل حرام.
تظاهر به روزهخواری به چه معناست؟
بین یک عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت وجود دارد. زمانی که فردی بر اثر بیماری توان گرفتن روزه را نداشته باشد عمل حرامی انجام نداده است، اما اگر همین فرد در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کند، عمل او تظاهر به روزهخواری است.
ارتکاب عملي به صورت علنی و در انظار عمومی به معنای آن نیست که کسی شاهد عمل بوده باشد، بلکه قابلیت عمل برای اینکه در معرض دید دیگران قرار بگیرد، کافی است. به همین دليل تظاهر به روزهخواری در یک خیابان بدون رفت و آمد هم جرم است. شاید بتوان شکسته نشدن قبح عمل را حکمت این حکم دانست.
از نقطه نظر قوانین جزایی نیز(ماده 214 مکرر قانون مجازات عمومی سابق و قوانین جزایی دیگر) مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی، ارتکاب آن در ملأعام و منظر عموم است؛ اعم از اینکه محل ارتکاب از اماکن عمومی یا اماکنی باشد که مستعد برای پذیرفتن عموم و مورد استفاده و مراجعه جمعی است از قبیل بیمارستانها، درمانگاهها، سالنهای نمایش، سینماها، بوستانها، کارخانهها، موزهها، پایانههای مسافربری، فروشگاهها، اماکن فرهنگی، اماکن ورزشی، کتابخانههای عمومی، مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی(اتوبوس، تاکسی، مترو و...)، مؤسسات و سازمانهای دولتی و عمومی و ...
تظاهر به روزهخواری جرم مشهود است
تظاهر به روزهخواری از جرائم مشهود بوده و برابر ماده 21 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری امکان دستگیری متهم و حفظ دلایل جرم برای ضابطین قضایی پیشبینی شده است. مشهود بودن جرم برای برخورد ضابطان قضایی کافی است و برای رسیدگی به این جرم، مستندات و گزارش ضابطان در کنار اظهارات متهم مورد بررسی قرار میگیرند. براساس اصول حقوقی باید احراز این جرم با دلیل و مدرک اثبات شود.
بر این اساس، اگر فردی در حیاط خانه خود روزهخواری کند هرچند همسایه او را ببیند جرم نیست، اما اگر خارج از خانه به عمد و به قصد تظاهر، مرتکب این عمل شود جرم است و به ضابطان این اجازه داده شده است که با توجه به ظاهر عمل ارتکابی، قضاوت کنند.
لزوم اثبات عمدی بودن تظاهر به روزهخواری
تظاهر به معنای نشان دادن به عمد و با قصد قبلی است. زمانی که از تظاهر به عملی حرام صحبت میشود مستلزم اثبات عمدی بودن عمل مرتکب است.
آیا استعمال دخانیات روزهخواری است؟
استعمال دخانیات طبق فتوای اکثریت علما - بنا به احتیاط واجب- روزه را باطل میکند.
نظر مقام معظم رهبری در این باره چنین است: «بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار استعمال شود.»
به همین دلیل استعمال سیگار در ماه رمضان در انظار عمل حرام بوده و اگر فردی در کوچه و خیابان قبل از اذان مغرب، انواع دخانیات استعمال کند، جرم مشهود محسوب شده و مطابق با قانون، مأموران موظفند با وی برخورد کنند.
هر چند بر اساس تبصره یک ماده13 «قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» نیز مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی جرم بوده و مجازاتی معادل 50 تا 100 هزار ریال جزای نقدی دارد.
آیا روزهخواری در خودرو جرم است؟
انجام فعل حرام در معابر و انظار عمومی جرم تلقی میشود. حتی اگر خودرو حریم خصوصی تلقی شود باز هم تظاهر به روزهخواری (خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و...) در خودرو شامل این حکم میشود؛ چرا که قانونگذار با آوردن عبارت «در انظار عمومی و معابر» در حقیقت خودرو را تحت شمول این حکم درآورده است.
در اینگونه موارد ضابطان قضایی میتوانند با مرتکبان این جرم برخورد کنند.
مجازات روزهخواری علنی
براساس قانون مجازات اسلامی، هر کسي در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
منبع: همدان پیام
دیدگاه شما