تازه ترین مطالب

تاریخ : 5. شهريور 1392 - 17:23   |   کد مطلب: 7708
اولین مرحله بهره‏مندی از قرآن، تلاوت آیات آن می‌باشد باید سعی کنیم تلاوت ما، شبیه تلاوت رسول الله‏ صل الله علیه و آله باشد، زیرا تمام رفتار، سنّت وسیره ایشان،ازجمله تلاوتشان، برای جامعه اسلامی اسوه ای حسنه است.

به گزارش کورنگ به نقل از خبرگزاری شبستان، آیت الله جوادی آملی در خصوص تلاوت قرآن و تخلق به اخلاق الهی و انس با قرآن آورده اند: رسول اکرم ‏صل الله علیه و آله و سلم در اهمیّت تلاوت قرآن می‏فرماید: «نوّروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لا تتخذوها قبوراً»[1] خانه‏های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و خانه‏ها را به صورت قبر و گورستان درنیاورید. کسی که اهل قرآن نیست و به آن اُنس ندارد، مرده است و خانه او، گور اوست.

امام ششم سلام الله علیه فرمود: خانه‏ای که قرآن در آن تلاوت شود نورانی است: «یتراءاهُ أهل السماء کما یتراءی أهل الأرض الکواکبَ الدّری فی السماء»[2] یعنی همان گونه که اهل زمین از ستارگان آسمان نور می‏گیرند و آن اجرام آسمانی برای مردم زمین چشمگیرند، خانه‏ای که در آن قرآن تلاوت می‏شود، برای اهل آسمان‌ها چشمگیر و درخشان است و آنها نیز از این خانه‏های نورانی کسب نور می‏کنند.

ادب تلاوت قرآن

اولین مرحله استفاده و بهره‏مندی از قرآن کریم تلاوت آیات است که در کنار آن باید مضامین آنها را خوب فهمید و سپس بدان عمل کرد. باید سعی کنیم تلاوت ما، شبیه تلاوت رسول الله‏ صل الله علیه و آله و سلم باشد و مانند آن حضرت، عمق دل و جان خود را با قرآن پیوند زنیم؛ زیرا تمام رفتار و سنّت و سیرت ایشان، از جمله تلاوتشان برای جامعه اسلامی اسوه حسنه‏ای است که باید بدان اقتدا کرد. ﴿ولقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة﴾[3].

آغاز تلاوت باید با استعاذه و پناهنده شدن به خداوند از شرّ وسوسه های شیطان باشد، چنان که فرمود: فإذا قرأت القران فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم [4] و در هنگام تلاوت، وقتی به آیات رحمت می‏رسیم، با معنای آن آشنا شده و محتوای آن را که همان رحمت مخصوص است از خدای سبحان مسئلت کنیم و آنگاه که به آیات عذاب می‏رسیم از خدای سبحان، آمرزش، بخشایش و نجات طلب کنیم. چنین تلاوتی می‏تواند گرد و غبار قلب تلاوت کننده را بزداید.

با زبان و دهان آلوده نمی‏توان قرآن طاهر را تلاوت کرد، از این رو لازم است پیش از تلاوت به تطهیر و تنظیف جسمی و معنوی دهان و زبان بپردازیم. باید با مسواک کردن و مانند آن، فضای دهان را تمیز و نظیف نمود و با استغفار، بوی بد گناهانی مانند غذای حرام و سخنان ناشایسته را زدود. باطن گناه جز تعفّن و پلیدی‏نیست، به همین دلیل دستور فرموده‏اند: «تعطّروا بالاستغفار لاتفضحنّکم‏ روائح الذنوب »[5] یعنی با استغفار معطّر شوید که بوی بد گناهان، شما را رسوا نکند.

اگر اهمیّت و فضیلت تلاوت قرآن برای ما روشن شود و بدانیم که قرآن سخن گفتن خداوند با ماست، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن، لذّت تلاوت را بچشیم، هیچ گاه حاضر نمی‏شویم بین خود و قرآن فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن، حدّاقلّ با تلاوت چند آیه در شبانه‏روز، محروم نمی‏گردیم.

پی نوشتها:

[1] ـ کافی، ج 2، ص 610.

[2] ـ همان.

[3] ـ سوره احزاب، آیه 21.

[4] ـ سوره نحل، آیه 98.

[5] ـ بحار، جلد93، ص278.

پایان پیام/

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت