به گزارش کورنگ به نقل از راه دانا؛ شیوه کار این نوع شرکتها بگونهای است که به گفته خودشان خارج از شرکت های هرمی همانند گلدکوئیست، رفتار میکنند و حتی زمانی که فرد جدیدی را می خواهند عضو شرکت خودشان کنند و یا به قول خودشان برزنت کنند به او می گویند که کاملا این شبکه وجهه قانونی دارد و می توان از تمامی ارگان های نظارتی از جمله وزارت صنعت و معدن استعلام کنند.
نحوه کار این شرکتها دقیقا شبیه به شرکت های هرمی گلد کوئست است با این تفاوت که دیگر هر کسی عضو این شرکت می شود لازم نیست تا سرمایه گذاری اولیه ای در این شرکت داشته باشد و بلا فاصله بعد از ورود به این سازمان و پس از گذراندن کلاس هایی از قبیل بازار یابی، 9 سنگ، شبکه سازی و دیگر کلاس ها می تواند فعالیتش را آغاز کند؛ سپس بعد از اینکه فرد عضو شده اولین فروش خود از محصولات شرکت را انجام دهد می تواند شبکه سازی خود را انجام دهد و هرکدام از زیر شاخه های آن فرد که فروشی انجام می دهند سودی هم نصیب خودشان و هم نصیب سر شاخه هایشان می شود.
جالب توجه است که تا بحال هیچ اسمی از سرمایه گذار اولیه این شرکت در ایران معرفی نشده است و افراد فقط با دو سه رده بالاتر از خود در ارتباط اند.
نکته دیگری که در این سازمان می توان به آن ایراد گرفت این است که اگر این تشکل قانونی است و واقعا همانطور افراد داخل این شرکت می گویند می توان با این شیوه ره صد ساله را یک شبه طی کرد چرا باید محصولاتی با مارک های خارجی به فروش برسد؟ چرا مسئولین این شرکت ها محصولات تولید داخل را به این شیوه به دست مردم نمی رسانند؟
قاسم نیکجو در گفتگو با خبرنگار «رازق» در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت های هرمی جدید یا نتورک مارکتینگ در اقتصاد کشور و مردم تاثیری خواهد گذاشت، اظهار کرد: اصل بازار یابی شبکه ای یعنی تبلیغات چهره به چهره و عرضه محصولات به دست مصرف کننده بدون واسطه یا دلال و از همین حیث با سایر مجموعه ها مثل گلد کویست در متفاوت است.
وی ادامه داد: شرکت های بازاریابی شبکه ای باید بگونه ای عمل کنند تا ساختار انگیزشی برای اعضای خود ایجاد کنند یعنی برای فروش بیشتر محصولات شرکت و تبلیعات گسترده تر توسط اعضای خود برنامه ریزی دقیق و منسجمی در این زمینه انجام دهند.
بازاریابی شبکهای باید یک لایه باشد
این کارشناس اقتصادی با بیان اشتباهی که در اصل بازار یابی شبکه ای اتفاق می افتد، افزود: بازاریابی شبکه ای باید بصورت یک لایه ای باشد؛ یعنی دقیقا مخالف چیزی که همه از بازاریابی های شبکه ای می دانند.
نیکجو با ذکر مثالی بیان کرد: یک لایه ای به این صورت است که مثلا شرکتی که محصولاتش را برای فروش به بازاریاب های خود می دهد باید تخفیفی یا به ازای هر میزان مشخص خریدی جنس اضافه ای به بازاریاب خود به عنوان دستمزد بدهد اما میبینیم که در این شرکت ها اینگونه نیست و هر بازاریابی که جنسی را می فروشد علاوه بر اینکه سودی نصیب خودش می شود به تمام افرادی که به قولی در شاخه های بالا تر از او قرار دارند هم سود تعلق می گیرد و این موضوع باعث می شود تا از حالت بازاریابی شبکه ای خارج شود.
ساختاری قمارگونه با کسب سود افراد بالادستی
وی با توجه به معضلات این نحوه عملکرد شرکت های مذکور اظهار کرد: زمانی که این شرکت ها به صورت لایه ای عمل می کنند باید سود حاصل از فروش هر کالایی را بسیار بالاتر از آنچه که معقول است در نظر بگیرند تا بتوانند سودهای وعده داده شده به بازاریاب و شاخه های بالاتر را تامین کنند و یا از کیفیت آن کالا بکاهند تا قیمت تمام شده برای خودشان کاهش پیدا کند و در واقع اینطور عمل کردن با ساختاری قمار گونه برای کسب سود افراد بالادستی طراحی شده است.
اعطای مجوز از روی عدم نظارت و آگاهی
این کارشناس اقتصادی کشور عنوان کرد: مجوز دار شدن فعالیتهای این شرکتها در ایران از سوی وزارت صنعت و معدن می تواند از روی عدم نظارت درست و عدم اگاهی از تفاوت میان نتورک مارکتینگ به طور صحیح و آنچه که در کشور ما در حال رخ دادن است باشد.
نیکجو با بیان اینکه با توجه به اینکه اکثر کالاهایی که توسط این شرکت ها عرضه می شوند کالاهایی با برند خارجی هستند، گفت: این روند موجب متضرر شدن تولیدات داخلی هم می شود و وزارت زمانی که به اینگونه فعالیت ها مجوز می دهد یاید تمام این شرایط را در نظر بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه نحوه عملکرد این شرکت ها با این شیوه در کشور ما درست نیست، اظهار کرد: این امر بیشتر موجب کسب درآمد های میلیاردی برای افراد بالا دستی و همچنین بازار مصرف خوبی برای برندهای خارجی خواهد شد.
انتهای پیام/ب
دیدگاه شما