تاریخ : 9. آبان 1395 - 9:12   |   کد مطلب: 23360
پیوست های اقتصادی یک حرکت عظیم فرهنگی(2)
ادامه کاسب‌کاری دولتی از زائران اربعین
با یک مقایسه سر انگشتی متوجه خواهید شد که پارک خودروی شخصی در بیابانهای پشت مرز مهران هم رده و بالاتر پارکینگ های طبقاتی داخل طرح ترافیک تهران به عنوان یکی از پرترافیک ترین شهرهای دنیاست. تا طی سال اول درآمدی حدودا ده برابر هزینه احداث این پارکینگ ها برای دولت از جیب زائران اربعین داشته باشد!

 


پارکینگ مرزی مهران

به گزارش کورنگ به نقل ازسرویس اجتماعی فردا؛ محمد مهدی شیخ صراف: بعد از بیمه اجباری 25 هزار تومانی و بلیط اتوبوس دوبرابری حالا زائرانی که برای راحتی بیشتر و کم شدن هزینه سفر به صورت زمینی و با خودرودهای شخصی به مرز مهران می روند شاهد دریافت هزینه پارکینگ برای پارک خودرو در بیابانهای نزدیک به مرز عراق خواهند بود. آن هم هزینه ای که از پارکینگ های طبقاتی تهران گرانتر است. مستقیم ترین معنی این حرکت ابداع یک شیوه جدید برای سرکیسه کردن زائران ایرانی اربعین است.

نرخ پارکینگ های مرز مهران امسال به روزانه 5000 تومان افزایش یافته، در حالی که سال گذشته در ایام اربعین حسینی زائران بابت پارک خودروهای خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند.

قاعدتا هزینه پارک خودرو باید برای خدمات حداقلی که برای آن ارائه می شود دریافت شود. این هزینه امسال صرفا برای پارک خودرو زیر تیغ آفتاب و باد و باران در بیایان‌‌های اطراف شهر مهران به‌عنوان پر ترددترین مرز غرب کشور دریافت می شود. البته سال گذشته یکی از معضلات زائران عتبات عالیات در هنگام بازگشت به کشور بارندگی بسیار و سرمای هوا بود که باعث شد مردم برای بیرون آوردن ماشین‌های خود از گل و لای مجبور به استفاده از ادوات سنگین مانند لودر و تراکتور شوند.

پارک انبوه خودروها در مهران و پارکینگهای مرزی

با یک مقایسه سر انگشتی متوجه خواهید شد که پارک خودروی شخصی در بیابانهای پشت مرز مهران هم رده پارکینگ های طبقاتی داخل طرح ترافیک تهران به عنوان یکی از پرترافیک ترین شهرهای دنیا و نصف قیمت پارکینگ مسقف فرودگاه مهرآباد تهران خواهد بود که اکنون برای هر شبانه روز 10 هزار تومان است و یکی از گرانترین پارکینگ های کشور به حساب می آید.

طبق اعلام رسمی مسئولان تردد روزانه مرز مهران روزانه در ایام اربعین به روزانه 250 هزار تردد افزایش می‌یابد. اربعین سال گذشته نیز حدود 200 هزار خودرو شخصی در شهر مهران و پارگینگهای آن پارک شد که امسال وسعت آنها به 80 هکتار رسیده است. 

ضمن توجه به این عدد و نرخ هرشبانه روز 5 هزار تومان و احتساب میانگین اینکه هر خودرو 7 روز در پارکینگ بیابانی خواهد بود، با چند ضرب و تقسیم ساده به گردش مالی حداقل 7 میلیارد تومانی که با اجاره دادن بیابان، نصیب کاسبان دولتی اربعین می شود پی خواهید برد.

طبق اعلام رسمی برای احداث این پارکینگ ها پانصد میلیون تومان از محل اعتبارات عمرانی، استانی در نظر گرفته شد که در بازدید اخیر محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از این پارکینگ ها اظهار کرد دویست و پنجاه میلیون تومان از این میزان اعتبار از سوی بنیاد برکت تامین شده است. این همان پارکینگ هایی است که توسط ارگان های دولتی و با امکانات مرتبط با آنها آماده شده ولی برای آن هزینه اینچنین دریافت می شود! 

در حالیکه مسئولان دولتی به ارائه خدمات حداقلی به زائران عتبات عالیات اعتراف می‌کنند و نگاه کلان فرهنگی مستلزم این است که هرسال تعداد بیشتری از اقشار مختلف مردم بتوانند در این حرکت عظیم شرکت کنند، با عدم مدیریت صحیح هزینه‌های مردم برای عزیمت به کربلای معلی هر سال بیشتر می‌شود.

 این روند امسال با پدیده های جالبی همراه شده که هرکدام نشانه ای مشخص بر عدم اعمال سیاست گذاری صحیح در خصوص تسهیل سفر و ارائه خدمات رایگان و کم هزینه به زائران پیاده روی اربعین است. جالب اینجاست که شهرت پیاده روی اربعین در کشور عراق به خاطر حجم خدمات صلواتی و رایگانی است که در این کشور و در مسیر پیاده روی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه اسلام ارائه می شود اما ماجرا در کشور خودمان دارد روندی برعکس را طی می کند!

در گل ماندن خوردوهای پارکینگ مهران در اثر بارنگی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت