به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از نافع ،حجت الاسلام حامد رضایی گفت: غالباً یکی از ضعیف ترین جنبه های مدیریتیِ شاخص ترین مدیران دولتی در سطح جهان، مدیریت در عرصۀ بحران است که از آن به مدیریت بحران تعبیر می شود.
وی ادامه داد: اوج توان مدیریتی یک مدیر زمانی مشخص می شود که در گودِ بحران های مختلف با غلبه بر تمایلات شخصی یا راهکارهای ناکارآمد و هیجانی، با تشخیص همه جانبۀ ابعاد مختلف بحران، بهترین تصمیم ها را بگیرد. تصمیمی که نه تنها امروز موجب رهایی از مشکلات باشد بلکه در طولانی مدت هم اثرات سوء در پی نداشته باشد.
این دانش آموخته حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام سجاد (ع) نمونۀ بهترین رهبران عالم در عرصۀ مدیریت بحران است. تصورش سخت است که فردی در یک روز بهترین دوستان و نزدیکان خود را از دست بدهد، در مقابل چشمانش برادر شش ماهه اش را گلو بدرند، برادر بزرگترش را قطعه قطعه کنند، عمویش را تیرباران کرده، دستانش را قطع کنند و پدرش را مظلومانه سر ببرند... پدری که امام زمانش نیز هست و روزهای متوالی سر عزیزانش را مقابل دیدگانش حرکت دهند و این فرد عنان از کف ندهد.
حجت الاسلام رضایی اذعان داشت: روزی پدربزرگ انسان، رهبریت را در شهری به عهده داشته (کوفه) و امروز نوه اش دست بسته و در کند و زنجیر، زیر نگاه های سنگین مردم وارد آن می شود. در همان شهر انسان ناسزا بشنود و تحقیر شود.
وی افزود: سپس در شهری که حدود بیست سال است پایتخت جهان اسلام شده (شام)، اسلامی که پوسته و ظاهری بیشتر از اسلام ناب به ارث نبرده، مورد جسارت قرار بگیری و بر منبر نماز جمعه، پدر و پدر بزرگت را مقابل چشمانت دشنام دهند و در میان سران مملکتی خیزران بر لب و دندانِ سر بریدۀ پدرت بزنند... از سوی دیگر رسالتی سنگین بر عهده داشته باشی و باید خود را زنده نگاه داری تا اسلام واقعی از بین نرود... باید ببینی و بسوزی و ... از حرف تا عمل راه بسیار است، آری شنیدن کی بود مانند دیدن... .
دانش پژوه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: امام سجاد علیه السلام طبق مشهورترین اقوال در صحنۀ کربلا حدود 24 سال دارد و به حکمت الهی در کربلا بیمار می شود تا زمین از حجت الهی خالی نماند.
حجت الاسلام رضایی ادامه داد: بعد از حادثه کربلا 35 سال در قید حیات بود و وظیفه ای بس سنگین بر عهده داشت. باید هم اهل بیت ولایت (ع) را دلداری داده و چنان مدیریت می نمود که بر مصائب وارده صبر پیشه کرده و حرکتی بر خلاف شئونات آن مقام بروز ندهند.
وی گفت: باید چنان مدیریتی می نمود که دوباره دشمن طمع به قتل عام آن خاندان نگرفته و خاندان رسالت برای احیای شریعت مطهره قیام نمایند و نهایتاً شبکه ای برای ارتباط مخفیانۀ شیعیان تشکیل دهد که در عین پویایی مورد تعرض دشمن قرار نگرفته و لایه های حفاظتی مستحکمی برای تحقق این امر تشکیل دهد.
از سوی دیگر در میان خود خاندان اهل بیت هم هستند کسانی که در پرده ای از ابهام، ظاهرا برخی حرکت هایی بدون در نظر داشتن مقام امامت حضرت انجام می دادند و به صورت خودجوش با اغراض مختلف تحرکاتی بروز می دادند.
طلبه همدانی مقیم قم: درچنین جولانگاهی امام سجاد (ع) با برترین ابزاری که می شد از آن استفاده نمود پوسته ای از مظلومیت و دادخواهی تشکیل داد و از هیچ فرصتی برای ابراز مظلومیت خاندان رسالت فروگذار نبود و از سوی دیگر مانند امام علی (ع) که بیست و پنج سال خانه نشین بود و شاگردان مطرحی چون مالک اشتر را تربیت می کرد که به روز نیاز قیام کنند، امام سجاد (ع) هم هدایت شبکۀ درهم تنیدۀ پنهانی ای از شیعیان را در جای جای جهان اسلام در لباس تقیه به عهده گرفت که ماحصل آن در زمان امام باقر(ع) و امام صادق (ع)، جمعیت درس چهارهزار نفری حضرتش شد و نهایتا به ولی عهدی امام رضا (ع) رسید و معارف حقۀ شیعیان به حد امکان نشر یافت و این شبکه امروز حد اعلای خود رسیده و عالم تشیع در انتظار جرقۀ ظهور به سر می برد تا دوباره حکومت مرضی نبی مکرم اسلام بر پهنۀ عالم امکان طنین انداز شود.
حجت الاسلام رضایی افزود: شاهد بر این مدعا که امام سجاد (ع) مبتکر ثانویۀ این شبکۀ در هم تنیده بوده همین ادعیۀ صحیفۀ سجادیه است که ولو در زمان خود حضرت در دست نزدیکان و والیان ایشان بود اما در زمان امام باقر (ع) توفیق نشر عمومی یافت. (مبتکر اولیۀ این حرکت امام علی (ع) بود که ظرف بیست و پنج سال خانه نشینی، تعداد شیعیان را از چهار نفر یعنی سلمان، ابوذر، عمار و مقداد به تعبیر روایات، به صدها خواص با بصیرت رساند که این دست پروردگان در سال 35 هجری موجب اقبال عمومی جامعه به سوی امامت راستین نبوی شدند.
انتهای پیام/م
دیدگاه شما