تازه ترین مطالب

تاریخ : 27. بهمن 1391 - 9:42   |   کد مطلب: 4023
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس، واگذاری مجوز قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان را تصمیمی اشتباه دانست و تاکید کرد برای مهار خودسری‌های مدیران خودروساز باید واردات خودرو افزایش یابد.

به گزارش کورنگ محمدعلی‌ پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا در این باره گفت: خودروسازان از دیرباز خواهان افزایش قیمت قیمت خودرو به دلیل غیراقتصادی دانستن تولید بودند. این درخواست پس از اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها تشدید شد.

وی افزود: خودروسازان قیمت محصولات‌شان را همواره با قیمت خودروهای وارداتی که به دلیل وضع تعرفه، با قیمت‌های بالا وارد کشور می‌شود مقایسه کرده و با افزایش قیمت سود خوبی را به جیب زده‌اند.

نماینده بهار و کبودرآهنگ موافقت رییس‌جمهور با واگذاری اختیار قیمت‌گذاری خودرو را در پی رایزنی‌ها و پیگیری‌های مدیران خودروساز دانست و اظهار کرد:‌ نسبت به انحصاری بودن بازار خودرویی کشور و غیرقابل رقابت بودن خودروهای داخلی همواره نارضایتی وجود دارد.

مدیران صنایع خودروسازی به لطف سد نظام تعرفه‌گذاری خودرو در برابر واردات خودروهای خارجی به جای بهبود فرآیندها و کیفیت تولیدات تنها و تنها افزایش قیمت تولیدات‌شان را محور لابی‌ها و رایزنی‌هایشان با مسوولان اجرایی قرار داده و در نهایت موفق شدند ساز و کار قیمت‌گذاری خودرو را دور زده و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را مسلوب‌الیه کنند.

رییس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با ابراز تاسف از این وضع گفت: گویی در فرهنگ مدیران صنایع خودرویی کشور مفهومی تحت عنوان «افزایش کیفیت خودروهای داخلی» وجود ندارد. دو خودروساز بزرگ کشور به جای به روزرسانی و تنوع بخشی واقعی به محصولات صرفا به تولید انبوه خودروهایی که بیش از دو سه دهه از واردات آنها می‌گذرد، ادامه داده‌اند.

پورمختار با بیان اینکه خودروهای تولیدی کشور همچنان به قطعات وارداتی وابسته هستند، گفت: متاسفانه قطعات اساسی خودروهای داخلی با بیش از 20-30 سال سابقه داخلی سازی همچنان از خارج وارد می‌شود و تحریم‌های اخیر بر کاهش بیش از 40 درصدی این خودروها تاثیرگذار بود.

نماینده مردم کبودرآهنگ با بیان اینکه تقسیم پاداش‌های چند صد میلیونی سالانه از سوی خودروسازان نشان دهنده تداوم سودهای هنگفت آنهاست، گفت: خودروسازان در هر مقطع زمانی سودهای کلانی را به جیب زده‌اند. وقتی مجمع سالیانه شرکت‌های خودروساز بررسی می‌شود، توزیع سودهای چند صد میلیونی بین مدیران خودروساز خودنمایی می‌کند افزودن بر آن خودروسازان بزرگ سرمایه‌ها درآمدها و یارانه‌های دریافتی از دولت را به جای گسترش خطوط تولید و نوسازی ماشین آلات، صرف خرید اوراق مشارکت و سهام بانک کردند و در کمال جسارت از زیان تولید خودرو سخن می‌گویند.

وی خودروسازان را عامل ضرر سهام‌داران خرد و دولت دانست و افزود:‌ کمیسیون اصل 90 به هیچ وجه استدلال خودروسازان مبنی بر وارد شدن ضرر و زیان هنگفت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید را قبول نداشته و معتقد است تا زمانی که رقابت واقعی بین خودروسازان داخلی و خارجی وجود نداشته باشد، هیچ ضمانتی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای ایرانی وجود نخواهد داشت.

رییس کمیسیون اصل 90 با انتقاد شدید از مرجوع شدن خودروهای صادارتی ایران، گفت: چرا خودروسازان داخلی نمی‌توانند در قد و قواره خودروهای خارجی ظاهر شوند؟ چرا خودروهای صادراتی به کشورهای مختلف پس از مدتی مرجوع می‌شود؟ آیا غیر از این است که مدیران خودرویی کشور در امر ارتقاء کیفیت تولیدات‌شان کوتاهی کرده‌اند؟

پورمختار با اشاره به اختلاف‌نظر شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری خودرو، گفت:‌ شورای رقابت در راس امور پولی و بانکی کشور است و قیمت‌گذاری خودرو ربطی به این شورا ندارد بلکه سازمان حمایت وظیفه دارد متناسب با مجموعه‌ای از عوامل از جمله کیفیت، تقاضا، خدمات پس از فروش و هزینه‌های تمام شده قیمت‌گذار خودرو باقی بماند.

نماینده بهار و کبودرآهنگ از تشکیل کارگروهی در کمیسیون مطبوعش برای بررسی عملکرد خودروسازان در عمل به منویات مقام معظم رهبری خطاب به خودروسازان خبر داد و افزود: این کارگروه برای ارزیابی عملکرد صنایع خودرویی کشور در کمیسیون تشکیل شده است. با استخراج و نهایی شدن بررسی‌های این کارگروه نحوه مواجهه با خودروسازان مشخص می‌شود.

وی واگذاری در اختیار قیمت‌گذاری خودرو و براساس قیمت تجاری به خودروسازان را به مفهوم آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو دانست و افزود:‌ اینکه تصویب می‌شد که خودرو به 95 درصد ما به تفاوت ارز مبادله‌ای و آزاد قیمت‌گذاری شود، نتیجه‌اش نابسامانی‌های بازار خودرو و تثبیت قیمت‌های بالاست.

رییس کمیسیون اصل 90 تاکید کرد:‌ وقتی مجوز افزایش قیمت خودرو به خودروساز داده می‌شود باید به واردکننده خودرو نیز اجازه واردات با تعرفه پایین داده شود تا در بازار تعادل به وجود آید و رشد قیمت‌ها متوقف شود. مردم هزینه‌های سنگین افزایش قیمت و افت کیفیت خودروهای داخلی را به سبب ارتقاء و پویایی تولید داخلی تحمل می‌کنند.

نماینده بهار و کبودرآهنگ تاکید کرد:‌ باید فکری اساسی برای تصمیمات نامعقول و از سر سوءاستفاده مدیران خودرویی کرد برای این کار باید مجوز واردات خودروهای خارجی در کلاس خودروهای پر تیراژ داخلی صادر شود چرا که کیفیت خودروهای خارجی بسیار بسیار بالاست و مردم نباید بیش از این جور متولیان صنعت خودروسازی کشور را تحمل کنند به بیان دیگر باید به جفای خودروسازان پایان داد.

انتهای پیام

 

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب