به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ،به نقل از ایرنا، حجت الاسلام فاضلی روز جمعه در عزاداری هیأت عزاداران و زئران کربلای معلی بیجار با بیان اینکه شهادت شهدا دارای سطوح مختلف تاثیرگذاری در جامعه و آینده اسلام است، افزود: بعضی شهادت ها بر دیگر شهادت ها افضل است.
وی به قیام شهدای کربلا و تفاوت آن با شهادت های دیگر شهدا برای دفاع از اسلام پرداخت و تاکید کرد: قیام و حرکت شهدای کربلا با محوریت حضرت امام حسین(ع) از یک حساسیت زمانی خاصی برخوردار بود و اگر اتفاق نمی افتاد، دیگر از اسلام راستین و واقعی چیزی بدست نسل های بعدی نمی رسید.
وی به عدد کم شهدای کربلا در برابر تعداد شهدا از صدر اسلام تا کنون اشاره کرد و گفت: وقتی به تاثیر گذاری این قیام و مقایسه تعداد شهدای آن نگاه می کنیم، به اسرار نهفته و ناگفته های تفاوت قیام شهدای کربلا و تمام شهدای دیگر پی خواهیم برد.
او تاکید کرد: هیچ کس نمی تواند و اجازه ندارد تاثیر شهادت دیگر شهدای عزیز اسلام را در بقای اسلام منکر شود و فکر کند ارزش کار آنها کم است بلکه مقایسه بین میزان تاثیرگذاری است که برای شهدای کربلا مهیا شد.
حجت الاسلام فاضلی، فرمایش حضرت علی (ع) و حضرت امام حسن(ع) که فرمودند 'لا یوم کیومک یا اباعبدالله' را بعنوان سند تفاوت قیام شهدای کربلا و شهادت دیگر شهدا بیان کرد و افزود: بعد از قیام و شهادت شهدای کربلا دیگرهیچ مانندی برای آن پیدا نشد و نخواهد شد.
این مبلغ حوزه علمیه همدان به تشریح فرمایش حضرت رسول مکرم اسلام (ص) که فرمودند: 'انا الحسین(ع) مصباح الهدی و سفینه النجاه'، خاطر نشان کرد: این کشتی نجات و چراغ هدایت در طول تاریخ بر تارک زمان می درخشد و ناجی امت شده است و این خود دلیلی دیگری برای تفاوت قیام است.
مدرس حوزه علمیه بیجار از موضوع اربعین و حرکتی که حضرت زینب (س) برای تاریخ اسلام بنیان نهاد بعنوان تنها اربعین شهدای اسلام یاد نمود که خود یک قیام و حرکت بی نظیر برای حفظ اسلام است.
به گفته وی شهادت حضرت امام علی (ع) و امام حسن(ع) قبل از شهادت حضرت امام حسین(ع) و امامان شهید بعدی همگی در راستای تمهید قیام کربلا رقم خورده است.
این مبلغ دینی و مذهبی به فداکاری شهدای کربلا در سخت ترین شرایط زمان بعنوان تفاوت بی نظیر دیگر قیام شهدای کربلا یاد نمود و عنوان کرد: وقتی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) قیام کرد؛ حتی از بزرگان بنی هاشم و قریش کسی وجود نداشت که وی را یاری نمایند و درشرایط سخت مذکور، باید اسارت اهل البیت(ع) و سختی اسارت آنها را اضافه کرد.
وی ادامه داد: ایثار تمام هستی از جمله سختی طاقت فرسای اسارات زن و فرزندان و قبول تمام سختی های این اسارت از ویژگی های شایان توجه دیگر قیام کربلا و حضرت امام حسین(ع) است که در قیام و حرکت دیگر شهدای اسلام مشاهده نمی شود.
به گفته این مبلغ مذهبی از ویژگی های دیگر و منحصر به فرد قیام شهدای کربلا، حضور عاطفی و تاثیرحرکت حضرت زینب(س) در تداوم، استمرار و حفظ اهداف قیام شهدای کربلا است.
وی اظهار کرد: وجود حضرت زینب (س) به الگوی شاخص و پیش برنده برای زنان مسلمان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند تبدیل شده است که در دیگر قیام شهدا مشاهده نمی شود.
به نظر حجت الاسلام فاضلی برگزاری اربعین و آیین های خاص آن بعد از شهادت شهدای کربلا از دیگر شاخص های قیام شهدای کربلا است که درهیچ شهادت دیگری دیده نمی شود.
وی افزود: این حرکت برای همیشه قبول حکومت ظلم و ستم را نفی کرده و به همه این پیام را هر سال ندا می دهد، که باید در برابر ظالم و ستمگران ایستاد و راه آزادگی و حریت را پیمود.
بنا به اعلام دفاتر زیارتی و ستاد عتبات عالیات بیجار تا کنون افزون بر2 هزار نفر از شهرستان بیجار عازم کربلای معلی شده اند که نسبت به سال قبل حدود 30 درصد افزایش مشاهده می شود.
با راه اندازی دفترستاد عتبات عالیات در بیجار نذورات زیادی از جمله بیش از 2 تُن برنج، روغن، قند، چای، مواد غذایی خشکبار، افزون بر چهل میلیون ریال وجه نقد، بیش از 600 تخته پتو، مقداری طلا، تعدادی فرش و تابلو فرش برای کمک به خدمات رسانی و پذیرایی از زائران توسط موکب استان کردستان و اهدا به حرم مظهرحضرت امام حسین(ع) توسط مردم متدین شهرستان بیجار به کربلای معلی ارسال شده است.
*موکب روستای خسروآباد واقع در کیلومتر50 شهر بیجار با همت مردم خیر، اداره اوقاف و امور خیریه بیجار و از محل موقوفات مرحوم الهیارخان که بیش از120 سال از فوت وی می گذرد، در مسیر تاریخی و قدیمی حرکت کاروان های کربلا بسوی بیجار و سپس غرب کشور فعال شده است و روزانه ازحدود هزار زائر و دوستدار حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش پذیرایی می کند.
*در سنگ نوشته ای با قدمت حدود100سال، که اکنون بر روی سینه صخره کوه مشرف بر مسیر حرکت کاروان های زائران کربلا در نزدیکی روستای برجگه مشاهده می شود، جملاتی حاکی از وقف این جاده به زائران کربلا حک شده است که توسط حاکم وقت احداث و وقف گردیده است.
*متاسفانه در طول روزگار و بعلل مختلف نوشته های این سنگ، دچار آسیب های زیادی شده است که امید می رود سازمان میراث فرهنگی و اداره اوقاف برای حفاظت از این سنگ نوشته های ارزشمند تدابیر مناسبی بیاندیشند.
دیدگاه شما