به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از نافع، زندگی هر انسانی پستی و پلندی های دارد و هر انسانی ویژگی های خاص خود را دارد با حالات و رفتار منحصر به خود و آنچه که در اذهان اطرافیان می ماند بروز عملی اخلاقی است که در ذهن و قلب هر فرد نمایان است.
بی تردید برخی عادات، کردار و اخلاق انسانی سرمنشأ تربیتی، محیطی و وراثتی دارد، اما بسیاری از محاسن و راذیل را هم می توان گفت اکتسابی هستند و فرد می تواند با تقویت قوای فکری و معنوی خود، با بهره مندی از آیات نوربخش الهی، احادیث و روایت خودسازی کند و در نهایت به خداشناسی دست یابد.
گاه گاهی پیش آمده که رقابت در زندگی امروزه بر سر مسائل مادی از روی حسادت، نداشتن عزت نفس و حقارت روی می دهد و زمینه چشم و هم چشمی هایی می شود تا شغلی از دست رود یا یک زندگی زناشویی به طلاق کشیده شود.
سمیرا الوندی مادری تویسرکانی است صاحب دو فرزند پسر و یک فرزند دختر، می گوید: زمانی که برای دخترم خواستگار آمد، من و پدرش با مهریه پایین مخالفتی نداشتیم، اما دخترم بر این مسئله اصرار داشت چرا دختر خاله ام باید تعداد سکه مهریه اش به شماره سال تولدش باشد و من نباشم.
وی اظهار کرد: برای خرید جهیزیه هم با مشکلات بسیاری روبرو شدیم، ما اصرار داشتیم که جهیزیه متناسب با اوضاع و احوال و معیشت زندگیمان تهیه شود، ولی دخترم از فلان سرویس فلان دوستش تعریف می کرد و ما هم بالاجبار با هزار قرض و وام توانستیم جهیزیه را تهیه کنیم، اما ارزش این همه حرص خوردن را نداشت.
گمار دوست خانم الوندی هم گفت: البته همیشه دختران مقصر نیستند، والدین هم گاهی با چشم و هم چشم ها ازدواج ها را سخت گرفته اند، اینکه مثلا چرا خواستگار دختر همسایه سوار بنز شود و دختر من سوار پراید، یا اینکه یک عروس خانواده با عروس دیگر بر سر موضوعات ساده با به پا کردن چشم و هم چشمی، زندگی خود و خانواده اش را به سمت تلخی می کشاند.
احسان محمدظاهری شهروند دیگر تویسرکانی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ عنوان کرد: خوشبختانه معضل چشم و هم چشم در بین خانواده ما نیست اما شنیده ام که در همین تویسرکان زندگی یک زوج جوان که هنوز یک سالی از عقدشان نگذشته بود به طلاق کشیده شد آن هم به خاطر اینکه چرا باید عروسی ما در خانه برگزار شود و در تالار نباشد، عروسی فلانی را دیدید چقدر به اصطلاح با کلاس برگزار شد!
وی با بیان اینکه تربیت نامناسب فرزندان در خانواده ها می تواند یکی از عوامل بروز رذیله چشم و هم چشمی در فرزندان باشد، عنوان کرد: ایا زندگی از نظر این افراد باید اینقدر دشوار و مضحک باشد که نتوانند یکدیگر را به خاطر مسائل ظاهری تحمل کنند؟! این چه رقابت ناسالمی است که بر سر خانواده ها سایه افکنده؟
محمظاهری تأکید کرد: من معتقدم که این مسئله یک مشکل روانی است و اگر بتوان فرد را قانع کرد باید به نزد مشاوره دینی و حتی رواشناس مراجعه کند تا درمان شود.
در این باره «زهرا سوری» کارشناس رواشناسی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از چشم و هم چشمی به عنوان پدیده و اخلاقی نابهنجار در اجتماع یاد کرد و گفت: این معضل و برخی می گویند بیماری گاهاً ریشه در خودکم بینی و زمینه چینی رقابت ناسالم با دیگران بر سر مسائل مادی و ظواهر دارد.
وی اظهار کرد: مسئله یا معضل چشم و هم چشمی چیزی نیست که در جامعه ما کتمان شود، تا جایی که بسیاری از ازدواج ها، تهیه جهیزیه، مهریه و حتی طلاق ها هم بر اثر چشم و هم چشم ها روی می دهد.
این کارشناس رواشناسی افزود: بينش تنگ دنيادوستي؛ گرداب چشم و هم چشمی و حسادت را رقم می زند و شاید از این معضل اجتماعی بتوان به عنوان یک مشکل یا بیماری روانی یاد کرد که البته قابل درمان هست هم با بهره گیری از معنویات و هم ریشه یابی و حل مشکل از جایی که آغاز شده است.
سوری تصریح کرد: گاهی چشم و هم چشمی از روی رقابت ناسالم و شرایط خانوادگی، محیطی و کاری به وجود می آید و فرد برای اینکه خود را به دیگران نمایان سازد به سمت خودنمایی می رود.
وی عنوان کرد: همین مشکل چشم و هم چشمی است که در برخی ادارات سبب می شود کارمندی بگوید چرا طرف مقابلش به مراحل بالا رسیده و من نرسیده ام و حتی با سخن چینی و پرونده سازی حاضر می شود همکار خود را تخریب کند.
انتهای پیام/رستمی
دیدگاه شما