تازه ترین مطالب

تاریخ : 29. تير 1392 - 6:12   |   کد مطلب: 6928
هدف از تنظیم کتابچه راهکارهای آبادانی و توسعه کبود راهنگ ، تنظیم پیش نویسی برای سند توسعه کبود راهنگ و نجات از وضعیت نابسامانی است که دامن گیر شهر کبود راهنگ است .

متاسفانه شهرستان کبود راهنگ با نداشتن این سند رشد کاریکاتوری داشته و در هیچ زمینه ای موفقیت لازم را کسب نموده است و ضرروریست برنامه ای جهت توسعه پایدار شهرستان تنظیم شود که اجرای آن تضمینی برای آینده شهر و شهرستان باشد . بسیاری از پروژه هایی که در سطح شهرستان اجرا می شود باید طوری طراحی و اجرا شوند که منافع شهرستان و مرکز آن محفوظ شود که تا کنون چنین نبوده است . ممکن است طرحی در خارج از محدوده شهری اجرا شود ولی منافع آن به شهر و مردم شهر باز گردد. در چنین مواردی است که شورای شهر باید به موضوع وارد شود و مدیریت نماید و حتی برعکس برخی طرح های آلاینده و مخرب ممکن است در خارج شهر اجرا شوند و باعث ضرر و زیان به شهر شوند لذا وظیفه شورای شهر حساس و جدی است . کسانی که محدوده عملکردی شورای شهر را محدوده شهر می دانند در واقع درک صحیحی از مدیریت کلان شهری ندارند و در عمل هم حتی در محدوده شهری موفق نخواهند بود . شورای شهر ، پارلمان شهر است و هر آنچه از مسائل مختلف مربوط به شهروندان باشد در شورای شهر موضوعی برای بررسی است . لذا با وجود چنین کتابچه ای میتوان برنامه کاری شورای شهر را منظم نموده و فعالیت ها را از هر گونه شخصی گری و اعمال صلاحیت ناکارشناسانه ، دور نمود.

طرح ها و برنامه های رشد و توسعه:

مدیریت شهری با ارائه طرح ها و برنامه ها و اولویت بندی آنها و مشخص کردن فوریت و امکان اجرای آنها صورت می گیرد . هر طرحی، برنامه و هدف خاصی را دنبال میکند و ضروریات و مقتضیات خود را دارد . مختصات جغرافیایی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی کبود راهنگ و در کل شرایط مکانی و زمانی آن میطلبد که در دسته بندی طرح ها علاوه بر طرحهای( بلند مدت – میان مدت – کوتاه مدت)که همه مدیران با آن آشنا هستند طرح های اورژانسی آورده شود که تعبیر آن تمام حقوق شهروند کبود راهنگ است که باید بطور کامل محقق شود به هر قیمتی و با هر وسعت و دامنه ای از ملزومات برای اجرا . طرح ها میتوانند با معیارهای مختلف از جمله زمان به فعلیت رسیدن ( زمان اجرای کامل ) گستردگی و حجم طرح ، بودجه و هزینه و ... تقسیم بندی شود اما شاید در کبود راهنگ بهترین تقسیم بندی آن باشد که مشخص شود طرحهای قابل اجرای کم هزینه که با مدیریت غیر حرفه ای ولی مدبرانه و از روی اخلاص و خدمت به مردم قابل اجرا هستند کدامند و اصولاً چه طرح هایی را میتوان در عمل انجام داد بنابراین مورد طرح های اورژانسی را به دو قسمت تقسیم می کنیم :

الف : طرح هایی که به هر قیمتی باید اجرا شوند .

بهبود وضعیت معابر ، پیاده روها ، آسفالت خیابان ها و کوچه ها .

بهبود وضعیت بیمارستان امام رضا (ع) در تامین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص.

یکسره کردن وضعیت اوقاف و تعیین تکلیف نهائی مردم در این زمینه .

تبدیل کوهستان قلی آباد بعنوان تنها تفرجگاه موجود شهرستان برای استفاده شهروندان .

توسعه شهر کبود راهنگ با ایجاد زیر ساختهای زیربنایی موثر.

ب: طرح هایی که به راحتی قابل اجرا هستند

ایجاد فضای سبز شهری و گسترش فضای سبز و درختکاری در معابر و محلات و پارکهای محلی.

بهینه سازی مصرف آب فضای سبز شهری با لوله کشی و آبیاری قطره ای

ایجاد فرهنگسرای شهرداری کبود راهنگ

فعال سازی کمیته های مختلف در شورای شهر برای استفاده از ظرفیت فکری اقشار مختلف مردم در تصمیم گیریها .

ایجاد سامانه پیامکی شورای شهر برای ارتباط و استفاده از نظر مردم در تصمیم گیریها

ایجاد سایت اینترنتی شورای شهر کبود راهنگ و اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی

ایجاد نشریه شهرداری و شورای شهر کبود راهنگ جهت تنویر (روشن شدن ) اذهان مردم از عملکرد شهرداری و اعضای شورای شهر

تعامل دوسویه با نهادهای اداری جهت سرعت بخشی به امور در رفع نیاز مردم .

کمک به ایجاد و توسعه به رفع مشکلات باغات اطراف شهر ( سادلج ، سازجین ، پردیس و ...)

ایجاد همدلی بین اعضای شورای شهر و مسئولین دولتی در رفع مشکلات

تبیین جایگاه واقعی وقف و اهداف وقف در اسلام و علت یابی توقف کبود راهنگ از وقف

حمایت از توسعه اشتغال در بخش پرورش گل و گیاه و نهالستان ( با مشارکت بخش خصوصی از فعالین و متخصصین موجود در شهر)

ایجاد گلخانه و نهالستان و مرکز پرورش گل و گیاه

بهینه سازی فضاهای پارک آزادگان و لاله

ساماندهی پنجشنبه بازار

بهبود وضعیت ورودی های شهر

ایجاد یادمان مشاهیر کبود راهنگ

جایگاه و وظایف شورا

شورای شهر شورای شهرداری نیست بلکه شورایی برای رفع نیاز مردم در تمام امور مربوط به شهروندان عزیز است بنابراین تمام مسائل و مشکلات و ناکامیها و موفقیت های تمام ارگانهای دولتی شهرستان به شورای شهر ارتباط دارد بغیر از مسائل قضائی و امنیتی که به دلیل حساسیت موضوع ورود به آنها شرایط ویژه می طلبد، شورای شهر میتواند با ارائه برنامه های منطقی، ادارات و سازمانهای شهرستان را در رسیدن به اهداف وزارتخانه های متبوع کمک کند و حتی پیگیر کمبودها و نواقص در آنها باشد. بنابراین شورای شهر علاوه بر اینکه به فعالیت های شهرداری ناظر است در نحوه خدمات رسانی تمامی ارگانهای دولتی و شبه دولتی نیز نظارت می کند .

همچنین با توجه به اینکه بسیاری از امکانات باید در مرکز شهرستان وجود داشته باشد که تمامی شهرستان ( اعم از روستاها و بخش ها ) از آن استفاده کنند وظیفه شورای شهر کبود راهنگ را خطیر و حساس می کند لذا توسعه شهر کبود راهنگ و رفع نیازها و کمبود های آن همان توسعه شهرستان است و از این منظر همه مسئولین موظفند در این امر وفاق و همدلی داشته باشند و نهایتا مشکل شهر کبود راهنگ مشکل شهرستان کبود راهنگ است و همه مسئولین در حل این مسئله باید سهیم باشند، بنابراین برنامه های زیر بطور غیر مستقیم به توسعه شهر کمک می کند

طرحهای دیگر:

توجه به پتانسیل غار علیصدر و ایجاد زیر ساختهای مناسب جهت بهره گیری مرکز شهرستان از این منبع ( جاده مستقیم کبود راهنگ – علیصدر )

توسعه دانشگاه آزاد کبود راهنگ

توسعه دانشکده فنی کبود راهنگ و تبدیل آن به دانشگاه کبود راهنگ

تسریع در راه اندازی آموزشکده فنی کبود راهنگ( در بند 3 گفته شده)

پیگیری و کمک به رفع مشکلات در احداث حوزه علمیه کبود راهنگ

دوبانده نمودن جاده کبود راهنگ – خلعت آباد

نامگذاری اماکن و تاسیسات مهم شهرستان به نام کبود راهنگ ( پایگاه هوائی شهید نوژه کبود راهنگ ، غار علیصدر کبود راهنگ ، سیلوی گندم کبود راهنگ ، شهرک صنعتی ویان کبود راهنگ)

ایجاد موزه مردم شناسی

ایجاد محلی برای نمایشگاه های دائمی در کبود راهنگ

بهبود وضعیت ترمینال مینی بوس و ایجاد ترمینال مناسب

ایجاد مرکز درمانی فرهنگیان

احیا و گسترش بازار سرپوشیده کبود راهنگ

ایجاد پیست موتور سواری و تفریحات سالم

ساماندهی گورستان شهر با کمک مردم

پیگیری ویژه در سرعت بخشی به اجرای طرح هایی که مرکز شهرستان از آن متاثر است

تکمیل کنار گذرهای شهری

راه اندازی مجتمع فرهنگی و دفتر خبری صدا و سیما

حل مشکلات روستاهای نزدیک به شهر با تعامل ویژه با شوراهای این روستاها

ایجاد پارکینگ مناسب در شهر

احیاء صندوق قرض الحسنه ی مردمی

احداث حمام عمومی

روشهای اجرای طرح ها و برنامه ها

ابزارهای عمومی برای انجام طرح های پیشنهادی به قرار زیر است

تشکیل جلسات بررسی و پیگیری با اعضای شورای شهر

تشکیل جلسات بررسی و پیگیری با اعضای شورای شهرستان

تشکیل جلسات بررسی و پیگیری با اعضای شورای شهر با کمیسیون های شورای شهر

تشکیل جلسات با کمیته های تشکیل شده از آحاد مردم

تشکیل جلسات با انجمن های مردم نهاد

تشکیل جلسات با مسئولین ادارت

ابزارهای اختصاصی برای انجام طرح های پیشنهادی

عقیده من بر آن است که برنامه باید از مردم برای مردم و با مردم باشد . ایجاد مجلسی که هفت نفر اعضای شورای شهر هیات رئیسه آن بوده و نمایندگان هیات های امنای مساجد و حسینه ها ، نمایندگان هیاتهای ورزشی ، نمایندگان هیاتهای مذهبی ، تمام اعضای ادوار گذشته ی شوراها ، کاندیداهای شورای دوره چهارم و نمایندگان انجمن های فرهنگی اجتماعی ادبی و هنری ... میتوانند اعضای مجلس باشند و با ارائه برنامه ها، طرحها و نیازهای شهر راه حلی مناسب برای تفسیر و تدوین و رسیدن به بهترین روش اجرا را تضمین نمایند .

نقد و بررسی عملکرد شورای شهر دوره سوم

عملکرد شورای شهر مانند سوت زدن داور در صحنه فوتبال(ورزش) است ، شاید هر کس دیگری که به جای هر یک از اعضای شورای شهر قرار می گرفت ، همان کاری را انجام می داد که انجام شده است . بنابراین بصورت موردی نه صحیح است وارد مساله ای شویم و نه این کار اخلاقی است ولی نبود روح تعاون ، همدلی و مشارکت و اتحاد در بین اعضا و نهایتاً عدم توفیق در دستیابی به اهداف بزرگتر، بزرگترین مشکل شورای دوره سوم بوده و در نتیجه شکستهای مکرر و اتلاف وقت و زمان و هزینه را در پی داشته است و تمام این مسائل در جای خود قابل بحث و بررسی و مناظره است . اعضای شورای دوره سوم شهر همگی شهروندان منتخب فرهیخته و با کمال بوده و تک تک در گذشته و حال منشا خیر و برکت برای شهر و شهرستان بوده اند اما فعالیت های گروهی شورایی موفق نداشته اند که بدهی کلان شهرداری هنگام ورود شهردار فعلی شهر گواه بر عدم موفقیت گروهی این دوره از شوراست . بنده به شدت عقیده دارم فعالیت گروهی مستلزم تمرین و ممارست است و کسانی که در گذشته در تعاملات گروهی موفق بوده اند در شورای شهر نیز موفق خواهند بود .

منبع: وبلاگ شهرام جمشیدی

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت