در ادامه بحثهاي گذشته؛ يكي ديگر از آسيبهاي ديني خروج از حد اعتدال و پا گذاشتن پرتگاه افراط و تفريط است .
پيامبر اكرم (ص) فرمودند :يا ايها الناس عليکم بالقَصْد، عليکم بالقَصْد، عليکم بالقَصْد.اي مردم بر شما باد به ميانه روي و اين جمله را سه بار تكرار فرمودند. (کنز العمال، ج 3، ص 28)
اصل اعتدال، که در قرآن کريم به آن عنايت فراواني شده است،در زندگي پر برکت پيامبر اکرم (ص) و ائمه هدي ( ع) و در کليه اعمال و رفتارشان به روشني ديده مي شود .
آنان هرگز در هيچ امري از اعتدال و ميانه روي خارج نشدند . سيره رسول خدا (ص) در همه وجوه، سيره اي معتدل بود .
همان طوري که حضرت علي ( ع) در مورد آن حضرت فرموده است:
«سيرته القصد» : رسول خدا، سيره و رفتارش ميانه و معتدل بود . (نهج البلاغه، کلمات قصار، 67)
امام علي (ع) در حديث جالبي ميفرمايند :
لا يُرَي الْجاهِلُ إِلاّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا : ديده نميشود نادان، مگر آنكه تندرو است يا كندرو.( نهج البلاغه، حکمت 70)
داستان :برخي از صوفيان خراسان به حضور امام رضا (ع) رسيدند و به لباس زيبايي كه آن حضرت پوشيده بود اعتراض كردند.امام رضا (ع) با آنان به شدت برخورد نموده و فرمودند:يوسف بر پشتيهاي زيبا تكيه ميكرد و لباس زيبا ميپوشيد، بعلاوه مگر اين آيه قرآن نسخ شده است كه :
قُلْ مَنْ حَرّمَ زينَةَ اللّهِ الّتي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ (اعراف32) بگو چه کسي زينت هاي الهي را که براي بندگان خود آفريده و روزي هاي پاکيزه را حرام کرده است.(کشف الغمه، ج2، ص310)
هنگامى روحيه عبادت وپرستش زنده ميماند كه انسان در انجام آن ميانهرو باشد، لذا در كتب حديث، رواياتى با عنوان:«بابالاقتصاد فيالعبادة»، نقل شده است.( كافى، ج2، ص86.)
انسان وقتى سالم است كه ميان اندامش تناسب باشد و اگر عضوى بزرگتر يا كوچكتر از حدّ معمول باشد، ناقصالخلقه به حساب ميآيد.
در امور معنوى نيز انسان بايد ارزشها را بطور هماهنگ در خود پرورش دهد.
به پيامبر اكرم(ص) خبر دادند كه گروهى از امّت تو بخاطر عبادت، همسر و فرزند را رها كرده و به مسجد آمدهاند.پيامبر فرياد برآورد كه اين راه و روش من نيست، من خودم با همسرم زندگى ميكنم و در منزل ساكنم،هر كس غير از اين عمل كند از من نيست.( كافى، ج5، ص496.)
امام صادق عليه السلام داستانِ مسلمانى را نقل ميكند كه همسايه مسيحى داشت و مسلمان شد.اين مسلمان هنگام سحر او را بيدار كرد و به مسجد آورد و به او گفت: نماز شب بخوان تا صبح شود.هنگام صبح گفت: نماز صبح بجاى آور و پس از آن تا طلوع آفتاب دعا بخوان.
سپس تا وقت نماز ظهر قرآن بخوان و بدينگونه يك شبانه روز او را با نماز و قرآن و دعا پر كرد.مسيحى كه به خانه بازگشت، دست از اسلام برداشت و ديگر پاى به مسجد نگذاشت.( سيرى در سيره نبوى، ص213)
آرى اينگونه افراط و زيادهروى در عبادت، مردم را فرارى ميدهد.
قرآن ميفرمايد :جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا (بقره143) شما را امت ميانهاي قرار داديم (كه در حد اعتدال كه ميان افراط و تفريط هستيد)
معناي آيه بالا اين است که در آيين اسلام، هيچ گونه افراط و تفريط وجود ندارد و مسلمانان برخلاف ساير فرقه ها،از مقرراتي پيروي مي کنند که قانونگذار آن، به تمام نيازهاي فطري بشر آگاه بوده و همه جهات زندگي جسمي و روحي او را در نظر گرفته است .
________________________________________
منبع: وبلاگ تبیان
دیدگاه شما