به گزارش کورنگ به نقل از فارس ، سیستم حمل و نقل عمومی مناسب از جمله انتظارات و مطالبات مردمی است که مجموعه مدیریت شهری همواره سعی بر ایجاد مناسب این بخش دارد.
در کلانشهر همدان هنوز مترو، تراموا، مونوریل و بیآرتی وجود ندارد و البته بر اساس مطالعات کارشناسانه و انجام شده گویا از میان این سیستمهای حمل و نقل عمومی شهری قرار است بیآرتی در همدان راهاندازی شده و ارائه خدمات دهد.
اکنون سیستمهای حمل و نقل عمومی در شهر همدان تاکسی و اتوبوس است که البته این سیستم حمل و نقل درونشهری حال و روز مناسبی ندارد.
در شهر همدان بر اساس آمار حدود 4 هزار تاکسی وجود دارد که البته با توجه به نسبت جمعیت و وسعت نیاز شهر همدان 2 هزار تاکسی است، در حال حاضر در شهرستان همدان 3 هزار و 424 تاکسی مشغول به فعالیت است و با فعالیت این تعداد تاکسی در همدان در حدود 400 هزار نفر مسافر در طول روز جابهجا میشوند.
ناوگان حمل و نقل عمومی همدان در بخش تاکسی فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد و البته این حوزه حمل و نقل عمومی با مشکلات عدیدهای مواجه است که برخی از این مشکلات تنها با تلاش و کار سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی حل نمیشود و نیاز به همکاری و ورود دیگر دستگاهها و نهادها به شدت در این حوزه احساس میشود.
در این حوزه حمل و نقل عمومی با وجود اینکه قوانین خاصی وجود دارد اما هنوز هم این قانونها رعایت نمیشود و بسیاری از بازنشستگان دارای تاکسی بوده و تعدادی از رانندگان تاکسی و تاکسیداران نیز دوشغله هستند و این موضوع برخلاف قانون است.
فرسوده بودن تاکسیها، خدماترسانی کم در روزهای بارانی و برفی، نبود تاکسی به تعداد کافی در شب و نبود خط در برخی از مسیرها در همدان از جمله مشکلاتی است که در بخش سیستم حمل و نقل عمومی تاکسیرانی وجود دارد و این مشکلات نیازمند نظارت و رسیدگی است.
سیستم تاکسیرانی شبکهای است که با اقشار مختلف جامعه در ارتباط است و در فصول مختلف سال به خصوص فصل گردشگری رانندگان تاکسی معرف پایتخت تاریخ و تمدن هستند و به همین دلیل سیستم تاکسیرانی نیازمند آموزشهای لازم است.
برای رانندگان تاکسی میتوان طراحی لباس خاص و برگزاری کلاسهای آموزشی را به منظور نحوه برخورد با اقشار مختلف جامعه به خصوص مسافران در نظر گرفت و این مهم موجب نشان دادن فرهنگ ناب و چندهزار ساله دیار الوند است.
رینگ مرکزی شهر که اکنون در طرح پیادهراه شدن قرار دارد روزانه محل تردد 2 هزار تاکسی است که البته این تعداد تاکسی در میدان مرکزی همدان موجب شده که نمای شهر و سیمای شهری زرد رنگ دیده شود و زیبا به چشم نیاید.
شهر همدان دارای شهرکهای اقماری متعددی است که سیستم حمل و نقل عمومی در این شهرکها خدمات مناسبی را ارائه نمیکنند، بارها دیده شده که تاکسیداران دوشغله ترجیح میدهند در خیابانهای همدان به صورت تکسرنشین تردد کنند و از این وسیله نقلیه عمومی به صورت شخصی استفاده کنند.
سیستم تاکسیرانی برای واگذاری تاکسی و دفترچه کار دارای ضوابط و قوانین خاصی است که این روزها گویا زیاد جدی گرفته نمیشود.
وجود رانندگان جوانی که ظهرها و عصرها با تاکسی در شهر تردد میکنند و بعضا رفتار و ظاهر مناسبی ندارند سبب شده است که شهروندان نسبت به برخی از رانندگان تاکسی اعتراض داشته باشند.
پخش آهنگ با صدای بلند، سیگار کشیدن در هنگام رانندگی و شکل رانندگی نامناسب و نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله مشکلاتی است که نیازمند نظارت حوزه تاکسیرانی و دیگر دستگاههای متولی است.
در حال حاضر نیاز نظارت و اجرای برخی طرحها از سوی راهنمایی و رانندگی برای کنترل سیستم حمل و نقل عمومی در همدان به شدت احساس میشود و چه بسا با اجرای برخی طرحها همچون چک کردن دفترچه کار، معاینه فنی و دیگر مدارک تاکسیداران موجب میشود که برخی تخلفات در این حوزه کم شود.
مدیریت نظارت بر تاکسیرانی هر چند با تعداد کم نیرو و برخی محدودیتها در حوزه بودجه و نیروی انسانی مواجه است اما امسال طرحهای نظارتی مناسبی را اجرا کرده و این مهم قابل توجه است.
حوزه بازرسی تاکسیرانی در سال جاری با نظارت بر خطوط و ساماندهی خطوط و نظارت بر سرویس مدارس عملکرد مناسبی داشته است و البته از حوزه بازرسی تاکسیرانی انتظار میرود که در ساعات ظهر و شب نیز نظارت نامحسوسی بر عملکرد تاکسیداران داشته باشد و اجازه ندهد تا از این حوزه حمل و نقل عمومی، برخی سوء استفادهها صورت گیرد.
انتهای پیام/
دیدگاه شما